|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 88DI1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
88DI1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika dramatické výchovy s praxí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět má poskytnout příležitost k získávání praktických zkušeností s uplatněním dramatické výchovy v primárním vzdělávání (jako samostatného předmětu, metody v jiných předmětech, naplňování průřezových témat, integrující součást projektů aj.). Rozvíjet dovednosti cílevědomého a systematického plánování, realizování a hodnocení procesu sociálně-uměleckého učení. Vyzkoušení možností, které nabízí dramatická výchova k rozvíjení žáků. Konfrontovat didaktické problémy se zkušeností studentů a realitou praxe.
|
Požadavky na studenta
|
1. Na základě RVP ZV, ŠVP a studia odborné literatury vypracovat dlouhodobý plán a 10 příprav na výuku i s popisem realizace, reflexe a hodnocení hodin s dramatickou výchovou (jednotlivých činností ve vztahu k činnostem učitele a dětí a vzhledem k cíli, obsahu učiva, tématu, námětu, metodám a procesu sociálně-uměleckého učení). (0-30 bodů)
2. Prezentovat nejvýznamnější poznatky z prostudované literatury a zkušenosti s vyučováním dramatické výchovy ve skupině. (0-10 bodů)
3. Přepis rozhovoru s učitelem / učitelkou z praxe o možnostech zařazování dramatické výchovy v primárním vzdělávání. (0-20 bodů)
4. Obhájit u zkoušky vlastní pojetí dramatické výchovy v současné škole, tzn. plán, realizaci, výstupy reflexi, hodnocení (evaluaci) procesu učení žáků (zaznamenání konkrétních a prokazatelných výsledků). (0-40 bodů)
A 91-100 b. Student všemi úkoly i zodpovězením otázek u zkoušky prokazuje hluboké porozumění didaktickým pojmům i problémům dramatické výchovy a jejím možnostem ve vyučování. Vyjadřuje jasně své argumenty i s prezentací konkrétních a přesných důkazů o funkční provázanosti cílů, výstupů, učiva vybraných předmětů, klíčových kompetencí, zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. Zcela zřetelně se u něj projevuje získání potřebných kompetencí, které student velmi přesně a výstižně používá v praxi i v reflexi, hodnocení a v popisu konkrétních výsledků učení u pozorovaných žáků. Vždy se v nich objevují i originální návrhy řešení v rámci vlastních dílčích aplikací.
B 81-90 b. Student všemi úkoly i zodpovězením otázek u zkoušky prokazuje detailní porozumění didaktickým pojmům i problémům dramatické výchovy a jejím možnostem ve vyučování. Vyjadřuje své argumenty i s prezentací konkrétních důkazů o funkční provázanosti cílů, výstupů, učiva vybraných předmětů, klíčových kompetencí, zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. Zřetelně se u něj projevuje získání potřebných kompetencí, které přesně a výstižně používá v praxi i v reflexi, hodnocení a v popisu konkrétních výsledků učení u pozorovaných žáků. V rozhovorech se velmi často objevují i vlastní originální návrhy řešení v rámci dílčích aplikací.
C 71-80 b. Student všemi úkoly i zodpovězením otázek u zkoušky prokazuje porozumění didaktickým pojmům i problémům dramatické výchovy a jejím možnostem ve vyučování. Vyjadřuje své argumenty i s prezentací důkazů k funkční provázanosti cílů, výstupů, učiva vybraných předmětů, klíčových kompetencí, zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. Zřetelně se u něj projevuje získání potřebných kompetencí, které přesně a výstižně používá v praxi i v reflexi, hodnocení a v popisu konkrétních výsledků učení u pozorovaných žáků. V rozhovorech se často objevují i vlastní originální návrhy řešení v rámci dílčích aplikací.
D 61-70 b. Student úkoly i zodpovězením otázek u zkoušky prokazuje částečné porozumění didaktickým pojmům i problémům dramatické výchovy a jejím možnostem ve vyučování. Vyjadřuje některé argumenty a důkazy k provázanosti cílů, výstupů, učiva vybraných předmětů, klíčových kompetencí, zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. Někdy se u něj projevuje získání potřebných kompetencí, které používá v praxi, reflexi, hodnocení a v popisu konkrétních výsledků učení u pozorovaných žáků. V rozhovorech se občas objevují i vlastní návrhy řešení v rámci dílčích aplikací.
