|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 88PM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
88PM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Seminář k diplomové práci 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
5 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzů Diplomový seminář 1., 2. a 3 je zpracování diplomové magisterské práce, v rámci které student pod konzultačním vedením vedoucího práce odborně řeší vybrané téma vztahující se k oboru v rovině teoretické a empiricko-výzkumné. Záměrem je seznámit studenty se zásadami psaní odborného textu jako vědeckého sdělení, a to v kontextu obsahu, metodiky, formy a etiky zpracování. Cílem je rovněž dále rozvíjet schopnosti studentů vyhledávat, kriticky třídit, analyzovat a komparovat odborně relevantní informační zdroje; autorsky zpracovat odborné pojednání opírající se o respektovaná teoretická východiska v souladu s legislativními požadavky (ČSN ISO 690:2011; Směrnice rektora č. 179 / 2012 o vysokoškolských kvalifikačních pracích); navrhnout podle zavedených metodických a metodologických principů oboru design výzkumného projektu, tento realizovat a uceleně, přesně a přehledně zpracovat základní informace o jeho záměrech, průběhu i výsledcích. Student s vedoucím práce uzavírá písemnou dohodu v podobě oficiálního Zadání diplomové práce, ve kterém se zavazuje dodržet společně navržený časový harmonogram, jenž vymezuje činnosti studenta a způsob jejich kontroly. Student musí prokázat schopnost samostatné odborné práce.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné zpracování úloh viz Obsah.
KRITÉRIA HODNOCENÍ
Kritéria 5ROB1 +
A 91- 100b
Metodologie výzkumného šetření je zpracována metodologicky správně. Argumentačně jasně je charakterizována výzkumná strategie. Výzkumný soubor a popis průběhu výzkumného šetření jsou popsány transparentně. Analýza dat je zpracována metodologicky správně, jasně, přehledně a komparativně, interpretace jsou věcné a obsahově hutné s vysokou výpovědní hodnotou, závěry korespondují se stanovenými cíli / otázkami výzkumného šetření, závěry jsou diskutovány s teoretickými východisky a realizovanými národními a mezinárodními výzkumy podobného problémového zaměření.
B - 81 90b
Metodologie výzkumného šetření je zpracována metodologicky správně. Výzkumná strategie je jasně charakterizována. Výzkumný soubor a popis průběhu výzkumného šetření jsou popsány transparentně. Analýza dat je zpracována metodologicky správně, jasně a přehledně. Interpretace jsou věcné, s jasnou výpovědní hodnotou. Závěry korespondují se stanovenými cíli / otázkami výzkumného šetření, obsahují komparativně zpracované výsledky realizovaného šetření, závěry jsou diskutovány s teoretickými východisky.
C 71 - 80
Metodologie výzkumného šetření je zpracována metodologicky správně. Výzkumná strategie je pouze zmíněna, není argumentována. Výzkumný soubor a popis průběhu výzkumného šetření jsou popsány v základních charakteristikách. Analýza dat je zpracována metodologicky správně, s dílčími nejasnostmi a místy problematickou přehledností. Interpretace jsou věcné, spíše deskriptivního charakteru. Závěry korespondují se stanovenými cíli / otázkami realizovaného šetření, jsou zpracovány věcně, místy však stručně bez hlubší komparace.
D 61 70 b
Popis metodologie výzkumného šetření vykazuje dílčí nedostatky a nepřesnosti. Výzkumná strategie je pouze zmíněna, není argumentována. Výzkumný soubor zachycuje pouze vybrané charakteristiky, chybí popis průběhu výzkumného šetření, případně je nejasně popsán. Analýza dat je zpracována metodologicky správně, s dílčími nejasnostmi a místy problematickou přehledností. Interpretace jsou vedeny v jednoduché deskripci dat. Závěry korespondují se stanovenými cíli / otázkami realizovaného šetření pouze v některých částech, jsou zpracovány věcně, místy však stručně bez hlubší komparace.
E 51 60 b
Popis metodologie výzkumného šetření vykazuje dílčí nedostatky a nepřesnosti. Výzkumná strategie není zmíněna nebo je nejasně metodologicky ukotvena. Výzkumný soubor zachycuje spíše náhodně vybrané charakteristiky, chybí popis průběhu výzkumného šetření, případně je nejasně popsán. Analýza dat je zpracována metodologicky sporně, s mnohými nejasnostmi a problematickou přehledností. Interpretace nejsou zpracovány systematicky ve vazbě na cíle / otázky výzkumu, mají spíše jednoduchý deskriptivní charakter. Závěry korespondují se stanovenými cíli / otázkami realizovaného šetření pouze částečně, jsou zpracovány jednoduše, bez hlubší komparace.
