|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 66DV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
66DV1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dramatická výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
9
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / 0
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dramatická výchova je zde prezentována jako systém osobnostního, sociálního i uměleckého rozvíjení dětí v mateřské škole. Studenti se prakticky i teoreticky seznámí s její základní strukturou, principy a postupy, cíli, obsahy, metodami a technikami i rozmanitými způsoby zpětné vazby. Budou mít příležitosti k získání a prokázání základních odborných znalostí a dovedností s činnostním učením, hrou v roli, dramatickou hru, dramatizaci a improvizaci, aby poznali jejich význam a možnosti pro vzdělávání dětí, mimo jiné například i přes schopnosti být ve hře, aktivně se jí účastnit, přijímat partnera jako spoluhráče a umět si hrát ve fiktivní situaci s vědomým rozlišováním reality a fikce. Porozumění specifickému obsahu učení, založeném na principech a postupech divadla a dramatického umění, by mělo vést také k pochopení interdisciplinárních souvislostí. Osobnost studentů jako budoucích učitelů by tím měla být obohacena o profesní zkušenosti s uplatněním dramatické výchovy v preprimárním vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
1. Odpovědět na korespondenční úkoly ze studijního textu a aktivní účast ve výuce. (0-40 bodů)
2. Vypracovat návrh dlouhodobého plánu zařazování DV a 2 písemné přípravy na základě osnov DV, RVP PV, ŠVP PV a prostudování nejméně 2 publikací ze základní odborné literatury (formulace cílů, témat a námětů, metod, org. forem, způsobů zadávání jednotlivých úkolů a očekávaných výsledků u dětí i s ověřením v reálné praxi MŠ). (0-30 bodů)
Prezentace dlouhodobého plánu a příprav DV (0-20 bodů)
3. Písemná reflexe divadelního představení s možnostmi využití jeho prvků, principů a postupů či metod a technik pro práci s dětmi v Mš. (0-10 bodů)
Všechny práce vložit v jednom Word souboru do Portálu týden před termínem zápočtu.
51-100 b.: započteno
0-50 b.: nezapočteno
91-100 b. Všechny úkoly jsou splněny srozumitelně, přehledně, věcně a jejich zpracování vychází z pozorně prostudované, detailně zpracované a velmi přesně citované odborné literatury. Zároveň se v nich velmi často objevují i vlastní originální návrhy řešení v rámci dílčích aplikací. Ve zpracování se zcela zřetelně projevuje porozumění prvkům, principům, postupům, cílům, výstupům, obsahům, metodám a technikám, recepci a reflexi dramatické výchovy, dramatického umění a divadla v kontextu preprimárního vzdělávání a získání potřebných dovedností pro plánování a realizaci činností dramatické výchovy.
81-90 b. Všechny úkoly jsou splněny srozumitelně, přehledně, věcně s drobnými nedostatky a jejich zpracování vychází z poměrně pozorně prostudované, podrobně zpracované a přesně citované odborné literatury. Zároveň se v nich často objevují i vlastní originální návrhy řešení v rámci dílčích aplikací. Ve zpracování se zřetelně projevuje porozumění prvkům, principům, postupům, cílům, výstupům, obsahům, metodám a technikám, recepci a reflexi dramatické výchovy, dramatického umění a divadla v kontextu preprimárního vzdělávání a získání potřebných dovedností pro plánování a realizaci činností dramatické výchovy.
71-80 b. Většina úkolů je splněna srozumitelně, přehledně, věcně, ale objevují se v nich určité nedostatky a jejich zpracování vychází z prostudované, zpracované a ne vždy zcela přesně citované odborné literatury. Zároveň se v nich občas objevují i vlastní originální návrhy řešení v rámci vlastních dílčích aplikací. Ve zpracování se projevuje porozumění prvkům, principům, postupům, cílům, výstupům, obsahům, metodám a technikám, recepci a reflexi dramatické výchovy, dramatického umění a divadla v kontextu preprimárního vzdělávání a získání potřebných dovedností pro plánování a realizaci činností dramatické výchovy.
61-70 b. Úkoly jsou splněny poměrně srozumitelně, přehledně, věcně, ale s viditelnými nedostatky a jejich zpracování vychází z prostudované, zpracované a ne vždy přesně citované odborné literatury. Občas se v nich objevují i vlastní návrhy řešení v rámci dílčích aplikací. Ve zpracování se projevuje porozumění některým, prvkům, principům, postupům, cílům, výstupům, obsahům, metodám a technikám, recepci a reflexi dramatické výchovy, dramatického umění a divadla v kontextu preprimárního vzdělávání a získání základních dovedností pro plánování a realizaci činností dramatické výchovy.
