|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / 6BDT1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
6BDT1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika technických a tvoř. činností 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika technických a tvořivých činností 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
27 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti budou v praktických cvičeních seznámeni s technologickými vlastnostmi materiálů, které se využívají při výchově a práci s dětmi. Nácvik základních dovedností při jejich praktickém užití. Cílem předmětu je naučit základní technologické postupy k vlastní realizaci námětů, například loutek, drobných hraček a dekorací a jejich didaktickým využitím.
|
Požadavky na studenta
|
Vytvoření vzorníků základních materiálů pro výuku dětí v mateřské škole.
|
Obsah
|
1. Úvod do předmětu - Poučení o bezpečnosti práce, seznámení s odbornou učebnou.
2. Filozofické a sociální aspekty práce a praktických činností s dětmi.
3. Formy a metody výuky praktických činností, vybavení učeben nářadím a technologiemi.
4. Konstrukční činnosti a její přínos pro rozvoj dítěte v předškolním věku. Papír jako konstrukční materiál.
5. Druhy vhodných stavebnic a stavebnicových prvků z různých materiálů.
6. Pracovní náměty - realizace statických i kinetických konstrukčních modelů podle návodu i vlastních představ studentů.
7. Dřevo a drobný materiál - technologie zpracování dřeva, druhy a charakteristické vlastnosti dřeva, využití v praktickém životě. Ruční obrábění dřeva, nástroje a pomůcky. Pracovní náměty.
8. Kovy a drobný kovový materiál - technologie zpracování kovů, druhy a charakteristické vlastnosti kovů a slitin, využití v praxi stavebnic a her. Pracovní náměty.
9. Kombinované materiály - příklady užití a zpracování různých druhů materiálů ve vzájemných kombinacích, např. papírenských, textilních, modelovacích, včetně běžných druhů plastů. Pracovní náměty.
10. Přírodní materiály a jejich užití v lidových řemeslných tradicích. Pracovní náměty.
11. Lepidla a konstrukční spojování, rizika, použití a technologie.
12. Realizace námětů pro děti a inovací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kožuchová, M. Obsahová dimenzia technickej výchovy so zameraním na predškolskú a elementárnu edukáciu. Bratislava, 2003. ISBN 80-223-0652-5.
-
Základní:
Wiliams, A.r. Od báboviček k magnetům. Praha, 1996. ISBN 978-3-89899-898-7.
-
Základní:
HARALD, L. a kol. (překlad K. Rýdl). Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha : Univerzita Pardubice, 2000. ISBN 80-7194-266-9.
-
Rozšiřující:
JIRÁSEK,J. Hrajeme si doopravdy. Praha, 1983. ISBN 978-80-7460-000-5.
-
Rozšiřující:
PRÁŠILOVÁ, M. Projektování v mateřské škole.. Olomouc: Hanex, 2004. ISBN 978-80-244-2036-3.
-
Rozšiřující:
OLLIEROVÁ, K., HOBDAYOVÁ, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 8071783781.
-
Rozšiřující:
Reid, S. Vynálezy a objevy. Ostrava, 1994. ISBN 80-85606-52-6.
-
Doporučená:
TOPINKOVÁ, L. Loutky: Tvoříme loutky a hrajeme divadlo. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1764-4.
-
Doporučená:
LOKŠOVÁ I., LOKŠA.J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha, 1999. ISBN 80-85668-32-7.
-
Doporučená:
BOUROVÁ, M. Rámcový vzdělávací program v praxi mateřských škol. Nový Bydžov : ATRE, 2001.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
Doporučená:
Lokšová, I., Lokša, J. Tvořivé vyučování. Praha, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Zpracování podkladů na výuku
|
20
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na zápočet
|
44
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student je schopen graficky vyjádřit své představy o realizaci pracovního námětu pro žáky mateřské školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Učitel zná formy a metody výuky praktických činností v preprimární škole a umí plánovat témata výuky dle různých kritérií.
- Dokáže vybírat vhodné náměty z různých kombinací materiálů a rozvoj motoriky dětí.
- Dokáže organizovat práci ve skupině žáků, umí komunikovat a hodnotit vhodnost zvolených materiálů, lepidel a technologií.
- Umí poznávat druhy materiálů, jejich technologické vlastnosti a kvalitu.
- Realizuje jednoduché experimenty pro děti a dokáže je interpretovat a demonstrovat.
- Orientuje se v odborné terminologii nástrojů a materiálů.
- Dokáže popsat a charakterizovat jednotlivé řemesla.
- Formuluje a prezentuje své návrhy řešení technického, či procedurálního problému z odborné literatury a dostupných materiálů.
- Dokáže nacházet mezipředmětové vztahy a integrovat vyučovaná témata s hudbou, dramatizací řemesel pohádkami a písněmi pro děti.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Učitel dokáže vytvářet a organizovat bezpečné pracovní prostředí, zná rizika BOZP při práci s materiály a rizika pracovních postupů.
- Dokáže nacházet mezipředmětové vztahy a integrovat vyučovaná témata s hudbou, dramatizací řemesel pohádkami a písněmi pro děti.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC13 - Technické práce |
Průběžná analýza výkonů studenta |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
E4 - Didaktické hry |
Instruktáž |
Metody dovednostně-praktické |
|
|
|
|