|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 66ZPK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
66ZPK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy pedagogické komunikace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na osobnostní a sociální rozvoj studenta s hlavním zaměřením na pedagogickou komunikaci učitele mateřské školy. Studenti formou aktivního tréninku mohou zdokonalovat své schopnosti vnímat skutečnost, navázat kontakt a komunikovat verbálně i neverbálně, zdravě se prosadit, sdělovat myšlenky vlastní názory, naslouchat očima, ušima i srdcem a podpořit své schopnosti sebereflexe jako základu pro vytváření dalších pedagogických kompetencí. Výuka probíhá s využitím praktických metod osobnostní a sociální výchovy, principů činnostního učení a odborných diskusí, dialogů na zadaná témata. Je zcela záměrně doplněna samostatným studiem odborné literatury, aby docházelo k propojování kontextuálních znalostí s postoji i praktickými dovednostmi a vytvářely se tím potřebné kompetence nejenom pro výchovu a vzdělávání dětí v mateřské škole.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce při plnění dílčích úkolů. (0-30 bodů)
2. Prezentace vybraného tématu z teorie a vlastních zkušeností s pedagogickou komunikací ve skupině. (0-20)
3. Seminární práce: Mé předpoklady ke kvalitní pedagogické komunikaci (sebereflexe opřená o korespondenční úkoly a odbornou literaturu: využít nejméně tří titulů odborné literatury, nejméně dva tituly ze základní a rozšiřující literatury). Vložit do Portálu týden před termínem zápočtu. (0-50 bodů)
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b. Student projevuje hluboké porozumění pedagogické komunikaci v preprimárním vzdělávání s plně rozvinutou a jasně vyjadřovanou argumentací. Prezentuje své myšlenky a názory ke všem jevům logickým a srozumitelným způsobem. Získané poznatky vyjadřuje vždy zobecněné a aplikuje je v nových kontextech a myšlenky dotahuje do smysluplných závěrů. Prokazuje schopnosti používat přesně odborný jazyk oboru, vysoce reflektivní a jasné vnímání celku i detailů a významných souvislostí z prostudované literatury i z běžných pedagogických situací. Poznává své předpoklady pro pedagogickou komunikaci s dětmi předškolního věku a zcela vědomě a cíleně pracuje na jejich rozvíjení až v pedagogické kompetence.
81-90 b. Student projevuje porozumění pedagogické komunikaci v preprimárním vzdělávání s rozvinutou a vyjadřovanou argumentací. Prezentuje své myšlenky a názory k většině jevů logickým a srozumitelným způsobem. Získané poznatky vyjadřuje často zobecněné a sjednocené v komplexní celek a myšlenky dotahuje do celkem smysluplných závěrů. Prokazuje schopnosti používat poměrně přesně odborný jazyk oboru, reflektivní a jasné vnímání celku i detailů a významných souvislostí z prostudované literatury i z běžných pedagogických situací. Poznává své předpoklady pro pedagogickou komunikaci s dětmi předškolního věku a vědomě a cíleně pracuje na jejich rozvíjení až v pedagogické kompetence.
71-80 b. Student projevuje porozumění pedagogické komunikaci v preprimárním vzdělávání s vyjadřovanou argumentací. Prezentuje své myšlenky a názory k některým jevům poměrně logickým a srozumitelným způsobem. Získané poznatky vyjadřuje z mnoha aspektů tématu a myšlenky integruje nebo transformuje do určitých závěrů. Používá odborný jazyk oboru, jednodušší reflektivní způsoby a vnímání celku, bez některých detailů a významných souvislostí z prostudované literatury i z běžných pedagogických situací. Poznává své předpoklady pro pedagogickou komunikaci s dětmi předškolního věku a vědomě pracuje na jejich rozvíjení až v pedagogické kompetence.
61-70 b. Student projevuje částečné porozumění pedagogické komunikaci v preprimárním vzdělávání s málo vyjadřovanou a promyšlenou argumentací. Prezentuje své myšlenky a názory k některým jevům s mezerami v logice a srozumitelnosti. Získané poznatky vyjadřuje z některých aspektů tématu, ale s nižší schopností je integrovat nebo transformovat, což se projevuje jako jistý encyklopedismus. Málo používá odborný jazyk oboru, častěji pouze jednoduché reflektivní způsoby a vnímání celku je bez detailů a významných souvislostí z prostudované literatury i z běžných pedagogických situací. Poznává své základní předpoklady pro pedagogickou komunikaci s dětmi předškolního věku a pracuje na jejich rozvíjení.
51-60 b. Student projevuje pouze částečné porozumění pedagogické komunikaci v preprimárním vzdělávání s velmi málo vyjadřovanou promyšlenou argumentací. Prezentuje své myšlenky a názory pouze k některým jevům s mezerami v logice a srozumitelnosti. Získané poznatky vyjadřuje z některých aspektů tématu, ale s nepatrnou integrací nebo transformací, což se projevuje pouze jako reprodukce. Málo používá odborný jazyk oboru, pouze jednoduché reflektivní způsoby a vnímání celku je bez detailů a nějakých souvislostí z prostudované literatury i z běžných pedagogických situací. Poznává některé své předpoklady pro pedagogickou komunikaci s dětmi předškolního věku a pracuje na jejich rozvíjení.
|
Obsah
|
Úvod do předmětu, cíle a obsah předmětu. Odborná literatura a podmínky k zápočtu. Seznámení se s principy a pravidly výuky předmětu. Vytvoření vnitřních podmínek pro výuku.
