|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPF / 8LEXI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPF
/
8LEXI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jednosemestrální kurs polské lexikologie a lexikografie KPF/8LEXI vede k poznání struktury slovníkového hesla a různých typů slovníků. V seminářích se posluchači seznámí se základní terminologií lexikologie, lexiky, tvoření slov, sémantiky, frazeologie apod. Student bude schopen správně využít slovníků jak jednojazyčných českých nebo polských, tak i dvou- a vícejazyčných. Pozornost je věnována i práci s formulováním slovníkových a encyklopedických hesel.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu je nutná aktivní účast na seminářích v rozsahu 80 %, průběžné vypracovávání písemných úkolů. Zvládnutí všech probíraných problémů a jevů a jejich ověření v písemném zápočtovém testu nejméně se 75% úspěšností, v němž budou požadovány teoretické i praktické znalosti v rozsahu seminářů.
|
Obsah
|
1. Dorobek leksykografii: perswazyjność, encyklopedyzm, normatywizm, leksykografia komputerowa. 2. Typologia słowników w ujęciu chronologicznym (słowniki specjalne i ogólne), charakterystyka makrostruktury (budowa całego słownika) i mikrostruktury (hasła) wybranych słowników. Ocena słowników pod kątem różnych kryteriów. 3. Opis wybranego hasła. Informacje pozasemantyczne w haśle, układ znaczeń, rodzaje kwalifikatorów, typy definicji słownikowych (np. realioznawcza, zakresowa, strukturalna). 4. Miejsce leksykologii w systemie językowym i jej podstawowe działy (etymologia, semantyka, frazeologia). 5. Pojęcie klasyfikacji leksykalnej, relacja między leksemem a wyrazem. 6. Klasyfikacja leksemów uwzględniająca różne kryteria (słownictwo ogólne, potoczne, specjalistyczne, rodzime, obce, zapożyczenia, kalki, hybrydy, internacjonalizmy, zapożyczenia bezpośrednie i pośrednie, chronologiczne zróżnicowanie, terytorialne i społeczne zróżnicowanie słownictwa, dialektyzmy, gwary środowiskowe, archaizmy, neologizmy). 7. Słownictwo typowe dla odmian stylowych (stylu urzędowego, naukowego, publicystycznego, administracyjnego, potocznego). 8. Podział słownictwa na neutralne i ekspresywnie nacechowane. 9. Pojęcie znaczenia leksykalnego. Teorie związane z różnym rozumieniem znaczenia. Typy znaczeń (strukturalne, referencyjne, pragmatyczne). 10. Struktura znaczenia w ujęciu semantyki składnikowej (semowej) i kognitywnej. Hierarchiczne uporządkowanie semów. 11. Metody badań leksykalno-semantycznych. 12. Rodzaje słowników i ich użyteczność. 13. Podsumowanie wiadomości.
Počet hodin výuky zahrnuje mj. osobní konzultace, v jejichž rámci vyučující doplňuje poznatky v rozsahu témat uvedených v obsahu předmětu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čermák, F., Blatná, R. Manuál lexikologie. Praha, 1985.
-
Základní:
Miodunka, W. Podstawy leksykologii i leksykografii. Warszawa, 1989. ISBN 9788301092078.
-
Základní:
Slovník české frazeologie a idiomatiky. I: Přirovnání. II: Výrazy neslovesné. III: Výrazy slovesné. Praha, 1996.
-
Základní:
Pala, K., Všianský, J. Slovník českých synonym. Praha, 2000.
-
Základní:
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha, 2001. ISBN 80-200-0493-9.
-
Základní:
Slovník spisovného jazyka českého. Díl I-IIX. Praha, 1990.
-
Základní:
SŁOWNIK JĘZYKA POLSKIEGO. Red. M. Szymczak. Tom I-IV. Warszawa, 1981. ISBN 83-01-00281-6.
-
Základní:
Urbańczyk, S. Słowniki i encyklopedie - ich rodzaje i użyteczność. Kraków-Katowice, 1991.
-
Základní:
Mališ, O., Machová, S. Současný český jazyk. Nauka o tvoření slov. Lexikografie. Praha, 1992. ISBN 9788070666319.
-
Základní:
Kania, S., Tokarski, J. Zarys leksykologii i leksykografii polskiej. Warszawa, 1984. ISBN 9788302023545.
-
Základní:
Grochowski, M. Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne. Toruń, 1982.
-
Základní:
Piotrowski, T. Zrozumieć leksykografię. Warszawa, 2001. ISBN 9788301136932.
-
Rozšiřující:
Balowska, G. Polsko-czeski czesko-polski słowniczek terminów straży pożarnej. Racibórz, 2015. ISBN 9788363090685.
-
Rozšiřující:
Balowska, G., Balowski, M., Kościukiewicz, J., Maksym-Benczew, J., Taboł, S., Wróblewska, A., Zimna, A. Polsko-czeski słownik terminów zintegrowanego systemu ratownictwa w sytuacjach kryzysowych. Racibórz, 2014. ISBN 9788363090685.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
13
|
Samostudium
|
30
|
Semestrální práce
|
10
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student získal teoretické znalosti z oblasti lexikografie a lexikologie, je schopen tyto znalosti uplatnit prakticky při práci s různými typy slovníků. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- U studenta došlo k rozvoji jazykových dovedností mj. prostřednictvím vlastní formulace slovníkových hesel.
- Student pracuje samostatně. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC7 - Písemná zkouška |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B1 - Diskuse |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|