|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / TE1VZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
TE1VZ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cíle kurzu vycházejí z předpokladu, že absolventi se budou setkávat v praxi s didaktickými situacemi jako vychovatelé, speciální pedagogově, příp. řídící pracovníci a budou motivovat, podporovat a kontrolovat svěřence při jejich domácí přípravě na školu, a také z potřeby osvojení si racionálního systému sebevzdělávání. Těžiště je v kognitivních cílech: absolvent kurzu by měl být vybaven dostatečně teoreticky, tj. dokázat popsat a srovnat základní soudobé teorie vzdělávání, znát vybrané didaktické kategorie a jevy, být schopen vysvětlit jejich podstatu a odůvodněně a kriticky je hodnotit z hlediska současných trendů, samostaně identifikovat určitý didaktický problém z praxe a na základě získaných poznatků ho analyzovat a zaujmout k němu hodnotící postoj.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce k výše uvedené tématice. Orientační test, ověřující osvojení získaných poznatků.
Předmět lze absolvovat během zahraničního studijního pobytu za podmínek: - osobní konzultace s vyučujícím před odjezdem na studijní pobyt, - zpracování seminární práce k výše uvedené problematice a odevzdání tohoto konceptu v průběhu semestru (ev. zaslání e-mailem), - znalostní test.
"Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU".
100 - 51 bodů započteno 50 - 0 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Základní kategorie: učení, výuka, vyučování. 2. Vzdělávání, samoučení, sebevzdělávání. 3. Paradigmata vzdělávání. 4. Cíle výuky a obsah vzdělávání 5. Organizační formy výuky a metody výuky 6. Učební technologie; řízené samostudium 7. Osobnosti výchovně-vzděl. procesu - žák, učitel, mistr, vychovatel, rodič 8. Základní typy učení z hlediska výchovné praxe (senzomotorické učení, učení poznatkům, učení metodám řešení problémů a sociální učení) 9. Základní soudobé teorie vzdělávání; Personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, socio-kognitivní teorie, akademické teorie, spiritualistické teorie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2002. ISBN 8070422351.
-
Základní:
Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha, Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
-
Základní:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7128-216-5.
-
Základní:
BLÍŽKOVSKÝ, V. Systémová pedagogika. Ostrava : AMOSIUM, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Základní:
KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava, 2009. ISBN 80-900859-4-6.
-
Doporučená:
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman, 1994. ISBN 80-901662-8-8.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : teorie - praxe - výzkum. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
1
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - znalosti základních pedagogických kategorií (pojmy: učení, výuka, vyučování, cíl výuky, obsah vzdělávání apod.), - znalost základních pedagogických paradigmat a teorií vzdělávání, - schopnost analyzovat jednotlivé teoretické koncepce ve vzdělávání, - dovenost formulovat výukový cíl a organizovat výuku, - dovednost zpracovat obsah vzdělávání do výukových jednotek, - schopnost propojit teoretická východiska s pedagogickou praxí. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|