|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / NKKDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
NKKDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klíčové kompetence a dram. výchova 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Klíčové kompetence a dramatická výchova 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/AKKDV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání hlubších vědomostí, dovedností a zkušeností v oblasti klíčových kompetencí a možnosti jejich rozvíjení dramatickou výchovou. Ve výuce se vychází z analýzy vlastních klíčových kompetencí učitele k hledání vhodných strategií, které nabízí dramatická výchova k jejich rozvíjení a to jak pedagogickým pracovníkům samotným, tak i dětem v preprimárním vzdělávání. Výuka probíhá praktickými metodami, práci ve skupině, odbornými diskusemi na zadaná témata a samostatným plněním zadaných úkolů. Podstatnou část výuky tvoří příprava, realizace a reflexe rozvíjení vybraných klíčových kompetencí v rámci práce v MŠ. Součástí je studium odborné literatury.
|
Požadavky na studenta
|
1. Spolupracovat ve výuce na přípravě, realizaci a reflexi tématu klíčových kompetencí a dram. vých. v MŠ. (0-20 bodů)
2. Plánování, realizace, rozvíjení, reflexe a hodnocení vybraných klíčových kompetencí dětí v MŠ. (0-60 bodů)
3. Obhajoba portfolia (pozorovací archy) a odborná diskuse nad problémy rozvíjení klíčových kompetencí. (0-20 bodů)
Odevzdání: nejpozději týden před zápočtem do Portálu (seminární práce).
|
Obsah
|
1. Zahájení semestru, rozdělení do skupin na mikrovýstupy, plán mikrovýstupů. Cíle a obsah předmětu. Zadání úkolu na analýzu vybraných klíčových kompetencí. 2. Formulace otázek k rozvíjení klíčových kompetencí a možnostmi jejich rozvíjení u učitele i dětí v MŠ nebo v přípravných třídách. Status učitele a jeho vlastního seberozvoje. 3. Vybrané problémy ke kompetenci k učení (práci s informacemi, hledání nových způsobů vlastního učení aj.) a řešení problémů (nahlíží na problémy jako někdo jiný, srozumitelně vysvětluje své návrhy řešení a domyslí jejich důsledky aj.) - volba vhodných strategií dramatické výchovy. 4. Kompetence komunikativní (soulad řeči těla a slovního projevu, vyjádření svých názorů, pocitů, myšlenek, dodržování chronologického postupu od začátku do konce aj.) a sociální a personální (spolupráce, oceňování nápadů druhých, přijímá jejich nápady, reaguje na informaci, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, zralá sebedůvěra aj.) - volba vhodných strategií dramatické výchovy. 5. Kompetence občanská (respektování přesvědčení druhých lidí, pochopení základních principů zákonů a společenských norem, zodpovědnost aj.), pracovní (bezpečné a účinné používání materiálů, podnikatelské myšlení) a tvořivost - volba vhodných strategií dramatické výchovy. 6. Samostatná práce - příprava mikrovýstupů v triádách. 7. - 9. Mikrovýstupy ve skupině nebo v MŠ, podle složení skupiny. 10 - 11. Analýza problémů z mikrovýstupů - diskuse. 12. - 13. Samostatná práce - rozbor výstupů v triádách, zpracování sebereflexe a sebehodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Doporučená:
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Doporučená:
HUČÍNOVÁ, L. a kol. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
-
Doporučená:
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 978-80-87981-23-8.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Doporučená:
CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KÁŇOVÁ Ž., KARAFFA, J. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Doporučená:
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Účast na výuce
|
6
|
Samostudium
|
30
|
Příprava na odbornou praxi
|
15
|
Příprava na zápočet
|
10
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
20
|
Celkem
|
83
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Analyzuje vlastní vybrané klíčové kompetence v mikrovýstupu. 2. Obhájí své způsoby rozvíjení klíčových kompetencí v mikrovýstupu. 3. Používá odborné pojmy z oblasti klíčových kompetencí. 4. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastní zkušeností z mikrovýstupu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Slovní hodnocení |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Pozorování |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|