|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / MSDV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
MSDV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika dramatické výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPA/MSDV1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPA/MSDR1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět by měl studentům poskytnout příležitost k rozvíjení dalších didaktických zkušeností s dramatickou výchovu a získání potřebných dovedností k jejímu uplatnění při práci s dětmi v MŠ. Na základě studia odborné literatury si připraví střednědobý plán DV a ověří další vlastní lekce dramatické výchovy v MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentovat zkušenosti s aplikací dramatické výchovy v MŠ ve výuce. (0-30 bodů) Vypracovat 3 přípravy a hodnocení výchovně-vzdělávacích bloků (cíl, obsah, témat, námět a popis sociálně-uměleckého učení dětí) (0-30 bodů) Esej na téma: Možnosti uplatnění DV v MŠ - zpracovat na základě svých zkušeností z praxe, prostudování odb. literatury a přípravy na ZK. (0-40 bodů)
Termín pro odevzdání úkolů je 14 dnů před zkouškou. Zaslat na e-mail: jan.karaffa@osu.cz
|
Obsah
|
1. Osobnost dítěte předškolního věku v DV a jeho psychický a somatický vývoj 2. Aktuální oblasti zkušenosti dětí - jejich analýza na základě diagnostiky dětí, osnov DV a odborné i jiné literatury. 3. Reflexe a sebereflexe z hodiny DV - pozorování výuky DV: zápis činnosti učitele a dětí v časovém harmonogramu, písemné vypracování protokolu s doplněním sledovaných jevů (cíle, téma, námět) a jejich následná analýza (rozbor) 4. Plánování a řízení (vedení) výuky DV - cíle, obsahy, témata, náměty, metody, osobnostní a sociální rozvoj dětí i učitele, pravidla a komunikace důležité oblasti zkušeností dítěte, sebehodnocení dítěte. 5. Osobnost učitele v DV - jeho předpoklady, schopnosti a dovednosti, znalosti, zkušenosti, seberozvíjení a další vzdělávání. 6. Příprava ročního plánu na řízení (vedení) výuky DV a práce s osnovami DV - cíle, obsahy, témata, náměty, metody, diagnostika dětí, OSR dětí i učitele, pravidla a komunikace). 7. Hodnocení - reflexe a sebereflexe dětí i učitele, zjišťování a ověřování kvality učení, různé způsoby hodnocení: verbální, pohybové, písemné ; společné, ve skupinkách, jednotlivě atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama. ISBN 1211-8001.
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta JAMU, 1995. ISBN 80-854291-6-0.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Š. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-239-4908-X.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Přiběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy.. Praha : SPN, 1976. ISBN cnb000124350.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 978-80-903901-4-0.
-
Doporučená:
KARAFFA, J. Umění dialogu v dramatických hrách a improvizacích. Ostrava: Tribun, 2009. ISBN 978-80-7368-733-5.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
8
|
Semestrální práce
|
18
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
21
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Rozlišuje základní vymezení hlavních směrů dramatické výchovy (playmaking, theatregames a drama in education). Osvojuje si další kompetence učit dramatickou výchovu v primárním vzdělávání. Vypracuje a prezentuje dlouhodobý plán ( - čtvrtletí) pro hodiny dramatické výchovy v MŠ na základě RVP. V plánu aplikuje znalosti a dovednosti ze tří hlavní směrů na základě odborné literatury. Vypracuje 3 přípravy a hodnocení výchovně-vzdělávacích bloků (cíl, obsah, témat, námět a popis sociálně-uměleckého učení dětí Aktivně se účastní činností a tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence. Vypracuje korespondenční úkoly k distančnímu textu Inspirace ke studiu dramatické výchovy a jejích hlavních směrů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|