|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 7MEDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
7MEDV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mediální výchova
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
23 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KOV/7DID1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vymezení významu a využití médií ve vzdělávání a rozšíření didaktických kompetencí budoucích učitelů v oblasti implementace průřezového tématu RVP ZV Mediální výchova do výuky. Pozornost je věnována vlivu médií, vztahu médií a politiky, různým aspektům etiky médií a jejich regulace, zpravodajství, reklamě a bezpečnosti na internetu (kyberšikana, kybergrooming, sexting ad.). Součástí výuky je beseda s odborníkem (redaktorem zpravodajství České televize Ostrava) a exkurze do regionálních médií (Česká televize Ostrava, Český rozhlas Ostrava).
|
Požadavky na studenta
|
a) pravidelná docházka na semináře (povolena jedna absence, další případné absence nutno adekvátně omluvit, např. lékařským potvrzením) b) aktivní účast ve výuce (diskuze, skupinová výuka) c) prezentace ve výuce (student prezentuje zvolené téma mediální výchovy s využitím vizuálních a audiovizuálních prvků)
Materiály budou distribuovány v rámci výuky a hromadným e-mailem. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Tituly jsou k dispozici v Univerzitní knihovně Ostravské univerzity. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Média a škola (mediální gramotnost, mediální kompetence, mediální výchova v kurikulu, receptivní a produktivní činnosti)
2. Klasifikace médií (taxonomie dle různých kritérií)
3. Masová média a jejich vliv, děti a televize (účinky médií na publikum, techniky mediální manipulace a propagandy, pozitiva a negativa dětského televizního diváctví)
4. Zpravodajství (typy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, rozlišení zpravodajství a publicistiky, zásady pro tvorbu tištěné zprávy)
5. Etika médií, regulace médií (etické kodexy, vnitřní a vnější regulace, Rada pro rozhlasové a televizí vysílání, Rada pro reklamu)
6. Stereotypy v médiích (znaky stereotypů, fungování stereotypů a předsudků v médiích, genderové, etnické a jiné stereotypy)
7. Média a zábava (časopisy pro dívky, reality show, zábava na internetu)
8. Média a politika (vztah médií a politiky, politická a volební kampaň, politainment)
9. Média a reklama (typy reklamy, reklamní strategie, symbolika barev v reklamě, marketingový mix, reklamní slogan a jeho tvorba)
10. Bezpečnost na internetu (kyberšikana, kybergrooming, sexting ad., prevence rizikového chování na internetu, zásady pro děti, učitele i rodiče)
11. Beseda s odborníkem (redaktorem zpravodajství České televize Ostrava)
12. Exkurze do České televize - TS Ostrava
13. Exkurze do Českého rozhlasu Ostrava
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Labischová, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-418-4.
-
Základní:
Pastorová, M, Jirák, J. (eds.). K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-87000-76.
-
Základní:
Jirák, J., Wolák, R. (eds.). Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-862-1258-6.
-
Základní:
Bína, D. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
-
Základní:
Mičienka, M., Jirák, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Rozšiřující:
Šeďová, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
-
Rozšiřující:
Pastorová, M. a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. ISBN 978-80-87000-76-2.
-
Rozšiřující:
Poláková, E. Efektivní sociálně-mediální komunikace. Ostrava, 2008. ISBN 978-80-7368-567-6.
-
Rozšiřující:
Rogers, V. Kyberšikana. Pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-73679-84-2.
-
Rozšiřující:
Rutová, N. (ed). Média tvořivě pro II. stupeň ZŠ a střední školy: Metodická příručka mediální výchovy. Kladno: Aisis.o.s., 2008. ISBN 978-80-9040-711-4.
-
Rozšiřující:
Poláková, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálnych kompetencií. Trnava: FMK UCM, 2007. ISBN 978-80-8922-065-6.
-
Rozšiřující:
Mašek, J., Sloboda, Z., Zikmundová, V. (eds.). Mediální pedagogika v teorii a praxi. Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-851-0.
-
Rozšiřující:
Sloboda, Z. a kol. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-80-8747-428-0.
-
Rozšiřující:
Vašutová, M. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-858-5.
-
Rozšiřující:
Niklesová, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
-
Doporučená:
Bednařík, P., Jirák, J., Köpplová, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8.
-
Doporučená:
Kulhánková H., Čamek, J. Fenomén facebook. Kladno: BigOak, 2010. ISBN 80-7367-108-5.
-
Doporučená:
Hulanová, L. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
-
Doporučená:
Jirák, J., Köpplová, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.
-
Doporučená:
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
Doporučená:
Suss, D., Lampert, C. Medienpädagogik: Ein Studienbuch zur Einführung (Studienbücher zur Kommunikations- und Medienwissenschaft). Wien: Springer, 2013. ISBN 9783531184302.
-
Doporučená:
Pavlíček, A. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. ISBN 9788024517421.
-
Doporučená:
Šmahel, D. Psychologie a internet. Praha: Triton, 2003. ISBN 978-80-7392-040-1.
-
Doporučená:
Vysekalová, J. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-4005-8.
-
Doporučená:
Kopecký, K., Krejčí, V. Rizika virtuální komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 80-85783-50-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Domácí příprava na výuku
|
20
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
10
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Exkurze
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat základní pojmy z oblasti mediální výchovy,
- vymezit postavení mediální výchovy v českém kurikulu pro základní školy s akcentem na interdisciplinární vazby,
- klasifikovat média dle různých kritérií,
- vysvětlit fungování a vliv médií ve společnosti,
- znát zásady etiky médií,
- vysvětlit vztah médií a politiky,
- rozlišit jednotlivé typy mediálních sdělení,
- charakterizovat základní principy zpravodajství,
- vyjmenovat zásady bezpečnosti na internetu a prevence rizikového chování žáků.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientovat se v současné mediální produkci,
- kriticky analyzovat a interpretovat mediální sdělení,
- hodnotit a komparovat mediální sdělení z různých zdrojů,
- rozpoznat prvky infotainmentu ve zpravodajství,
- identifikovat rozdílné reklamní strategie,
- tvořit krátká mediální sdělení (zprávy, reklamní slogany atd.)
- rozvíjet reproduktivní a produktivní činnosti žáků v oblasti mediální výchovy,
- rozpoznat různé formy kyberšikany ve školním prostředí a adekvátně je řešit.
|
- aktivně pracovat a kooperovat v týmu,
- nacházet různé způsoby řešení problémů,
- kriticky analyzovat a vyhodnocovat různé informační zdroje, včetně internetových,
- prezentovat svou práci před odborným publikem.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C3 - Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E4 - Didaktické hry |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
F6 - Exkurze |
|
|
|
|