|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / BPRXA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
BPRXA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Asistentská praxe (souvislá)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět propojuje teoretické znalosti a prvotní praktickou zkušenost studenta v pedagogickém terénu. Student prokazuje a zúročí doposud nabyté poznatky z předmětů Základy pedagogiky, Obecné psychologie a psychologie osobnosti i Sociální pedagogiky. Student samostatně analyzuje průběh vyučovací hodiny se zřetelem k základním didaktickým kategoriím - cíli výuky, metodám a organizačním formám výuky, pedagogické komunikaci a interakci. Odborná analýza výuky je v rámci zadaných témat se studenty diskutována během úvodního tutoriálu k praxi. Student pracuje individuálně a v předmětech vlastní studijní aprobace. Další součástí asistentské praxe je podpůrná edukační činnost ve volnočasových zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Výstupem ze souvislé praxe a zároveň podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání portfólia dle pokynů a požadavků vyučujícího.
|
Požadavky na studenta
|
Studijní, příp. další materiály k předmětu naleznete v prostředí MS Teams (v týmech s názvem Asistentská praxe souvislá). Případné konzultace či on-line setkání budou probíhat tamtéž. Výstupy z předmětu (hospitační protokoly apod.) budete odevzdávat v Portále OU - Moje stránka - Studium - Seminární práce, neurčí-li příslušný vedoucí praxe jinak (na předmětu participuje řada externistů a odborníků z praxe, kteří nemusí mít k MS Teams přístup). Komunikace mezi vyučujícími a studenty bude probíhat emailově (jste povinni používat výhradně studentský e-mail).
Student zpracuje (dle pokynů vedoucího praxe) podrobné portfólio obsahující analýzy hospitovaných vyučovacích hodin a koncepty vlastních výukových výstupů.
Požadujeme absolvování:
- 5h náslechové a hospitační činnosti v předmětu vlastní studijní kombinace,
- příp. pomoc při přípravě pomůcek, plánování činností žáků,
- asistenci při individuální nebo skupinové výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Zároveň je student povinen akceptovat administrativní záležitosti, které jsou s účastí na praxi spojeny a které požaduje referát praxí.
Předmět nelze absolvovat během zahraničního pobytu.
Pokud student náležitě splní všechny požadavky udělení zápočtu, získá 100 bodů. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU.
Hodnocení body:
100 - 51 - započteno
50 - 0 - nezapočteno
|
Obsah
|
Studenti vykonávají praxi na 2. stupni základních škol. PRAXE JIM BUDE ZPROSTŘEDKOVÁNA REFERÁTEM PRAXÍ. S ohledem na profilaci studenta může být praxe v individuálních případech vykonána na ZUŠ, eventuelně na vyšším stupni SŠ. Obsahové zaměření praxe: - 5h náslechové činnosti v příslušné instituci v rámci předmětu studentovy aprobace,
Organizační záměr: - praxe je vykonávána v termínu stanoveném Katedrou pedagogiky a andragogiky a s ohledem na studijní řád a harmonogram akademického roku Ostravské univerzity, - celková délka praxe je plánována na 2 týdny, - je vyžadováno vykonávání praxe na určených školách a zařízeních, - student odpovídá nejen za odbornou připravenost k realizovaným činnostem, ale i za administrativní úkony s tímto spojené (tzn. smluvní sjednání, podpisy na formulářích o seznámení se s bezpečností práce, zajištění zápočtového listu atd.), - student prostuduje odborné dokumenty, které jsou s výkonem učitelské profese spojeny, a dále se seznámí s kurikulárními materiály, jež jsou v daném zařízení užívány, - student dodržuje zásady profesní etiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-427-4.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-85866-33-1.
-
Základní:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Rozšiřující:
NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 80-7044-202-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostudium
|
10
|
Příprava na odbornou praxi
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
45
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá: - podrobnou znalost pedagogické práce v reálném výukovém prostředí, - znalost pedagogické dokumentace a interních pokynů a směrnic, - dovednost komplexně analyzovat vyučovací hodiny se zřetelem k hlavním didaktickým kategoriím (pedagogická komunikace a interakce, cíl výuky, metody výuky, organizační formy výuky a učební úlohy), - dovednost metodicky zpracovat a projektovat samostatné výstupy ve výuce, - dovednost profesní sebereflexe, - kompetenci k plánování a realizaci výuky, - kompetenci organizační, prezentační a sociálně-intervenční.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Hospitace |
Rozbor jazykového projevu studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
|
|
|
|