|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPA / 55DS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPA
/
55DS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Divadelní improvizace 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 17
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPA/5DIS1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V předmětu Divadelní sporty 1, 2 jde o pojetí netradiční formy divadla (především tzv. ligy v divadelní improvizaci), jejíž hlavním principem je improvizace - vznik a rozvíjení hry, divadelní akce tady a teď, avšak ne svévolně, ale s ohledem na základní komunikačně divadelní pravidla nezbytná pro vznik povedené kolektivní či sólové improvizované hry. V podstatě jde o nezvyklé pojetí divadla využitelné ve výchově a vzdělávání. Nabízí možnost jednak aplikovat některé postupy a metody z oblasti divadelních sportů jako metodu v jiných vyučovacích předmětech, jednak uplatnit základní komunikační pravidla ve výchovném procesu jako takovém. Předmět tak vychází vstříc rámcovému vzdělávacímu programu, jeho obsahu a klíčovým kompetencím (zvláště pak k. sociálním a personálním a k. komunikativním).
|
Požadavky na studenta
|
Znalost základních pravidel z "improvizačního desatera" (jako např. "Neblokuj!" "Neplkej!" "Udržuj zaměření!" "Změň se řečeným!" "Nezař nad ostatními!") podepřená vlastní zkušeností ze hry. (0-30 bodů) Vytvořit krátkou (párovou, skupinovou nebo individuální) improvizovanou situaci zakončenou pointou. (0-30 bodů) Napsat reflexi tohoto předmětu a doplnit jí úvahou, zda komunikačně divadelní pravidla potenciálně nabízí přesah k běžnému životu a pokud ano, jaký. (0-40 bodů)
|
Obsah
|
Improvizační desatero: Základní pravidla, bez nichž by se improvizace jen stěží mohla povést (formulace podle J.Machalíkové): 1/ "Neblokuj svého partnera!" 2/ "Neplkej!" 3/ "Negaguj neboli nesnaž se být vtipný a originální!" 4/ "Udržuj zaměření!" 5/ Ukazuj svoje pravé já!" 6/ "Změň se řečeným!" 7/ "Nezař nad ostatními!" 8/ "Když jsi na pochybách, změň rutinu!" 9/ Pamatuj, že kdo se snaží vědět, neví, zatímco kdo ví, nemusí se snažit!" 10/ "Věř si a buď soustředěný!" Improvizační fauly: Doplňují se s improvizačními pravidly. "Tréninkové slunce": Další pilíře kvalitní improvizace a "tréninků"hráčů (podle J. Machalíkové): energie, akce, disciplína, spolupráce, úkol. Improvizační kategorie: Různé typy improvizačních forem, např. duet, diapozitivy, dopis, příběh tam, prskavka, vyprávěná ad. Divadelní předpoklady: Výstavba improvizované dramatické situace, práce se skutečnou a imaginární rekvizitou, s divadelním znakem, postavy a jejich vzájemné jednání, situace, akčnost, prostředí ad. Improvizační zápas: Prvotní uchopování formy představení. Reflexe a sebereflexe procesu učení: Analýza proběhlé improvizace, schopnost pojmenování kladů i nedostatků (porušení pravidel), hodnocení posunu v (sebe)učení a v kvalitě improvizací, schopnost přijetí věcné kritiky ze strany spoluhráčů. Obecnější pravidla pro osobnostně-sociální výchovu vyvozená z improvizačního desatera neboli Desatero pro "improvizační zápas" i pro život: (podle J. Machalíkové) 1/ Neblokuj sebe ani ostatní ve vzájemné komunikaci. 2/ Snaž se vždycky vědět, co říkáš. 3/ Snaž se, aby tvůj humor nebyl na úkor někoho jiného. 4/ Buď cílevědomý. 5/ Na nic si nehraj (nic nepředstírej. 6/ Naslouchej ostatním. 7/ Neprosazuj se a dávej prostor ostatním. 8/ Neupadej do stereotypů a nevytvářej si předsudky. 9/ Nebuď povrchní, snaž se pochopit podstatu. 10/ Buď sebevědomou osobností.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
6
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Samostudium
|
10
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
17
|
Celkem
|
48
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Vysvětlí význam základních pravidel ve hře a v improvizaci. 2. Aktivně v stupuje do krátkých improvizací a reaguje na partnery a prostor. 3. Uplatňuje v improvizacích základní předpoklady pro dramatické jednání (psychosomatické dovednosti, herní dovednosti, sociálně komunikační dovednosti). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Slovní hodnocení |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|