|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPD / 3ZOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPD
/
3ZOD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy obecné didaktiky s praxí
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPD/3ZPD1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPD/PROVY, KPD/TVOUC
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět poskytuje prvotní vstup do problematiky výuky a teorie vyučování. Student se seznámí se základními didaktickými kategoriemi (cíli výuky, učebními úlohami, organizačními formami a metodami výuky, materiálně didaktickými prostředky aj.), tyto dále analyzuje v přímé výuce na školách. Obsah předmětu je zaměřen na nácvik klíčových kompetencí spojených s výukou - zejména na kompetenci komunikativní, projektovou a evaluační. Předmět je tematicky komplementární s verzí obecné didaktiky v navazujícím magisterském studiu, kde jsou poznatky dále rozvíjeny a prohloubeny.
|
Požadavky na studenta
|
- Docházka na náslechy na ZŠ a semináře. - Aktivní podíl na diskuzi v seminářích. - Písemné analýzy pozorování výuky (5 vyučovacích hodin) na základě zadaných úkolů. Pokud student splní výše uvedené požadavky, získá 30 bodů.
- Vědomostní test (úspěšnost 70 %): 0-70 bodů.
Body se sčítají. Výsledný počet bodů se převede na klasifikační stupeň podle platné směrnice rektora OU:
100 - 51 bodů započteno 0 - 50 bodů nezapočteno
|
Obsah
|
1. Didaktika jako věda o výuce. 2. Interakce a komunikace ve výuce. 3. Cíle výuky - typologie, formulace, využití. 4. Učební úlohy - typologie, kognitivní náročnost. 5. Vyučovací metody - základní charakteristiky, dělení podle J. Maňáka a I. J. Lernera. 6. Organizační formy a materiálně - didaktické prostředky. 7. Příprava učitele na výuku, didaktická analýza učiva.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Libuše Černá (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc. (100%),
Mgr. Bc. Martina Matějíček Rozsypalová, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Libuše Černá (100%),
Mgr. Iva Červenková, Ph.D. (100%),
doc. PhDr. Milena Kurelová, CSc. (100%),
doc. PhDr. Zuzana Sikorová, Ph.D. (100%),
Mgr. Nikola Sklenářová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca, 1999. ISBN 978-80-89132-91-1.
-
Základní:
SVATOŠ, T. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikce: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7248-292-0.
-
Základní:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-681-0.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha : Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Základní:
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-266-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
16
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
10
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
8
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
15
|
Samostudium
|
15
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- znalost základních didaktických kategorií a jejich klasifikace, - dovednost formulovat cíl výuky (v kognitivní, psychomotorické a afektivní doméně), - dovednost aplikovat teoretické poznatky na pozorovaných vyučovacích hodinách, - dovednost posoudit pozorované hodiny z hlediska didaktických teorií, - kompetence diagnostická a sociálně-komunikativní. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|