|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 7DID2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
7DID2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika OV 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KOV/7DID1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
Z
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KOV/7IKVZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámení s různými typy didaktických médií, výhodami i riziky jejich využití ve výuce OV a obecnými modely pro jejich analýzu a interpretaci. Charakterizována jsou jednotlivá průřezová témata RVP ZV (tematické celky, doporučené očekávané výstupy, vyučovací metody), principy kultivace historického vědomí v rámci OV a zásady genderově citlivé výchovy. Studenti vytvářejí vlastní interpretační modely pro různá konkrétní média, diskutují o svých zkušenostech z průběžné pedagogické praxe a připravují a prezentují mikrovyučování (pedagogický výstup), který je doplněn sebereflexí a reflexí v seminární skupině.
|
Požadavky na studenta
|
a) pravidelná docházka na semináře (povolena jedna absence, další případné absence nutno adekvátně omluvit, např. lékařským potvrzením) b) aktivní účast ve výuce (diskuze, skupinová výuka, sebereflexe a reflexe mikrovyučování) c) prezentace ve výuce formou mikrovyučování v délce 20 minut, s využitím vybraných vyučovacích metod a didaktických médií např. didaktická hra, dramatizace, interpretace ikonického textu (fotografie, karikatury, politického plakátu), využití textových (beletrie, autentické dokumenty) a audiovizuálních médií (hraného a dokumentárního filmu), statistických údajů, map a kartogramů apod. Prezentace je doplněna sebereflexí a reflexí v seminární skupině.
Indikátory hodnocení ústní zkoušky:
A (91-100 b): Student prokazuje hluboké porozumění tématu a orientaci v odborné literatuře. Samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, teoretické znalosti propojuje s adekvátními příklady a výukovými situacemi ze školní praxe, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je konzistentní, logicky strukturované, téma je pojato komplexně s odkazy k jiným tématům z oblasti oborové didaktiky občanské výchovy.
B (81-90 b): Porozumění tématu je na standardní úrovni, student se orientuje v základní odborné literatuře, samostatně a jasně vyjadřuje názory a argumenty, uvádí adekvátní příklady ze školní praxe, vyjadřuje se kultivovaným odborným jazykem, jeho sdělení je logicky strukturované. Chybějící informace je student schopen doplnit na základě otázek zkoušející.
C (71-80 b): Student prokazuje mírně omezené porozumění tématu, názory a argumenty nejsou zcela úplné, avšak je schopen sdělit podstatné informace. Po jazykové stránce má jeho projev mírné nedostatky. Uvádí jen omezené množství příkladů ze školní praxe. Na většinu otázek vyučující je schopen odpovědět.
D (61-70 b): Studentovo vyjádření vykazuje nedostatky, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování vyučující. Uvádí jen velmi omezené množství příkladů ze školní praxe. Projev obsahuje častější gramatické a formulační nepřesnosti.
E (51-60 b): Student prokazuje povrchní porozumění tématu, avšak zná podstatná fakta, část z nich si je schopen vybavit až na základě dotazování vyučující. Názory a argumenty nejsou dostatečně promyšlené. Své sdělení není schopen doložit žádnými příklady ze školní praxe. Projev je nesouvislý, s gramatickými a formulačními chybami.
F (50-0 b): Student prokazuje závažné nedostatky v porozumění tématu a nedostatečnou orientaci v oblasti oborové didaktiky občanské výchovy. Ani na dotazování vyučující není schopen přiměřeně reagovat
Materiály budou distribuovány v rámci výuky a hromadným e-mailem. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Tituly jsou k dispozici v Univerzitní knihovně Ostravské univerzity. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Didaktická média ve výuce OV (význam, klasifikace, interpretační modely)
2. Textová didaktická média (autentické dokumenty, beletrie, populárně-naučná literatura, odborná literatura)
3. Vizuální didaktická média (fotografie, karikatury, plakáty, komiksy)
4. Didaktická média symbolického charakteru (tabulky, grafy, diagramy, mapy, kartogramy)
5. Auditivní média a audiovizuální média
6. Využití filmu ve výuce OV (hraný film a dokumentární film)
7. Moderní technologie ve výuce OV, interaktivní výuka, využití interaktivní tabule ve výuce OV
8. Průřezová témata RVP ZV a různé formy jejich implementace do výuky OV
9. Environmentální a globální výchova v rámci výuky OV
10. Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání
11. Kultivace historického vědomí prostřednictvím výuky OV
12. Gender ve výuce občanské výchovy (základní pojmy, genderově citlivá výchova a její principy, hlavní témata)
13. Repetitorium k ústní zkoušce, systematizace poznatků z oblasti didaktiky OV
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Staněk, A. Didaktika společenských věd. Stuchlíková, I., Janík, T. (eds.): Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy, s. 327-360. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Základní:
Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách
(Pastorová, M. a kol.)
