|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 6BPMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
6BPMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra s předmětem a loutkou
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
13 / 17
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Výuka bude vedena formou semináře a částečně prakticky jako tvořivá dílna. Studenti se seznámí s předmětným divadlem a hrou s předmětem a materiálem při výchově a vzdělávání dětí v mateřských školách. Seminární část nabídne vymezení pojmu materiál, předmět, rekvizita, zástupná rekvizita, metafora, a předmětné, loutkové a alternativní divadlo u nás i v zahraničí. V praktické části předmětu budou studenti postupně získávat základní loutkářské řemeslné dovednosti pro hru s materiálem a předmětem. Seznámí se prakticky s možností využití různých předmětů a materiálů při tvořivé hře. Budou se učit komunikaci předmětu s dítětem (divákem). V obecné rovině se zaměříme na rozvíjení kreativity, imaginace, hravosti, empatie, řemeslných dovedností, rytmického cítění, obrazotvornosti, kultivování estetického vnímání, poznávaní divadla i sebe sama.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast a vypracování úkolů v průběhu semestru. (0-30 b.)
2. Tvorba alespoň jednoho výtvarného artefaktu v průběhu výuky. (0-20 b.)
3. Účast na vybraném vzdělávacím programu pro děti v DLO a jeho reflexe. (0-20 b.)
4. Písemná analýza zhlédnutého programu dle pedagogem zadaných parametrů. (0-30 b.)
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b. Student splněním všech úkolů projevuje hluboké porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.
81-90 b. Student splněním všech úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.
71-80 b. Student splněním úkolů projevuje porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.
61-70 b. Student splněním úkolů projevuje částečné porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.
51-60 b. Student splněním úkolů projevuje pouze malé porozumění možnostem výchovného využití her s materiálem a předmětem (loutkou) při práci s dětmi v mateřské škole.
|
Obsah
|
1. Vymezení pojmů předmět, materiál a znakovost předmětu, materiálu. Jevištní metafora.
2. Předmětné divadlo u nás i v zahraničí a jeho vývoj a současné směřování ve vztahu k výchově a vzdělávání dětí.
3. Využívání principů předmětného divadla při výchově a vzdělávání dětí.
4. Zdroje inspirace pro tvořivou práci s dětmi
5. Rozbor písemné reflexe zhlédnuté umělecko-vzdělávací lekce
6. Vytvoření výtvraného artefaktu.
7. Praktická cvičení, hry.
8. Divadelní etudy
9. Tvorba scénografie.
10. Reflexe odehraných etud.
11. Předmětné divadlo a RVP a inkluzivní vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VALENTA, M. Dramaterapie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
-
Základní:
DVOŘÁK, J. Herectví s loutkou. Praha : IPS. ISBN 80-7068-069-5.
-
Základní:
JIRÁSKOVÁ, M.& JIRÁSEK, P. Loutka a moderna.. Brno: JAMU, 2011. ISBN 80-87027-31-0.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
RICHTER, L. Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha : IPOS Artama. ISBN 80-7068-097-0.
-
Základní:
TOMÁNEK, A. Podoby loutky. Praha: AMU, 2006. ISBN cnb000015578.
-
Rozšiřující:
RICHTER, L. Pohádka.. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež, 2004. ISBN 80-902975-2-8.
-
Rozšiřující:
RICHTER, L. Praktická dramaturgie v kostce. Praha : Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM, 2003. ISBN 80-902975-1-X.
-
Rozšiřující:
TOMÁNEK, A. Scénický prostor současného loutkového divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. ISBN 80-247-1213-X.
-
Rozšiřující:
HELDOVÁ, J. V říši obrazotvornosti. Praha: Albatros, 1977. ISBN cnb000024612.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N. SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Praha, STD, 2002. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 978-80-7068-001-8.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: Difa JAMU, 1995. ISBN 80-85429-93-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Příběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
20
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
20
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Posluchači se seznámí se současným směřováním předmětného divadla a jeho propojováním s pedagogickým oborem.
Seznámí se s principy, zákonitostmi a technikami (i technologií) výtvarného divadla a s možnostmi využití při vzdělávání, při komunikaci i problémové komunikaci s dětmi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Získají povědomí o možnostech využití různých materiálů a základních dovedností při práci s ním a využití tohoto potenciálu při edukaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E5 - Výuka dramatem |
F6 - Exkurze |
|
|
|
|