|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPF / 1GPL3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPF
/
1GPL3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gramatika polštiny 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Polština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny KPF/1GPL3 je rozšíření dosavadních znalostí flexivní a slovotvorné morfologie polského jazyka s důrazem na funkci a užití jednotlivých gramatických tvarů v textu. Semináře navazují na přednášky a jsou zaměřeny na aktivní osvojení tvarů a jejich užití ve větě. Zároveň je kladen důraz na systemizaci a upevnění dosavadních znalostí studentů v oblasti morfologie polského jazyka. Ve výuce je uplatňována konfrontační metoda (česko-polské rozdíly a shody) a funkčně sémantický princip. Součástí seminářů jsou morfologické rozbory polských textů.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu je podmíněno úspěšným zvládnutím dvou testů, vypracováním referátu na zadané téma (jazyk seminární práce - polština). U zkoušky jsou požadovány znalosti v rozsahu přednášek a povinné literatury. Test je považován za splněný, pokud student je v 75 % odpovědí úspěšný.
|
Obsah
|
1. Przedmiot słowotwórstwa, wyrazy i ich struktura.
2. Tworzenie nowych wyrazów.
3. Formanty słowotwórcze, ich struktura i funkcje.
4. Pojęcie typu słowotwórczego i kategorii słowotwórczej.
5. Budowa słowotwórcza rzeczowników.
6. Rzeczowniki złożone.
7. Budowa słowotwórcza czasowników.
8. Budowa słowotwórcza przymiotników. Stopniowanie przymiotników jako kategoria słowotwórcza.
9. Budowa słowotwórcza liczebników.
10. Budowa słowotwórcza zaimków.
11. Budowa słowotwórcza przysłówków.
12. Budowa słowotwórcza przyimków i spójników.
13. Budowa słowotwórcza pozostałych nieodmiennych części mowy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Red. K. Polański. Warszawa, 1993.
-
Základní:
Bąk, P. Gramatyka języka polskiego. Warszawa, 1999. ISBN 9788363556631.
-
Základní:
Wróbel, H. Gramatyka języka polskiego. Kraków, 2001. ISBN 9788386399345.
-
Základní:
Grzegorczykowa, R., Laskowski, R., Wróbel, H. (Red.). Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Warszawa, 1998.
-
Základní:
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia. Red. R Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel. Warszawa, 1998.
-
Základní:
KLEMENSIEWICZ, Z. Podstawowe wiadomości z gramatyki języka polskiego. Warszawa, 1986.
-
Základní:
Jadacka, H. System slowotwórczy polszczyzny. Warszawa, 2001.
-
Základní:
WSPÓŁCZESNY JĘZYK POLSKI. Red. J. Bartmiński.. Lublin, 2001. ISBN 83-227-1699-0.
-
Základní:
Nagórko, A. Zagadnienie derywacji przymiotników. Warszawa, 1987.
-
Základní:
Strutyński, J. Zarys gramatyki polskiej cz. II. Morfologia. Kraków, 1994. ISBN 83-86575-19-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Studium sekundární literatury
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
13
|
Účast na výuce
|
26
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
1
|
Semestrální práce
|
20
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Student zná zásady polské slovotvorby, ovládá morfémovou analýzu slov. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Student se orientuje v tvorbě jednotlivých slovních druhů v polštině. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IC6 - Ústní zkouška |
IC7 - Písemná zkouška |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B1 - Diskuse |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
|
|
|
|