|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 7ADVK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
7ADVK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova a klíčové kompetence
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na získání hlubších vědomostí, dovedností a zkušeností v oblasti klíčových kompetencí a možnosti jejich rozvíjení dramatickou výchovou. Studenti vychází z analýzy vlastních klíčových kompetencí učitele k hledání vhodných strategií, které nabízí dramatická výchova k jejich rozvíjení a to jak dětem v preprimárním vzdělávání, tak i pedagogickým pracovníkům samotným. Výuka probíhá praktickými metodami, práci ve skupině, odbornými diskusemi na studovaná témata a samostatným plněním zadaných úkolů. Podstatnou část výuky tvoří příprava, realizace a reflexe rozvíjení vybraných klíčových kompetencí v rámci práce v MŠ nebo v přípravné třídě. Součástí je studium alespoň tří titulů z odborné literatury.
|
Požadavky na studenta
|
1. Spolupracovat ve výuce na dílčích úkolech k přípravě, realizaci a reflexi tématu dramatické výchovy a klíčových kompetencí v MŠ. (0-20 bodů)
2. Plánování, realizace a hodnocení dramatické výchovy k rozvíjení vybraných klíčových kompetencí dětí v MŠ. (0-60 bodů)
3. Obhajoba portfolia (pozorovací archy) a odborná diskuse nad problémy rozvíjení klíčových kompetencí prostřednictvím dramatických činností. (0-20 bodů)
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b. Student plánováním, realizací, prezentací, reflexí i hodnocením prokazuje hluboké porozumění dramatické výchově a jejím možnostem pro rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí v MŠ. Svými projevy i jednáním v praxi dokazuje vysokou úroveň abstraktního myšlení a originalitu. Vyjadřuje jasně své argumenty i s prezentací konkrétních a přesných důkazů o funkční provázanosti cílů - výstupů, vzdělávací nabídky, vybraných klíčových kompetencí a zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. V rozhovorech diskutuje možné důsledky, případná rizika a prezentuje myšlenky logickým způsobem i s konzistentními závěry.
81-90 b. Student plánováním, realizací, prezentací, reflexí i hodnocením prokazuje porozumění dramatické výchově a jejím možnostem pro rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí v MŠ. Svými projevy i jednáním v praxi dokazuje úroveň abstraktního myšlení a jistou originalitu. Vyjadřuje své argumenty i s prezentací konkrétních důkazů o funkční provázanosti cílů - výstupů, vzdělávací nabídky, vybraných klíčových kompetencí a zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. V rozhovorech diskutuje možné důsledky, případná rizika a prezentuje myšlenky logickým způsobem i s vyvozovanými závěry.
71-80 b. Student plánováním, realizací, prezentací, reflexí i hodnocením prokazuje porozumění dramatické výchově a jejím možnostem pro rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí v MŠ. Svými projevy i jednáním v praxi dokazuje pochopení mnoha aspektů tématu, ale objevuje se i nižší schopnost je integrovat nebo transformovat jako jistý encyklopedismus. Vyjadřuje některé argumenty i s prezentací a s důkazy k provázanosti cílů - výstupů, vzdělávací nabídky, vybraných klíčových kompetencí a zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. V rozhovorech diskutuje hlavní možné důsledky, případná rizika a prezentuje myšlenky poměrně logickým způsobem i se závěry.
61-70 b. Student plánováním, realizací, prezentací, reflexí i hodnocením prokazuje částečné porozumění dramatické výchově a jejím možnostem pro rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí v MŠ. Svými projevy i jednáním v praxi dokazuje pochopení základních myšlenek tématu, ale objevuje se nižší schopnost je transformovat, což se projevuje většinou jako reprodukce. Vyjadřuje názory nebo argumenty, které jsou irelevantní a v prezentaci uvádí důkazy, které jsou poměrně nepřesné, ale je schopen je opravit po upozornění na chybu či nápovědě k funkční provázanosti cílů - výstupů, vzdělávací nabídky, vybraných klíčových kompetencí a zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. V rozhovorech diskutuje některé z hlavních důsledků i rizik, ale v logice jsou určité mezery podobně jako závěrech.
