|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 1PSPL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
1PSPL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Psychopatologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
63 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů. Ve speciální části předmětu se dále studenti seznámí se základními diagnózami a skupinami diagnóz psychiatrických poruch a onemocnění dle platné MKN-10, získají vhled do orientace v otázkách diferenciální diagnostiky v psychiatrii v kontextu klinické psychologie. Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii, prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy.
|
Požadavky na studenta
|
Celkový počet bodů k získání je 100. Výsledná známka je tvořena celkovou sumou výsledků zpracováním seminární práce (max. 30b = 30%), sumou výsledků průběžných testů (max. 40b ? 40%) a sumou výsledku zkoušky (max. 30b ? 30%). - První test bude vycházet z tematických okruhů 1 až 6, druhý test bude vycházet z tematických okruhů 7 - 13. - Závěrečná zkouška bude orientována ke zjištění znalostí, týkajících se charakteristiky, epidemiologie, etiopatogeneze, forem a klinických obrazů, diagnostiky a diferenciální diagnostiky a léčby psychických poruch, zahrnutých do Mezinárodní klasifikace nemocí MNK-10. Body Alfabetická stupnice Číselná stupnice Hodnocení 91-100 A 1 Prospěl 81-90 B 1,5 Prospěl 71-80 C 2 Prospěl 61-70 D 2,5 Prospěl 51-60 E 3 Prospěl 0-50 F 4 Neprospěl V rámci účasti na seminářích se předpokládá připravenost a orientace v probíraném tématu. Omluvenky pro neúčast na semináři nebudou vyžadovány. V případě dlouhodobé nemoci, která je doložená lékařskou zprávou, a tedy nemožnosti účastnit se více jak poloviny seminářů, předpokládá se nahrazení si aktivní účasti formou doplňujících referátů, event. prezentací souvisejících s probíranou tématikou po dohodě s vedoucím semináře. Studenti si volí téma seminární práce z předem stanovených témat související s problematikou psychopatologie. Zpracovávána témata nahlásí studenti nejpozději na druhé přednášce, popř. emailem do času ukončení druhé přednášky. V případě nedodání tématu bude studentovi téma přiděleno. Odsouhlasená a přidělená témata není možné v průběhu semestru měnit. Podmínky zpracování seminárních prací: Problematika související s probíranou tématikou předmětu Psychopatologie s důrazem na problematiku Klinické psychologie, rozsah 2500 - 3000 slov, téma a zpracování odpovídá současnému stavu poznání (tzn. citované zdroje od 2013+ nejedná-li se o původní prameny), vychází se z klasifikace MKN-10 a DSM-5 s přihlédnutím k ICD-11. Předpokládá se užití min. 10 zdrojů, z toho min. 5 v Aj. Formální zpracování předpokládá čistý a srozumitelný jazyk na odborné úrovni, citace dle platné APA. Plagiát bude automaticky hodnocen 0 body. Seminární práce budou odevzdány v tištěné podobě do stanoveného data a času. Jiným způsobem a po termínu nebudou práce přijaty, nedomluví-li se student s vedoucím semináře jinak. Pro udělení zápočtu z předmětu Psychopatologie je potřeba dosažení minimálně 45 bodů z 70 možných (zpracování zadaných referátů a suma výsledků z průběžných didaktických testů). Pro opakování didaktických testů je určen maximálně JEDEN pokus. V případě absence účasti na testu, má student možnost jednoho pokusu, nicméně bez možnosti opravy. Započítává se lepší výsledek. Nedosáhne-li student min. 45 bodů z 70 nebude student připuštěn k závěrečné zkoušce (nezapočteno). Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče. Možnost opakování zkoušky je dána dle počtem možností opakovat zkoušku dle platného nařízení Ostravské univerzity. Studenti se specifickou vzdělávací potřebou budou zkoušeni formou zohledňující jejich speciálně vzdělávací potřebu. Speciálně vzdělávací potřeba je studentem doložena platným doporučením školského poradenského zařízení, popř. jiným akceptovatelným odborným posudkem včetně doporučení (lékařská, popř. jiná zpráva klinického specialisty). Toto doporučení student dokládá na začátku semestru, tzn. do druhé hodiny výuky, včetně.
