|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / CEVZD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
CEVZD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Environmentální vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
27
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět se podílí na zvyšování gramotnosti pro udržitelnost rozvoje, což zahrnuje systém znalostí o zákonitostech přírody, o vztazích člověka k prostředí, o současných globálních a regionálních problémech lidstva, o možnostech a způsobech jejich řešení prostředky ekonomickými, sociálně právními, vědeckými a technickými za aktivní účasti občanů a jejich vzájemné spolupráce na místní, regionální a globální úrovni (Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR. Praha: Úřad vlády ČR, MPSV ČR, 2003). Cílem předmětu je také seznámit studenty s obsahem, metodami a formami realizace průřezového tématu Člověk a životní prostředí na SOŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Písemná zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod, pretest, základní pojmy (ekologie, životní prostředí, udržitelný rozvoj), základy obecné ekologie, Metodický pokyn MŠMT k zajištění EVVO, průřezové téma Člověk a životní prostředí, environmentální etika. 2. Ovzduší (globální a regionální environmentální problémy), změny klimatu (příčiny, důsledky, mitigace a adaptace), hlavní znečišťující látky v ovzduší (charakteristika negativního působení, zdroje, možnosti snižování emisí), znečištění ovzduší v ČR a v MSK. Životní prostředí, vliv vybraných faktorů na životní prostředí, odpady, poškozování životního prostředí a jeho ochrana. 3. Životní prostředí, vliv vybraných faktorů na životní prostředí, odpady, poškozování životního prostředí a jeho ochrana, regionální a globální environmentální problémy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rychlíková, B. Environmentální problematika v přípravě učitelů UOP. 2013.
-
Základní:
RYCHLÍKOVÁ, B., DOSTÁL, P., DOSTÁLOVÁ,J. Environmentální výchova. Ostrava, 2005. ISBN 80-7368-147-1.
-
Rozšiřující:
Evropské životní prostředí : stav a výhled 2010 : shrnutí. Kodaň : Evropská agentura pro životní prostředí, 2010.
-
Rozšiřující:
Vymětal, J. Informační zdroje v životním prostředí. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 8024707233.
-
Rozšiřující:
Ochrana životního prostředí
-
Rozšiřující:
Anděl, P. Ochrana životního prostředí. TU: Liberec, 2005. ISBN 80-7083-923-6.
-
Rozšiřující:
Nováček, P. Udržitelný rozvoj.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2795-9.
-
Rozšiřující:
Anna Polášková a kol. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1927-9.
-
Rozšiřující:
Colin R. Townsend, Michael Begon, John L. Harper. Základy ekologie. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2478-1.
-
Doporučená:
Mullerová, M. Člověk a životní prostředí. Olomouc: UP, 2009. ISBN 80-86039-03-X.
-
Doporučená:
NÚV. materiály k průřezovému tématu Člověk a životní prostředí na SOŠ.
-
Doporučená:
Barnthouse, L.W. Population Level Ecological Risk Assesment. Boco Raton: Taylor and Francis, SETAC, 2008. ISBN 978-1-4200-5332-6.
-
Doporučená:
Balnar, A. Příčiny a důsledky vlinvu člověka na životní prostředí z fyzikálního hlediska. Ostrava: Wichterlovo gymnázuim, 2008. ISBN 978-80-87058-06-0.
-
Doporučená:
KVASNIČKOVÁ, D. Základy ekologie. Praha : Scienta, 1994. ISBN 80-7168-902-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
12
|
Studium pramenů
|
60
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Samostudium
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Celkem
|
152
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost základů ekologie a environmentální vědy - schopnost definovat principy udržitelného rozvoje - porozumění environmentálním problémům a znalost základních možností a způsobů jejich řešení - znalost systému environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v ČR - schopnost pracovat s příslušnými odbornými informačními zdroji - schopnost vést rozpravu o environmentálních problémech v prostředí s různými názory - schopnost aplikovat environmentální problematiku do ŠVP na SOU
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|