|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 5VUV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
5VUV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hlavní směry dramatické výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KPA/5VUV1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPA/5VSDR, KPA/5VUV3, KPA/55SDR
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení se základním vymezením hlavních směrů dramatické výchovy: playmaking (dramatizace), theatregame (improvizace pro divadlo), drama in education (drama ve výchově a vzdělávání) a jejích možností pro naplňování obsahu rámcového vzdělávacího programu. Naplánovat hodinu dramatikcé výchovy a navrhnout střednědobý plán předmětu dramatikcá výchovy pro konkrétní ročník na 1. stupni ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na výuce (75%), při rozvrhové kolizi nebo z jiných závažných (doložených) důvodů nesplnění požadované účasti po domluvě s vyučujícím - 50% účast ve výuce a náhrada v podobě úkolu na zadané téma souvisící se zameškanou výukou. V případě nesplnění požadované účasti z důvodu studijního pobytu v zahraničí pořádaného OU, plní student(ka) po dohodě s vyučujícím speciální úkol. 40
Vypracovat návrh jedné vyučovací hodiny dramatikcé výchovy pro konkrétní ročník na 1. st. ZŠ 30 (samostatně). Uvést prostudovanou literaturu (nejméně 3 knihy ze seznamu )
Vypracovat střednědobý (měsíc - čtvrtletí) na základě RVP (ve trojicích). 10
Zařadit jednoduchou dramatickou aktivitu do pedagogického výstupu z předmětu 5PPK2 20
|
Obsah
|
1.Úvod, plán na semestr, podmínky k zápočtu 2. Směr dramatické výchovy- playmaking. Charakteristika, metody, způsoby vedení , struktura hodiny. 3. Směr dramatické výchovy - theatre games. Struktura hodiny, způsoby vedení, typické metody. 4. Samostatná práce - volba literární předlohy pro dramatickou hru 5.Směr dramatikcé výchovy - drama in education. Vztah ke kurikulu, charkkteristika směru, specifické metody a vedení hodiny (učitel v roli) 6.Samostatná práce - příprava ped. výstupu - (viz plán 5PPK2). využití zkušenosti z dramatikcé výchovy při přípravě ped. výstupu. 7- 8. pedagogický výstup - ZŠ 9.Oblasti RVP - očekávané výstupy, klíčové kompetence a možnosti jednotlivých směrů dramatické výchovy k jejich naplnění 10.Plánování hodiny dramatické výchovy, cíle, obsah a metody, struktura , hodnocení 11. Samostatná práce v trojicích - vytvoření plánu na čtvrtletí pro konkrétní ročník na 1. st. ZŠ 12. Reflexe výuky , zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
CREATIVE magazine Playwright.
-
Doporučená:
ULRYCHOVÁ,I. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. ISBN 80-7198-173-7.
-
Doporučená:
MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno, DiFa, 2004. ISBN 80-7042-058-8.
-
Doporučená:
MARUŠÁK,R. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. ISBN 80-7265-011-4.
-
Doporučená:
VALENTA,J. Hraní rolí ve výchově a vzdělávání. Praha,IVS, 1995. ISBN 80-85866-06-4.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-021-X.
-
Doporučená:
RICHTER,L. Literatura, divadlo a my. ISBN 80-204-0662-X.
-
Doporučená:
VALENTA,J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha, Agentura Strom, 1997. ISBN 80-85866-06-4.
-
Doporučená:
CISOVSKÁ,H a kol. Rozvoj klíčových kompetencí dramatickou výchovou a jejich evaluace. Ostrava: PdF OU, 2010. ISBN 978-80-7368-879-0.
-
Doporučená:
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha , ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
-
Doporučená:
VALENTA,J. Teorie výchovné dramatiky.. Praha:ISV, 1995. ISBN 80-244-0615-2.
-
Doporučená:
BLÁHOVÁ,K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha, 1998. ISBN 80-7068-103-9.
-
Doporučená:
MACHKOVÁ,E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Praha : AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ, S. a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-718475-6-9.
-
Doporučená:
KOŤÁTKOVÁ,S a kol. Vybrané kapitoly z dramatikcé výchovy. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
-
Doporučená:
MORGANOVÁ- SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
10
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1.Rozlišuje základní vymezení hlavních směrů dramatické výchovy (playmaking, theatregames a drama in education). 2.Osvojuje si další kompetence učit dramatickou výchovu v primárním vzdělávání. 3.Vypracuje a prezentuje střednědobý plán (měsíc - čtvrtletí) pro hodiny dramatické výchovy na základě RVP. Zadá a vede jednoduchou dramatickou aktivitu ve skupině dětí ml. šk. věku. V plánu aplikuje znalosti a dovednosti ze tří hlavní směrů na základě odborné literatury. 4.Aktivně se účastní činností a tím dále zlepšuje své interakční a komunikační kompetence. 5.Jedná spontánně a pohotově, rozvíjí nápady partnera a tím prohlubuje své kompetence pro improvizaci. 6.Vstupuje do modelových dramatických situací a učí se hledat jejich řešení. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|