|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / BDRV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
BDRV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova - hlavní proudy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPA/BDV1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Orientace v hlavních směrech dramatické výchovy u nás a ve světě. Získávat praktickou zkušenost s dramatickou výchovu jako systémem aktivního sociálně-uměleckého učení v kontextu jejího vývoje. Metody a techniky jednotlivých směrů dramatické výchovy. Rozvíjení schopností a dovedností potřebných k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích a při vytváření aplikací činností pro děti v Mš. (0-20 bodů)
Připravit a realizovat lekci dramatické výchovy v rámci studijní skupiny inspirovanou jednotlivými směry DV. (0-20 bodů)
Písemně vypracovat plán aktivit a 2 přípravy DV na základě analýzy ŠVP (přiložit v pdf nebo ve wordu) a odborné literatury. (0-40 bodů)
Návštěva divadelního představení a jeho písemná reflexe ve vztahu k práci s dětmi v Mš. (0-20 bodů)
Termín pro odevzdání úkolů je den výuky v zápočtovém týdnu.
Zaslat na e-mail vyučujícího.
|
Obsah
|
1. Cíle dramatické výchovy, drama, dramatické umění, proces a produkt v dramatické výchově v kontextu jejího vývoje. 2. Playmaking - "hraní her" Winifred Wardové, volba příběhů, improvizované hraní příběhů, skupinové hraní příběhů. 3. Haní her" Winifred Wardové, volba příběhů, improvizované hraní příběhů, skupinové hraní příběhů. 4. Theatre game's and improvisation for theatre "herecké hry" - Viola Spolinová: vazba k divadlu, způsoby vedení hereckých her, vymezení daných okolností. 5. Drama in education "drama ve výchově a vzdělávání". 6. Brian Way: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. 7. Dorothy Heatcoteová: drama jako prostředek učení, typy vedení dramatu. 8. Vývoj jednotlivých směrů dramatické výchovy jako inspirace pro získávání zkušeností k dalšímu hledání vlastní cesty výuky dramatické výchovy. 9.-11. Příprava, realizace a hodnocení dramaticko-výchovné aktivity inspirované některým ze směrů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
časopis Tvořivá dramatika. ISBN 1211-8001.
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha : IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Doporučená:
MACHKOKVÁ, E. Drama v anglické škole.. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-706802-9-6.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1995. ISBN 80-239-2575-X.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Doporučená:
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. 2. vyd.. Praha : SPN, 1989. ISBN cnb000049887.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
ACKROYDOVÁ, J. Schéma plánování hry (pracovní materiál ze semináře "Učitel v roli" DS, Ú/O 1996).
-
Doporučená:
NEELANDS, J. Strukturování dramatické práce. (interní pracovní materiál pro seminaristy Dětské scény 1995).
-
Doporučená:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Doporučená:
DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980. ISBN cnb002177861.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Semestrální práce
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
5
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Rozlišuje základní vymezení hlavních směrů dramatické výchovy (playmaking, theatregames a drama in education). Osvojuje si další kompetence učit dramatickou výchovu v primárním vzdělávání. Vypracuje a prezentuje střednědobý plán (měsíc - čtvrtletí) pro hodiny dramatické výchovy na základě RVP. V plánu aplikuje znalosti a dovednosti ze tří hlavní směrů na základě odborné literatury. ? Aktivně se účastní činností a tím dále zlepšuje své interakční a komunikační kompetence. Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci. Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|