|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 66VOC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
66VOC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gender ve vzdělávací obl. Člověk a spol.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
19 / 20
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výběrové disciplíny je objasnění podílu školy na utváření genderových rolí, seznámení s ústředními principy genderově citlivé výchovy a přiblížení možností jejich aplikace ve výuce občanské výchovy. Seminář je koncipován především prakticky (vhodné vyučovací formy a metody, pracovní listy k dané tematice, využití audiovizuálních médií a internetových zdrojů, odkazy na aktuální projekty apod.).
|
Požadavky na studenta
|
uvedením závažného důvodu). (hodnoceno 30 body) 2. Vypracování praktického úkolu (výběr z následujících): (hodnoceno 70 body) a) prezentace zvoleného tématu k problematice gender v PowerPointu určená pro žáky ZŠ (cca 20 min - 12 až 15 snímků s využitím vizuálních prvků)+ sestavení pracovního listu k vybrané učební aktivitě s genderovou tematikou (2-3 normostrany) s vymezením cíle, klíčových slov, zvolených vyučovacích forem, prostředků a organizačních podmínek (např. kritéria rozdělení do skupin)
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
|
Obsah
|
1. Genderová studia (pojem gender, vymezení oboru, předmět výzkumu) 2. Gender a osobnost člověka (biologická, sociální a kulturní determinace, genderová identita) 3. Gender a společnost (genderová socializace, genderové role, genderové stereotypy, princip rovných příležitostí) 4. Gender v politice, na trhu práce a v médiích 5. Gender a škola a) principy genderově citlivé výchovy b) gender v kurikulu c) gender v učebnicích d) přístup dívek a chlapců k učení e) komunikace učitel-žáci, komunikace ve vrstevnickém kolektivu, jazykové stereotypy f) pedagogické hodnocení g) gender a volba povolání
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Kristina Kalitová, Ph.D. (50%),
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D. (50%),
-
Examinátoři:
Mgr. Kristina Kalitová, Ph.D.,
doc. PhDr. Denisa Labischová, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
Smetáčková, I. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, 2006. ISBN 80-903331-5-X.
-
Základní:
SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro genderově citlivé výchovné poradenství. Praha : Otevřená společnost, 2007. ISBN 9788087110003.
-
Základní:
red: SMETÁČKOVÁ, I. - VLKOVÁ, K.:. Gender ve škole. Příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Otevřená společnost, 2005. ISBN 0-521-53290-6.
-
Základní:
LABISCHOVÁ, D., GRACOVÁ, B.:. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. 107 s.. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-063-6.
-
Základní:
BABANOVÁ, A. - MIŠKOLCI, J. Genderově citlivá výchova: Kde začít? Příručka pro vyučující základních a středních škol, vydaná v rámci projektu Rovné příležitosti v pedagogické praxi. Praha: Žába na prameni, 2007. ISBN 978-80-239-8798-0.
-
Rozšiřující:
Oakleyová, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Rozšiřující:
Jarkovská, L. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. Brno: Nesehnutí., 2003.
-
Rozšiřující:
Čermáková, M., Hašková, H., Křížková, A., Linková, M., Maříková, H., Musilová, M. Souvislosti a změny genderových diferencí v české společnosti v 90. letech.. AV ČR, Praha., 2000. ISBN 80-85950-83-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Celkem
|
73
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- vyhledávat, třídit a hodnotit informace z oblasti genderu, genderově citlivé výuky
- kriticky analyzovat a interpretovat odborný text z oblasti genderu
- interpretovat a hodnotit materiály z hlediska genderově citlivé výuky
- kriticky analyzovat a interpretovat informace z různých zdrojů,
- využívat různé postupy řešení problémů, nahlížet na problém z různých stran,
- respektovat odlišné názory, postoje a hodnoty.
- prezentovat vybrané téma před publikem
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Nácvik jazykových/komunikačních dovedností |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|