|
Obsah
|
Úvod do studia psychopatologie. Organizace psychiatrické péče v ČR. Klasifikace duševních poruch a poruch chování dle platných klasifikačních systémů (MKN-10, DSM-V, připravovaná MKN-11). Úloha klinické psychologie v kontextu diagnostiky a léčby těchto poruch. 2. Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch ? vymezení pojmu normy a normality. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch. 3. Obecná část - Poruchy vnímání, myšlení, vědomí a pozornosti, emocí, intelektu, paměti, pudů, vůle a chování, poruchy osobnosti; 4. Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 1. ? Poruchy intelektu a poruchy komunikace 5. Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 2. ? Poruchy autistické spektra, Poruchy pozornosti a výukové obtíže. 6. Poruchy chování a emocí specifické pro dětství 7. Organické duševní poruchy včetně symptomatických 8. Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek 9. Schizofrenie? poruchy schizotypální a poruchy s bludy 10. Afektivní poruchy (poruchy nálady) 11. Neurotické? stresové a somatoformní poruchy 12. Syndromy poruch chování? spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory 13. Poruchy osobnosti a chování u dospělých Literatura Základní Orel, M.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10 revize. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha: Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-44-1.
-
Základní:
Hosák, L., Hrdlička, M., Libiger, J. a kol. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Karolinium, 2015. ISBN 9788024629988.
-
Základní:
Orel, M. a kol. Psychopatologie. 2. akt. a dopl. vyd.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-83-7204-704-5.
-
Doporučená:
Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 9788024710495.
-
Doporučená:
Raboch, J., Hrdlička, M., Mohr, P., Pavlovský, P., & Ptáček, R. DSM-5: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe-Testcentrum, 2015. ISBN 9788086471525.
-
Doporučená:
Uhrová, T., Roth, J. a kol. Neuropsychiatrie. Praha. Maxdorf, 2020.
-
Doporučená:
Davey, G. Psychopathology: Research, assessment and treatment in clinical psychology. British Psychological Society, 2008.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 80-246-1074-4.
-
Doporučená:
Carr, A., & McNulty, M. (Eds.). The handbook of adult clinical psychology: an evidence based practice approach. Routledge, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
6
|
Příprava na test
|
10
|
Účast na výuce
|
39
|
Semestrální práce
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
70
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Studenti by měli mít základní kognitivní přehled o charakteristice psychických procesů, stavů a vlastností a jejich integraci v strukturálním, dynamickém a vývojovém systému osobnosti, a to v rámci normality. Měli by disponovat dovedností vyhledávat odborné informace a vyhodnocovat jejich validitu. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti si osvojí odbornou terminologii v tomto vědním oboru a získají relevantní informace o etiologických a patogenetických aspektech a klinickém obrazu nejčastěji se vyskytujících duševních poruch, včetně jejich autoplastických specifik. Dokáží se orientovat v současně používané Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10) a budou zběžně informování i o DMS V. Porozumí komplexu zdravotních a psychosociálních důsledků těchto poruch v oblasti sociálního fungování postižených osob a intervenčním možnostem jejich terapie či korekce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolutoriu tohoto předmětu studenti dokáží diferencovat mezi normálními a psychopatologickými projevy v oblasti prožívání a chování. Dokáží popsat a interpretovat jejich etiologii a patogenezi. Získají dovednost orientovat se v domácí i v zahraniční psychopatologické literatuře a identifikovat psychologické potřeby u pacientů s odlišnými psychickými poruchami. Naučí se vyhledávat kasuistiky, vhodně ilustrující jednotlivé psychické poruchy a prezentovat je ostatním. Zvládnou sestavit psychologickou charakteristiku duševně nemocné osoby. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC7 - Písemná zkouška |
IC8 - Didaktický test |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G5 - Kritické myšlení |
|
|
|
|