-
Základní:
Činčera, J. Environmentální výchova: Efektivní strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-905254-7-4.
-
Základní:
Labischová, D. Současné pojetí interkulturního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7425-079-8.
-
Základní:
Staněk, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 80-7182-224-8.
-
Rozšiřující:
Janík, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Rozšiřující:
Smetáčková, I., Vlková, K. Gender ve škole. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost, 2005. ISBN cnb001954867.
-
Rozšiřující:
Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 80-7042-678-0.
-
Rozšiřující:
Labischová, D. Historical Consciousness in School Education. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-314-9.
-
Rozšiřující:
Labischová, D., Gracová, B., Zádrapová, L. Changes in European Consciousness within the Context of Education. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-312-5.
-
Rozšiřující:
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
-
Rozšiřující:
Krákora, P. a kol. Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha, 2011. ISBN 978-80-7425-079-8.
-
Rozšiřující:
Průcha, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
-
Rozšiřující:
Kopeček, P. a kol. Společenskovědní aspekty fenoménu vyrovnání s minulostí v kontextu výchovy k občanství. Praha: Nakladatelství Epocha, 2013. ISBN 80-7044-025-2.
-
Doporučená:
Činčera, J. Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála, 2014. ISBN 978-80-970970-2-8.
-
Doporučená:
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-262-0456-5.
-
Doporučená:
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-427-4.
-
Doporučená:
Labischová, D., Gracová, B. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7368-584-3.
-
Doporučená:
Jarkovská, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Brno: Nesehnutí, 2003. ISBN 80-903228-2-4.
-
Doporučená:
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Studium sekundární literatury
|
10
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
15
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Samostudium
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
25
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- klasifikovat didaktická média ve výuce OV,
- vyjmenovat různé typy didaktických médií a vystihnout výhody i úskalí jejich využití ve výuce OV,
- znát obecné interpretační modely pro jednotlivá média,
- charakterizovat základní principy a tematické celky environmentální a globální výchovy a jejího propojení s OV,
- definovat základní pojmy z oblasti interkulturního vzdělávání,
- rozlišit kulturně-standardní a transkulturní přístup multikulturní výchovy,
- osvětlit pojmy historická paměť, historické vědomí a historická kultura a jejich význam pro výuku OV,
- vysvětlit podíl školy na utváření genderových rolí a popsat ústřední principy genderově citlivé výchovy (komunikace, hodnocení, téma rovných příležitostí ve výuce OV)
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- tvořit interpretační modely pro analýzu a interpretaci různých didaktických médií,
- implementovat průřezová témata do výuky občanské výchovy,
- transformovat znalosti společenskovědních oborů do vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu občanská výchova,
- přizpůsobovat metodologii poznání společenskovědních oborů způsobu myšlení žáků v předmětu občanská výchova,
- volit a vhodně využívat různé didaktické formy, metody a prostředky,
- připravovat aktivity pro žáky s využitím interaktivní tabule,
- samostatně plánovat a řídit vyučovací proces v občanské výchově,
- vytvářet metodické pracovní listy pro výuku,
- průběžně motivovat žáky,
- vést žáky k občanské angažovanosti,
- respektovat individuální předpoklady a potřeby žáků a různé učební styly,
- hodnotit žáky systematicky a komplexně s uplatněním formativního hodnocení a zásad pedagogického taktu,
- sebereflektovat vlastní vyučovací styl.
|
- aktivně pracovat a kooperovat v týmu,
- nacházet různé způsoby řešení problémů,
- kriticky analyzovat a vyhodnocovat různé informační zdroje, včetně internetových,
- prezentovat svou práci před odborným publikem,
- ovládat prostředky ICT (např. interaktivní tabule) a využívat je při výuce a tvorbě vlastního digitálního portfolia.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C3 - Práce s grafem/schématem/pojmovou mapou |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
E3 - Metody inscenační a simulační |
E4 - Didaktické hry |
G1 - Skupinové a kooperativní učení |
G5 - Kritické myšlení |
D7 - Nácvik a vytváření dalších profesních dovedností (lékařských, právních aj.) |
|
|
|
|