|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / BPMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
BPMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra s předmětem a materiálem
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 24
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti se prakticky i teoreticky setkají s předmětným, loutkovým a alternativním divadlem. Seznámí se s jeho technikami a zákonitostmi a získají základní povědomí o možnostech využití jeho principů při výuce a při komunikaci s dětmi.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích Návštěva Divadla loutek Ostrava Aktivní zapojování do her a cvičení s materiálem a předmětem Požadavky k udělení zápočtu: -krátkáetuda s předmětem, materiálem, popř. loutkou vlastní výroby. (Praktické ukázky studentů proběhnou v průběhu vyučování a zápočtovém týdnu) - esej na zadané téma (minimálně 1strana A4) zaslat na email pedagoga do předem požadovaného data, nejlépe však do konce zápočtového týdne
Požadavky na studenty studující v rámci programu Erasmus v zahraničí: Jelikož je předmět veden z velké části prakticky, studenti studující v zahraničí by pro udělení kreditů museli doložit absolvování shodného předmětu v zahraničí nebo předmětu podobného typu (hra s předmětem, animace předmětů, praxe v loutkovém či alternativním divadle) a vytvořit vlastní několikaminutovou etudu s předmětem či materiálem. Součástí zápočtu je také krátký pohovor se studentem na téma předmětné, loutkové a alternativní divadlo dnes. Předvedení etudy v předem domluveném dnu v konzultačních hodinách vyučujícího.
Pro studenty s negarantovaným rozvrhem (pokud dojde k časové kolizi předmětů): Předmět je zaměřen prakticky a student si jej může svobodně zvolit. Proto nevyhovuje-li studentovi časový rozvrh předmětu a nemůže-li být účasten na přednáškách, nebude mu udělen zápočet. Předmět nelze studovat distančně. Kontakt na vyučujícího možno zjistit na webových stránkách Ostravské univerzity.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmu materiál, předmět, loutka a znakovost materiálu, předmětu a loutky. Jevištní metafora. 2. Předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování a trendy v návaznosti na dramatickou výchovu 3. Využití principů předmětného a loutkového divadla při výuce a práce s dětmi 4. Praktická cvičení na vnímání jedinečnosti předmětů, materiálu - praktická dílna 5. Hra a animace materiálu, předmětu/ů - praktická dílna 7. Zdroje inspirace pro tvořivou práci s dětmi 8. Principy alternativního a loutkového divadla v propojení s metodami dramatické výchovy
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
časopis LOUTKÁŘ, Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Praha. ISBN 1211-4065.
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Doporučená:
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno : Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
-
Doporučená:
DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
-
Doporučená:
HILLMAN, J. Klíč k duši.. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-393-5.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
-
Doporučená:
RICHTER, L. Pohádka... Praha: Společenství pro pěstování divaldal pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Doporučená:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ, N., SAXTOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
6
|
Četba beletrie v českém jazyce
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Celkem
|
82
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlí pojmy předmět, materiál, loutka, předmětné, loutkové a alternativní divadlo Orientace v současných směrech alternativního a loutkového divadla a jeho vztahu k dramatické výchově. Tvorba etud z materiálů, za pomoci předmětů popř. loutky. Analyzuje prezentace vlastní a prezentace kolegů
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Demonstrace |
Grafické a výtvarné činnosti |
Metody dovednostně-praktické |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|