51-60 b. Všechny výše uvedené úkoly nejsou splněny zcela srozumitelně, přehledně a věcně. Objevují se v nich nedostatky a jejich zpracování vychází z málo prostudované, zpracované a často nepřesně citované odborné literatury. Skoro se v nich neobjevují vlastní návrhy řešení v rámci dílčích aplikací. Ve zpracování se projevuje minimální porozumění prvkům, principům, postupům, cílům, výstupům, obsahům, metodám a technikám, recepci a reflexi dramatické výchovy, dramatického umění a divadla v kontextu preprimárního vzdělávání a získání některých dovedností pro plánování a realizaci činností dramatické výchovy.
|
Obsah
|
Úvod k předmětu. Seznámení s cíli a obsahem výuky. Základní vymezení dramatické výchovy: cíle a obsah a postupy sociálně-uměleckého učení v dramatických činnostech.
Námětová hra. Vnímání a hodnocení průběhu hry. "Hra na něco", práce s principy "jako", "kdyby".
Dramatizace: tvořivá práce s dramatickým dějem, vztah procesu a produktu, inscenaci, principy a postupy divadelní.
Improvizace a interpretace: základní principy i metody dramatické výchovy, jejich funkce a základní charakteristické rysy.
Dramatická hra: situace a konflikt jako základní stavební prvky. Metody vedení dramatické hry. Boční vedení, vedení zevnitř.
Principy učení v dramatické hře: zkušenost, prožitek. Činnost učitele a dítěte v hodině dramatické výchovy primárního vzdělávání.
Funkce hraní rolí. Simulace: Já jakoby aktér ve fiktivní situaci. Kabát experta. Alterace, základní existenční role, motiv a postoj postavy. Charakterizace: jedinečné charakteristické rysy lidské bytosti.
Obsah dramatické výchovy v rámcovém vzdělávacím programu a základní kompetence.
Základní předpoklady dramatického jednání. Proces dramatické a inscenační tvorby. Recepce a reflexe dramatického umění.
Výše uvedená témata jsou součástí výuky, studijní opory i individuálních konzultací podle potřeby a domluvy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály jsou v kurzu LMS Moodle pod zkratkou předmětu.
Komunikace bude probíhat v MS Teams.
Předmět uznává garant.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H. Hrajeme si s pohádkami. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-355-2.
-
Základní:
KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 802-47-085-23.
-
Základní:
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
SVOBODOVÁ, Eva, ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Základní:
Machková. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha:Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
Základní:
MACHKOVÁ, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Rozšiřující:
časopis TVOŘIVÁ DRAMATIKA. Artama (scénáře pro divadlo s dětmi).. ISBN 1211-8001.
-
Rozšiřující:
MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 1997. ISBN 80-7068-104-7.
-
Rozšiřující:
BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : Gamma, 1994. ISBN 80-7068-084-9.
-
Rozšiřující:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Praha: AMU, 2007. ISBN 978-80-7331-089-9.
-
Rozšiřující:
DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy.. Praha: SPN, 1989. ISBN cnb000049887.
-
Rozšiřující:
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Rozšiřující:
MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Doporučená:
CREATIVE magazine The dramatist (scenario for the theater with children).
-
Doporučená:
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
-
Doporučená:
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno : Divadelní fakulta, 1995. ISBN 80-854291-6-0.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
PESESCHKIAN, N. Přiběhy jako klíč k dětské duši. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-275-0.
-
Doporučená:
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
DELONGOVÁ, J., MACKOVÁ, S., SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. 2. vyd. Brno : Moravec, 1993. ISBN 80-900804-7-2.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
16
|
Účast na výuce
|
6
|
Samostudium
|
10
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
20
|
Semestrální práce
|
16
|
Studium pramenů
|
20
|
Celkem
|
88
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlí základní principy, cíle, obsah, metody a techniky dramatické výchovy.
Naplánuje činnosti dramatické výchovy: vybere téma nebo problém, formuluje cíle, zvolí vhodné metody a kritéria pro hodnocení na základě odborné literatury. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vede skupinu studentů a reflektuje vedení ostatních, čímž si vytváří základy pro kompetenci učit se a učit.
Rozlišuje tři úrovně rolové hry (simulaci, alteraci a charakterizaci).
Aktivně se účastní činností a tím rozvíjí své interakční a komunikační kompetence.
Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci, spolupráci atd., ale také pro učení dětí.
Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení.
Popisuje proces učení a nahlíží kriticky na plánování, realizaci, reflexi a hodnocení dramatické výchovy. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IIA4 - Příprava na vyučování |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E5 - Výuka dramatem |
F7 - Vytváření odborné dokumentace |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
|
|
|
|