F 0 50 b
Popis metodologie výzkumného šetření vykazuje mnohé nedostatky a nepřesnosti. Výzkumná strategie není zmíněna nebo je nejasně metodologicky ukotvena. Výzkumný soubor není transparentně popsán stejně jako popis průběhu výzkumného šetření. Analýza dat je zpracována metodologicky sporně, s mnohými nejasnostmi a problematickou přehledností. Interpretace mají nízkou výpovědní hodnotu, nekorespondují s analyzovanými daty a stanovenými cíli / otázkami výzkumu. Závěry nejsou zpracovány, případně nekorespondují se stanovenými cíli / otázkami realizovaného šetření.
|
Obsah
|
Precizace textu teoretické části diplomové práce.
Precizace návrhu designu výzkumného projektu. Precizace výzkumných otázek případně hypotéz, argumentace výběru výzkumné strategie a metodiky sběru dat.
Výběr výzkumného vzorku, příprava výzkumných nástrojů.
Sběr dat a rozhodování o metodice jejich analýzy.
Systematizace, třídění, analýza a interpretace dat.
Formulace závěrů výzkumu a diskuse.
Kritéria hodnocení viz odkaz:
https://drive.google.com/file/d/1CcqlBZ8ptoHNF6vscU2uPPfPoT5VwFDq/view?usp=sharing
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Taťána Göbelová, Ph.D. (20%),
Mgr. Jan Karaffa, Ph.D. (20%),
doc. Mgr. et Mgr. Alena Seberová, Ph.D. (20%),
Mgr. Ondřej Šimik, PhD. (20%),
Mgr. MgA. Žaneta Šimlová, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (ed.). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Základní:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
-
Základní:
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Základní:
CHRÁSKA. M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Základní:
PELIKÁN,J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha:Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.
-
Rozšiřující:
Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
-
Rozšiřující:
HENDL, J.:. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Rozšiřující:
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Rozšiřující:
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-637-6.
-
Rozšiřující:
Loučková, I. Základní statistické přístupy v sociologickém výzkumu. Olomouc, 1991. ISBN 80-7067-972-7.
-
Doporučená:
SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. 1. slov. vyd. Bratislava: Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
Doporučená:
Loučková, I. Integrovaný přístup v sociálně vědním výzkumu. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
-
Doporučená:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Doporučená:
Gavora, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-X.
-
Doporučená:
STRAUSS, A. CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
40
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
50
|
Samostudium
|
50
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- s porozuměním číst odbornou literaturu vztahující se k oboru;
- analyzovat a srovnávat teoretická východiska a přístupy vztahující se k tematice studovaného oboru;
- vést odbornou diskusi nad vybranými tématy v kontextu studovaného oboru;
- psát seminární práci (kritická komparace teoretických přístupů, včetně důsledků pro pedagogickou praxi);
- komunikovat a spolupracovat ve skupinách studentů na seminářích;
- reflektovat a hodnotit dosažené výstupy z učení;
- uceleně, přesně a přehledně zpracovat základní informace o záměrech, průběhu i výsledcích výzkumného šetření
- kriticky poukázat na nedostatky práce, chyby v přípravě a realizaci výzkumu, nedostatky zvolených výzkumných metod;
- na základě výsledků výzkumu formulovat nové problémové otázky vhodné k následnému zkoumání;
- s ohledem na uplatnitelnost výsledků výzkumu v pedagogické praxi navrhnout korektivní opatření pro její zkvalitnění
odborné argumentace při prezentaci a obhajobě výzkumných závěrů;
- zpracovat, prezentovat a obhájit projekt výzkumu (ve vztahu k diplomové práci) a reflektovat jeho realizovatelnost v podmínkách školské praxe
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- zná specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů, jeho typologii;
- je schopen vysvětlit možnosti a meze vědeckého poznání v kontextu kvantitativních a kvalitativních metodologických výzkumných přístupů
- je schopen definovat pojmy: výzkumný problém; charakterizovat jeho typy; proměnná výzkumu, typy proměnných; výzkumná hypotéza, druhy hypotéz
- dokáže vysvětlit základní pravidla pro správnou formulaci výzkumných problémů a hypotéz
- umí definovat pojmy základní soubor; výběrový soubor; dostupný (příležitostný), záměrný kvalifikovaný a náhodný výběr; jednoduchý, stratifikovaný a skupinový náhodný výběr
- zná techniky a pravidla tvorby výběrového souboru