E 51-60 b. Student úkoly i zodpovězením otázek u zkoušky prokazuje povrchní porozumění dramatické výchově a jejím možnostem ve vyučování. Vyjadřuje spíše názory než argumenty a důkazy k funkční provázanosti cílů, výstupů, učiva vybraných předmětů, klíčových kompetencí, zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. Málo projevuje získání potřebných kompetencí, které používá v praxi, reflexi, hodnocení a v popisu konkrétních výsledků učení u pozorovaných žáků. V rozhovorech se občas objevují návrhy řešení v rámci dílčích aplikací.
F 0-50 b. Student nesplňuje výše uvedená kritéria.
|
Obsah
|
Příprava dlouhodobého plánu na vedení výuky s dramatickou výchovou, práce s osnovami, osobnostní a sociální rozvoj žáků i učitele, diagnostika, pravidla a komunikace.
Plánování a řízení výuky s dramatickou výchovou, didaktická analýza učiva, témata, náměty, cíle, výstupy, obsahy učiva vybraných předmětů, metody, důležité oblasti zkušeností dítěte, sebehodnocení a hodnocení žáků.
Osobnost dítěte mladšího školního věku a její psychický a somatický vývoj podporovaný postupy divadelního, dramatického umění.
Aktuální oblasti zkušeností dětí, jejich analýza na základě diagnostiky dětí, osnov, odborné i jiné literatury.
Dramatická výchova v primárním vzdělávání jako samostatný předmět, metody v jiných předmětech a naplňování průřezových témat, výhody a úskalí jednotlivých uplatnění.
Možností, které nabízí dramatická výchova k rozvíjení klíčových kompetencí (personální a sociální, učení, komunikace, řešení problémů, občanské a pracovní).
Osobnost učitele uplatňujícího dramatickou výchovu ve vyučování, jeho předpoklady, kompetence, schopnosti a dovednosti, znalosti, zkušenosti, seberozvíjení a další vzdělávání.
Reflexe a sebereflexe z hodin s dramatickou výchovou, kombinace učení a umění, pozorování výuky: zápis činnosti učitele a dětí v časovém harmonogramu, písemné vypracování protokolu s doplněním sledovaných jevů a jejich následná analýza.
Hodnocení žáků i učitele, zjišťování a ověřování kvality a efektivity učení a výchovy, různé způsoby hodnocení: verbální, pohybové, písemné; společné, ve skupinkách, jednotlivě atd.
Témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Základní:
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Základní:
Machková. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Rozšiřující:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi).. ISBN 1211-8001.
-
Rozšiřující:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Rozšiřující:
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : Gamma, 1994. ISBN 80-7068-084-9.
-
Rozšiřující:
Valenta, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Rozšiřující:
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy.. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000049887.
-
Rozšiřující:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Rozšiřující:
PROVAZNÍK, J. Škola a dramatická umění. In Tvořivá dramatika.. 2017.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Doporučená:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
3
|
Příprava na odbornou praxi
|
27
|
Příprava na zkoušku
|
10
|
Samostudium
|
10
|
Odborná praxe (školy, úřady, nemocnice, ústavy)
|
10
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student ovládá terminologii dramatické výchovy a orientuje se v možnostech její aplikace na 1. stupni ZŠ. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Používá a dovede vysvětlit pojmy z didaktiky dramatické výchovy, např. výstupy, cíle, učivo, metody a techniky, organizační formy, reflexe a hodnocení, činnosti učitele a žáka, komunikace atd. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Naplánuje, realizuje a zhodnotí promyšlené a funkční zařazování dramatické výchovy ve vyučování.
Vypracuje dlouhodobý plán a přípravy s didaktickou analýzou výuky s dramatickou výchovou.
Předloží a obhájí zprávu, pozorovací protokoly vyučování s dramatickou výchovou s popisem realizace, reflexe a hodnocení konkrétních výsledků učení žáků.
Kriticky nahlíží na přípravy studentů ve skupině při společných konzultacích praxe.
Rozvíjí své dosavadní zkušenosti s vedením žáků primárního vzdělávání v praxi.
Prohlubuje a ověří své kompetence z didaktiky dramatické výchovy i z jiných předmětů k učení žáků mladšího školního věku a aplikuje je v úkolech vedené praxe. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC6 - Ústní zkouška |
IIA1 - Zpráva / protokol z odborné / profesní praxe, exkurze |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E5 - Výuka dramatem |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
F7 - Vytváření odborné dokumentace |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|