|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / APEKO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
APEKO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání dalších vědomostí, dovedností a zkušeností v oblasti kvalitní pedagogické komunikace. Výuka je orientována na dovednosti, vychází ze sebereflexe dosavadních zkušeností z mezilidské komunikace. Probíhá praktickými metodami, práci ve skupině, odbornými diskusemi na zadaná témata a samostatným plněním zadaných úkolů. Podstatnou část výuky tvoří příprava, realizace a reflexe komunikace v rámci MŠ. Výuka je doplněna o studium odborné literatury.
|
Požadavky na studenta
|
1. Sebereflexe a sebehodnocení pedagogické komunikace v MŠ. Odevzdání: nejpozději 2 týdny před zápočtem. Forma odevzdání: elekt. poštou na adresu vyučujícího 2. Mikrovýstup - spolupracovat s kolegy na přípravě, realizaci a reflexi výstupu v rozsahu 20 minut v rámci témat komunikace v MŠ. Společně zpracovat téma ke komunikaci, vybrat komunikační strategie, realizovat výstup (podle časového harmonogramu, společně shlédnout videozáznam výstupu a reflektovat jej). 3. Pozorování mikrovýstupu - podle časového plánu pozorovat výstup dvou jiných skupin a podat písemně zpětnou vazbu dvěma kolegům. Používat při tom popisný jazyk 4. Ústní zápočet - obhajoba portfolia a odborná diskuse nad problémy pedagogické komunikace.
|
Obsah
|
1. Zahájení semestru, rozdělení do skupin na mikrovýstupy, plán mikrovýstupů. Cíle a obsah předmětu. Zadání úkolu na pozorování komunikace. 2. Vybrané otázky pedagogické komunikace - kontakt s dětmi předškolního věku, rodiči, kolegy, vedením aj. v pedagogické situaci, verbální i nonverbální. Status učitele a komunikace. 3. Vybrané otázky pedagogické komunikace - otázky v pedagogické situaci, vedení diskuse. 4. Samostatná práce - hospitace - prostor, pravidla komunikace, kontakt - příprava na pedag. výstup. 5. Diskuse nad výsledky hospitace. Vybrané otázky ped. komunikace - zpětná vazba a popisný jazyk. 6. Samostatná práce - příprava mikrovýstupů v triádách. 7- 9. Praxe na ZŠ - pedagogické výstupy. 10 - 11. Analýza problémů z mikrovýstupů - diskuse. 12. Samostatná práce - rozbor výstupů v triádách, zpracování sebereflexe a sebehodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Praha: Avicenum, 1986. ISBN cnb000015752.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha, Svoboda, 1988. ISBN cnb000045472.
-
Doporučená:
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
Doporučená:
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : PdF MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.
-
Doporučená:
CISOVSKÁ, H. Možnosti dramatické výchovy v rozvoji osobnostně sociální kompetence budoucích učitelů. Ostrava: PedF OU, 2003. ISBN 80-7042-295-5.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat domů, 1993. ISBN 978-80-7195-405-7.
-
Doporučená:
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLNÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN cnb000676537.
-
Doporučená:
SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN 80-7248-292-0.
-
Doporučená:
LEWIS, D. Tajná reč těla. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-49-X.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Příprava na odbornou praxi
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
25
|
Příprava na zápočet
|
20
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
3
|
Celkem
|
88
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Analyzuje vlastní komunikativní kompetenci v mikrovýstupu. 2. Obhájí svou komunikaci v mikrovýstupu. 3. Používá odborné pojmy z oblasti pedagogické a sociální komunikace. 4. Porovná poznatky z odborné literatury s vlastní zkušeností z mikrovýstupu.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozhovor |
Zápočet |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Pozorování |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|