- dokáže definovat pojmy výzkumná metodologie, metodika, metoda a technika; charakterizovat jednotlivé druhy výzkumných metod a technik, popsat jejich možnosti a omezení při kvalitativním a kvantitativním výzkumu
- dokáže charakterizovat kvantitativní a kvalitativní stránku pedagogických jevů
- zná specifika empirického měření jako základu kvantifikace zkoumaných jevů, rozliší jeho základní úrovně (nominální, pořadové, intervalové a poměrové)
- zná podmínky tvorby výzkumných metod a modifikace standardizovaných výzkumných metod
- umí definovat pojmy validita a reliabilita, vysvětlit jejich význam a charakterizovat základní typy
- zná pravidla a postupy shromažďování výzkumných dat podle typů výzkumných metod
- má základní znalosti o etických pravidlech realizace výzkumného šetření, subjektivně-citlivé povaze osobních údajů aktérů zkoumaného prostředí
- zná způsoby zaznamenávání sbíraných údajů
- zná základní procedury kvantitativní analýzy dat; statistické postupy jejich primárního a sekundárního zpracování (výpočty absolutní a relativní četnosti, průměru, mediánu, směrodatné odchylky; u třídění druhého stupně výpočty korelací, frekvenční analýzy, Chí-kvadrátu, faktorové analýzy)
- zná základní procedury kvalitativní analýzy dat, typy kódování (otevřené, axiální, selektivní kódování)
- zná možnosti grafického zpracování dat, požadavky kladené na jejich účelnost a přehlednost a srozumitelnost
- orientuje se v pravidlech interpretace výsledných dat, uvědomuje si rizika jejich subjektivního zkreslení; možnostech jejich zobecňování
- má základní znalosti o odborných nárocích na hodnocení výsledků výzkumu
- zná doporučení pro vypracování výzkumné zprávy
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- na základě profesních zkušeností a kritického studia odborné literatury je schopen jasně formulovat výzkumný problém; ten analyzovat do podoby dílčích cílů, otázek a úkolů výzkumu;
- v kontextu výzkumného problému je schopen určit základní typy proměnných a dedukovat jejich možné vzájemné vztahy
- dokáže argumentovat vhodnost volby výzkumných hypotéz; tyto hypotézy jasně formulovat
- dokáže určit a vysvětlit volbu kvantitativní nebo kvalitativní metodologie, jejich vhodnou kombinaci
- s ohledem na konkrétní výzkumný problém dokáže popsat základní soubor, specifikovat jeho znaky; vybrat a použít adekvátní techniku tvorby výběrového souboru
- je schopen posoudit kvantitativní a kvalitativní stránku zkoumaných pedagogických jevů a zvolit adekvátní metodiku výzkumného šetření
- je schopen vytvořit nebo modifikovat výzkumný nástroj, zajistit jeho potřebnou validitu a reliabilitu
- dokáže zpracovat harmonogram pro realizaci výzkumného projektu; u týmového výzkumu dokáže spolurozhodovat o delegování jednotlivých úkolů, o případném zapojení externích odborníků
- dovede uplatnit sociální dovednosti a etická pravidla u shromažďování dat, uvědomuje si citlivost osobních údajů
- při pozorování a rozhovorech je sociálně vnímavý a komunikativně zdatný
- je schopen realizovat systematický sběr výzkumných dat podle podmínek, jež vyžadují jednotlivé typy metod
- dokáže účelně vybrat vhodný způsob zaznamenávání sbíraných údajů
- dokáže použít základní statistické procedury analýzy kvantitativních dat; rozhodnout o možnostech použití primárního nebo sekundárního zpracování
- je schopen graficky zpracovat analyzovaná data s dodržením podmínek účelnosti, přehlednosti a srozumitelnosti
- je schopen objektivně, výstižně a přehledně interpretovat analyzovaná výzkumná data s ohledem na výzkumný problém, cíle a otázky výzkumu
- výsledná data dokáže zobecňovat s ohledem na výzkumný vzorek
- při hodnocení výzkumu je schopen srovnat výsledky s dosavadními teoretickými poznatky, výsledky jiných výzkumů nebo vlastními profesními zkušenostmi
- je schopen kriticky posoudit výsledky výzkumného šetření vzhledem k jejich využitelnosti v pedagogické praxi; v čem daný výzkum přispěl k řešení dané problematiky, v čem obohatil dosavadní poznání nejen výzkumníků ale také všech aktérů zkoumaného prostředí
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA8 - Diagnostické a výzkumné nástroje (pozorovací archy, dotazníky, interview, posuzovací škály, testy, anamnézy apod.) |
IIA12 - Projekt výzkumu / výzkumná zpráva |
IIB15 - Rešerše / konspekt |
IIB17 - Analýza odborného textu (výtah / kompilace / komparace) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B4 - Sokratovský rozhovor |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C3 - Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
E1 - Metody heuristické, badatelské, výzkumné |
F8 - Tvorba diagnostického a výzkumného nástroje |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|