51-60 b. Student plánováním, realizací, prezentací, reflexí i hodnocením prokazuje povrchní porozumění dramatické výchově a jejím možnostem pro rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí v MŠ. Svými projevy i jednáním v praxi dokazuje pochopení několika základních myšlenek tématu, ale objevuje se nízká schopnost integrovat, což se projevuje jako pouhá reprodukce. Vyjadřuje názory nebo argumenty, které jsou dost nejasné a v prezentaci uvádí důkazy, které jsou nepřesné, ale je schopen je někdy opravit po upozornění na chybu či nápovědě k funkční provázanosti cílů - výstupů, vzdělávací nabídky, vybraných klíčových kompetencí a zvolených metod a technik i s časovým harmonogramem. V rozhovorech diskutuje pouze některé z hlavních důsledků i rizik a v logice jsou mezery podobně jako závěrech.
|
Obsah
|
Cíle a obsah předmětu. Dramatická výchova, prostředky a postupy dramatu a divadla a analýza vybraných klíčových kompetencí.
Formulace otázek k rozvíjení klíčových kompetencí prostřednictvím dramatické výchovy u dětí v MŠ nebo v přípravných třídách. Status učitele a jeho vlastního seberozvoje.
Kompetence sociální a personální (spolupráce, oceňování nápadů druhých, přijímá jejich nápady, reaguje na informaci, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, zralá sebedůvěra aj.). Volba vhodných cílů a strategií dramatické výchovy.
Podstata dramatu a řešení problémů (nahlíží na problémy jako někdo jiný, srozumitelně vysvětluje své návrhy řešení a domyslí jejich důsledky aj.).
Vybrané problémy ke kompetenci k učení (práci s informacemi, hledání nových způsobů vlastního učení aj.) Smyslové hry a cvičení aj. dramaticko-výchovné činnosti.
Dramatická výchova a kompetence komunikativní (soulad řeči těla a slovního projevu, vyjádření svých názorů, pocitů, myšlenek, dodržování chronologického postupu od začátku do konce aj.).
Kompetence občanská (respektování přesvědčení druhých lidí, pochopení základních principů zákonů a společenských norem, zodpovědnost aj.). Volba vhodných metod a technik dramatické výchovy.
Tvořivé dramatizování, práce s předměty a materiály atd. a kompetence pracovní (bezpečné a účinné používání materiálů, podnikatelské myšlení). Tvořivost.
Samostatná práce a příprava mikrovýstupů ve skupině nebo v MŠ, podle složení skupiny.
Analýza mikrovýstupů a diskuse o zjištěných výsledcích, zpracování sebereflexe a sebehodnocení v portfoliu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
-
Základní:
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 802-47-085-23.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
SVOBODOVÁ, Eva, ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Základní:
Machková. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
Rozšiřující:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Rozšiřující:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Rozšiřující:
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : Gamma, 1994. ISBN 80-7068-084-9.
-
Rozšiřující:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Rozšiřující:
HUČÍNOVÁ, L. a kol. Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-07-6.
-
Rozšiřující:
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy.. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000049887.
-
Rozšiřující:
CISOVSKÁ, H., GALETKOVÁ, H., KÁŇOVÁ Ž., KARAFFA, J. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Rozšiřující:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Doporučená:
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Doporučená:
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 978-80-87981-23-8.
-
Doporučená:
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2.
-
Doporučená:
DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Účast na výuce
|
20
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
15
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pojmenuje základní charakteristiky klíčových kompetencí.
Používá výstižně pojmy z oblasti dramatické výchovy a klíčových kompetencí.
Analyzuje vlastní vybrané klíčové kompetence v mikrovýstupu.
Obhájí navrhované způsoby rozvíjení základů klíčových kompetencí u dětí prostřednictvím činností dramatické výchovy.
Porovná poznatky z prostudované odborné literatury s vlastní zkušeností z praxe v mateřské škole.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Plánuje činnosti dramatické výchovy zaměřené na rozvíjení základů vybraných klíčových kompetencí pro děti v mateřské škole.
Vede a organizuje vzdělávací nabídku dramatické výchovy pro děti k rozvíjení jejich základů u vybraných klíčových kompetencí.
Zaznamenává a sbírá důkazy o příležitostech a rozvoji základů klíčových kompetencí děti, ale i vlastním seberozvoji do portfolia. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
IC12 - Výkon praxe v odborných zařízeních (školách, nemocnicích, odborných ústavech apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IIA5 - Portfolio |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
E2 - Metody situační |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E5 - Výuka dramatem |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
|
|
|
|