|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 1PPSP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
1PPSP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogicko-psych. a školní poradenství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
62 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o současné pedagogicko-psychologické poradenské činnosti a o problémech, kterých se oblast pedagogicko-psychologického poradenství dotýká. Studenti se seznámí se současným systémem školní a školské poradenské péče, aktuální legislativou, základními činnostmi poradenského psychologa. Semináře budou zaměřeny na psychologické aspekty odborné intervence u dětí a dospívajících různě postižených nebo žijících v ohrožených podmínkách.
|
Požadavky na studenta
|
Povinná účast v seminářích. Vypracování průběžně zadávaných dílčích úkolů a seminární práce rozbor kazuistiky. Zkouška zahrnující písemnou část (vědomostní test) a ústní část (vylosování jedné otázky).
|
Obsah
|
01. Současná legislativní úprava pedagogicko-psychologického poradenství v rezortu MŠMT. Podpůrná opatření (IVP, pedagogická intervence, předmět speciálně pedagogické péče, asistent pedagoga aj.).
02. Školská poradenská zařízení PPP, SPC náplň činnosti, kompetence, pracovníci. Spolupracující instituce, např. SVP, NNO, pedopsychiatři, kliničtí psychologové.
03. Školní poradenské pracoviště - náplň činnosti, pracovníci, specifika práce.
04. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami - nadané děti, děti cizinci.
05. Hlavní činnosti psychologa v PPP. Rozhovor, anamnéza, zprávy a doporučení, konzultační činnost. Školní psycholog.
06. Nejčastější situace řešené v PPP - výukové obtíže. Specifické poruchy učení.
07. Nejčastější situace řešené v PPP - výchovné obtíže. ADHD.
08. Nejčastější situace řešené v PPP - výchovné obtíže. Poruchy chování.
09. Nejčastější situace řešené v PPP - školní zralost, profesní orientace, uzpůsobení k MZ, PZ.
10. Nejčastější situace řešené v PPP - šikana ve škole.
11. Nejčastější situace řešené v PPP - prevence šikany ve škole.
12. Problematika diagnostiky dítěte v období dětství a dospívání - nejběžnější diagnostické nástroje používané v PPP, SPC a ŠPP I.
13. Problematika diagnostiky dítěte v období dětství a dospívání - nejběžnější diagnostické nástroje používané v PPP, SPC a ŠPP II.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Josef Kundrát, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Peigerová (100%),
Mgr. Hana Wadjas (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Josef Kundrát, Ph.D. (100%),
Mgr. Michaela Pečtová, Ph.D. (100%),
Mgr. Hana Peigerová (100%),
Mgr. Hana Wadjas (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, M., Klégrová, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
-
Základní:
Pešová, I., Šamalík, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1216-1.
-
Základní:
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0853-2.
-
Základní:
Knotová, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024745022.
-
Doporučená:
Hess, R. S., Magnuson, S., Beeler, L. Counseling children and adolescents in schools. Thousand Oaks: Sage Publications, 2012. ISBN 9781412990875.
-
Doporučená:
Vendel, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 9788024762227.
-
Doporučená:
Hlaďo, P. Profesní orientace adolescentů. Poznatky z teorií a výzkumů. Brno: Konvoj, 2012. ISBN 9788073021641.
-
Doporučená:
Svobodová, D. Profesní poradenství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2015. ISBN 9788024750927.
-
Doporučená:
Portešová, Š. Rozumově nadané dítě s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 9788024610740.
-
Doporučená:
Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 9788024744513.
-
Doporučená:
Cook-Cottone, C. P., Kane, L. S., Anderson, L. M. The elements of counseling children and adolescents. New York: Springer Publishing Company, 2014. ISBN 1-322-33197-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Samostudium
|
43
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
39
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Vyžadovány jsou znalosti ze základních psychologických a příbuzných disciplín, zejména z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie, neurofyziologie a neuropsychologie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají poznatky o poradenství v oblasti vzdělávání a výchovy a seznámí se s institucionálním a legislativním zajištěním této poradenské péče. Získají přehled o typech poradenských problémů řešených v této oblasti poradenství. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Studenti se naučí přispívat k optimalizaci procesu vzdělávání a výchovy ve škole a rodině a poskytovat odbornou pomoc při řešení otázek rozvoje osobnosti dětí a žáků v procesu vzdělávání a výchovy. Dokáží zjišťovat a řešit obtíže a problémy psychického a sociálního vývoje dětí a mládeže, které se v procesu vzdělávání projevují. Realizují a řeší otázky spojené s volbou vzdělávací cesty a profesní orientace. Podílí se na prevenci sociálně patologických jevů včetně prevence drogových závislostí.
Aplikují formy práce, která poradenská zařízení k zajištění svých úkolů realizují, tj. diagnostické, intervenční, konzultační a informační. Absolventi tohoto předmětu rozvíjí ve vztahu k profilu absolventa teoretické, diagnostické, intervenční, informační a komunikační kompetence.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
IIA13 - Případová studie / kazuistika |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B3 - Přednáška na základě problémového výkladu |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|