Pedagogická komunikace. Specifika pedagogické komunikace. Funkce pedagogické komunikace. Komunikační kanály nonverbální, verbální, paralingvistika a činy. Praktická cvičení.
Pravidla pedagogické komunikace. Znaky zdravé, efektivní pedagogické komunikace. Praktická cvičení.
Verbální komunikace (verbální signály v komunikaci). Rozhovor. Otázky. Zpětná vazba. Ovlivňování. Přesvědčování. Komunikační styly. Praktická cvičení.
Paralingvistické aspekty komunikace (zvukové signály). Praktická cvičení.
Nonverbální komunikace a její roviny. Obsahy nonverbální komunikace Význam a specifika nonverbální komunikace v pedagogické komunikaci. Praktická cvičení.
Sociální interakce a vztahy v pedagogické situaci. Vytváření sociálního klimatu a atmosféry v pedagogické situaci. Kooperace a kompetice v pedagogické situaci. Praktická cvičení.
Sociální percepce - vnímání partnerů v pedagogické situaci jako součást pedagogické komunikace. Faktory ovlivňující sociální percepci. Praktická cvičení.
Výše uvedená témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací dle potřeby studia a domluvy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Praha : Avicenum, 1986. ISBN cnb000015752.
-
Základní:
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. ISBN cnb000045472.
-
Základní:
Bytešníková, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
Základní:
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Základní:
ŠEĎOVÁ, K. ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
Základní:
SVATOŠ, T. Sociální a pedagogická komunikace. Gaudeamus. Hradec Králové, 1998. ISBN 80-7041-720-X.
-
Základní:
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Viktoria publishing. Praha, 1995. ISBN 80-7205-753-7.
-
Základní:
LANGOVÁ, M. a kol. Učitel v pedagogických situacích. Praha : UK, 1992. ISBN cnb000037872.
-
Rozšiřující:
GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5.
-
Rozšiřující:
PLAŇAVA, J. Jak (to) spolu mluvíme. Psychologie dorozumívání i nedorozumění mez lidmi. Brno: PdF MU, 1992. ISBN 80-7169-963-2.
-
Rozšiřující:
VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla. Didaktika neverbální komunikace. Kladno: AISIS, 2004. ISBN 80-239-2575-X.
-
Rozšiřující:
GAVORA, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole.. Bratislava : Veda, 1988.
-
Rozšiřující:
KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Prah: Návrat domů, 1993. ISBN 978-80-7195-405-7.
-
Rozšiřující:
FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi, zejména Část IV. Sociální interakce, vztah učitel - dítě a osobnost učitele.. Praha, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
-
Rozšiřující:
CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.
-
Rozšiřující:
VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. Kladno:AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
-
Rozšiřující:
BIRKENBIRHLOVÁ, V. F. Umění komunikovat aneb jak úspěšně utvářet mezilidské vztahy. Bratislava: Aktuel, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
-
Rozšiřující:
GRUBER, D. Zlatá kniha komunikace. Ostrava, 2005. ISBN 80-7329-092-8.
-
Doporučená:
KYRIACOU,CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
Doporučená:
ŠVEC,V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být. Otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
MUSIL, R. Přiblížit se žákům. Praha: Agentura STROM, 1997.
-
Doporučená:
LANGOVÁ, M., KODYM., M. a kol. Psychologie činnosti a osobnosti učitele. Praha: Academia, 1987. ISBN cnb000036071.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
PEASE, A. Řeč těla. Praha, 2001. ISBN 80-7178-582-2.
-
Doporučená:
GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha:UK, 1990. ISBN 80-7066-039-2.
-
Doporučená:
KOŤA, J. Učitel a jeho profese, In KASÍKOVÁ, H. Pedagogické otázky současnosti. Praha:IVS, 1994. ISBN 80-85866-05-6.
-
Doporučená:
KOLEKTIV AUTORÚ. Učitel-vyučování-situace. Brno: Masarykova univerzita, PdF, 1995. ISBN 9788021033085.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Příprava na odbornou praxi
|
15
|
Samostudium
|
15
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
24
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Srozumitelně komunikovat v individuálních rozhovorech i před celou skupinou, vyjádřit svůj názor ve skupině na zadaná témata ke komunikaci. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pojmenuje základní charakteristiky pedagogické komunikace.
Vysvětlí základní pojmy z oblasti sociální a pedagogické komunikace. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popíše zkušenosti z pedagogické komunikace získané při práci v terénu.
Aplikuje poznatky z odborné literatury pro vlastní sebereflexi a autoregulaci.
Užívá zkušenosti získané v seminářích pro vlastní sebereflexi a autoregulaci. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB24 - Písemná sebereflexe / reflektivní deník |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B5 - Metoda písemných prací (klauzury, reflektivní deníky aj.) |
D1 - Nácvik a vytváření dovedností komunikačních/jazykových |
D6 - Nácvik a vytváření dovedností sociálních |
E2 - Metody situační |
F1 - Pedagogická profesní praxe |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
|
|
|
|