|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / BBD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
BBD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologie vývoje dítěte 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPA/BBD1 nebo KTV/BBD1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
" Seznámit studenty se základy reprodukce člověka a s jednotlivými etapami ontogeneze člověka (progeneze, prenatální vývoj a postnatální vývoj) se zaměřením na principy a zákonitosti růstu. " Prezentovat základní poznatky o nejčastějších dědičných chorobách dětského věku včetně prenatálních diagnostických metod a terapie.
|
Požadavky na studenta
|
" aktivní účast na seminářích (min 80%) " průběžná kontrola vědomostí písemnou nebo ústní formou " vypracování zadaných úkolů včetně jejich prezentace na semináři " závěrečná písemná zkouška Podmínky pro splnění požadavků k ukončení předmětu budou se studenty odjíždějícími na mobilitu do zahraničí dohodnuty individuálně.
|
Obsah
|
1. Reprodukce člověka: Základy anatomie a funkce reprodukčního systému člověka. 2. Ontogeneze člověka: Objasnění základních pojmů. 3. Ontogeneze člověka: Progeneze (tvorba pohlavních buněk), fertilizace (oplodnění) a implantace (uhnízdění v děloze). 4. Ontogeneze člověka: Prenatální vývoj - přehled jednotlivých vývojových fází (embryonální a fetální období). 5. Ontogeneze člověka: Postnatální vývoj - přehled jednotlivých vývojových fází (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk, adolescence, dospělost). 6. Ontogeneze člověka: Zákonitosti růstu a vývoje. Puberta. 7. Dědičné choroby: Principy vzniku, klasifikace chorob a metody terapie. 8. Dědičné choroby: Chromozomální choroby (monozomie, trizomie) - přehled nejčastějších chorob tohoto typu (Downův syndrom, Turnerův syndrom, Klinefelterův syndrom atd.). 9. Dědičné choroby: Genové choroby - přehled nejčastějších autozomálně-dominantních onemocnění (achondroplázie, osteogenesis imperfecta atd.). 10. Dědičné choroby: Genové choroby - přehled nejčastějších autozomálně-recesivních onemocnění (cystická fibróza, fenylketonurie, galaktozémie atd.). 11. Dědičné choroby: Genové choroby - přehled nejčastějších gonozomálně-recesivních onemocnění (hemofilie, daltonizmus, syndrom fragilního X atd.). 12. Prenatální diagnostika: Význam a metody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Základní:
RENDEKOVÁ, V. Biologie mládeže. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-654-7.
-
Základní:
Ferák, V.,Sršeň, Š. Genetika člověka. Bratislava : SPN, 1981. ISBN 80-08-00349-9.
-
Základní:
LEBL, J. Růst dětí a jeho poruchy. Praha : Galén, 1996. ISBN 80-7262-207-2.
-
Základní:
Malachová, K., Kantorek, J. Základy biologie člověka pro učitele a vychovatele. Ostrava : OU PřF, 2005. ISBN 80-7368-087-4.
-
Rozšiřující:
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-768-0.
-
Rozšiřující:
Klika, E. Embryologie. Praha : Avicenum, 1985. ISBN 978-80-86572-5.
-
Rozšiřující:
HATINA, J., SYKES, B. Lékařská genetika - problémy a přístupy. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0700-8.
-
Rozšiřující:
BRDIČKA, R. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, Avicenum, 2001. ISBN 80-2470-110-9.
-
Rozšiřující:
LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha : Baltazar, 1989. ISBN 80-900307-7-7.
-
Rozšiřující:
Hájek, Z., Kulovaný, E., Macek, M. Základy prenatální diagnostiky. Praha : Grada Avicenum, 2000. ISBN 80-210-2296-5.
-
Rozšiřující:
Kotulán, J. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta MU Brno, 2005. ISBN 80-210-3844-6.
-
Rozšiřující:
MOORE, K. L., PERSAUD, T. V. N. Zrození člověka : Embryologie s klinickým zaměřením. Praha : ISV, 2002. ISBN 80-85866-94-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
25
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Semestrální práce
|
10
|
Celkem
|
75
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
" studenti se budou schopni orientovat v jednotlivých fázích individuálního vývoje člověka " studenti získají základní poznatky o nejčastějších dědičných onemocněních
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|