|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / KORE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
KORE2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kořeny evropského myšlení 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 24
|
0 / 2
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/KORE2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
K základním pilířům západní kultury patří tradice řecko-římská, židovsko-křesťanská a novověká věda. Posluchači jsou seznamováni s podstatnými rysy myšlení a kultury každého se zmíněných období. Druhý semestr výuky je věnován formování základů novověké experimentálně přírodovědy a jejích zdůvodnění ve filozofii. Posluchači jsou seznamování s koncepcí "krize kultury a kritikou klasických filozofických paradigmat. Souběžným cílem předmětu je získání odborné terminologie k problematice kořenů evropské kultury, novověké filozofie a současnému filozickému diskurzu. Vyučovací jazyk: Čeština/Angličtina
|
Požadavky na studenta
|
Povinná aktivní účast na cvičeních (80%). (hodnoceno 20 body) Ústní zkouška (hodnoceno 50 body) Ústní rozprava na téma vybrané literatury v anglickém jazyce (hodnoceno 30 body)
91 - 100 bodů - A - 1 81 - 90 bodů - B - 1,5 71 - 80 bodů - C - 2 61 - 70 bodů - D - 2,5 51 - 60 bodů - E - 3 0 - 50 bodů - F - 4
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
|
Obsah
|
1. Renesanční přírodní filozofie a přírodověda. Leonardo da Vinci příroda, věda a umění, B. Telesio zkoumání přírody podle jejích vlastních principů, G. Bruno vesmír Bruna a jeho význam. 2. Vznik novověké vědy jako nového kulturního fenoménů. 3. Racionalistická tradice novověkého myšlení. 4. Empirická tradice novověkého myšlení. 5. Osvícenství a vize triumfu rozumu. 6. I. Kant a G.W.F. Hegel - vrchol novověké klasiky. 7. F. Nietzsche a soumrak novověkých model. 8. S. Freud - kultura proti člověku. 9. O. Spengler a J. Huizinga o krizi západní kultury. 10. J. Ortega y Gasset. Dehumanizace umění 11. Kultura jako simulace 12. Nomadologie jako teorie kultury. Postmoderní koncepce kultury
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Huizinga., J. Homo ludens. Praha. 2002.. ISBN cnb000116720.
-
Doporučená:
GUARDINI, R. Konec novověku. Pokus o orientaci. Praha, 1992. ISBN 80-7021-055-9.
-
Doporučená:
SCRUTON, R. Kratké dejiny novoveké filozofie od Descarta po Wittgensteina. Praha,. ISBN 80-85947-29-3.
-
Doporučená:
Störig H. J.. Malé dějiny filozofie. Praha : Zvon, 1991. ISBN 80-7113-058-3.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J. Obraz a reflexe kultury v myšlení západu. Ostrava, PdF OU 2007.. ISBN 978-80-7368-312-2.
-
Doporučená:
SZYMECZEK, J. The Religiosity of the Czech Society. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-317-0.
-
Doporučená:
BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
-
Doporučená:
PETRUCIJOVÁ, J. Vybrané kapitoly z dějin filozofie : (středověká a novověká filozofie). Ostrava: OU, 2007. ISBN 978-80-7368-656-7.
-
Doporučená:
Weischedel W. Zadní schodiště filosofie. Olomouc: Votobia, 1992. ISBN 80-85619-36-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
35
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá nové vědomosti a argumentační postupy z oblasti dějin novověké filozofie v kontextu dobové kultury, která patří k pilířům současné západní kultury. Cestou analýzy a srovnávání klasických filozofických koncepcí procvičí své interpretační a argumentační dovednosti. Získá dovednosti kritické reflexe a sebereflexe. Na základě samostatné práce s texty a syntézy získaných poznatků zpracuje semestrální práci, v níž používá své dovednosti analýzy daného problému. Během ústní prezentace referátu s využitím jeho powerpointové aplikace student rozvíjí a demonstruje své didaktické dovednosti. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Esej |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Rozhovor |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody e-learningu (tutoriál,, elektronické výukové materiály) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|