|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 3EGVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
3EGVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Enviromentální a globální výchova
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 40
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KOV/ENGVY
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozšíření didaktických kompetencí budoucích učitelů občanské výchovy v oblasti implementace průřezových témat RVP ZV enviromentální výchova a výchova v evropských a globálních souvislostech do výuky OV. Studenti budou uvedeni do problematiky globalizace z pohledu edukace, přičemž základem bude vysvětlení pojmů globalizace, globalita, trvale udržitelný rozvoj, ochrana životního prostředí a pojetí globální a enviromentální výchovy jako fenoménu současného vzdělávání. Důraz bude kladen na metodickou stránku (tvorba prezentací a metodických pracovních listů) a na projektové vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu). (hodnoceno 10 body) 2. Vypracování jednoho praktického úkolu (výběr z následujících): (hodnoceno 30 body) a) prezentace zvoleného tématu globální či enviromentální výchovy v PowerPointu určená pro žáky ZŠ (cca 20 min - 12 až 15 snímků s využitím vizuálních prvků) b) sestavení pracovního listu k vybrané učební aktivitě s danou tematikou (2-3 normostrany) s vymezením cíle, klíčových slov, zvolených vyučovacích forem, prostředků a organizačních podmínek (např. kritéria rozdělení do skupin) c) návrh výukového projektu k průřezovému tématu enviromentální výchova či výchova v evropských a globálních souvislostech s vymezením interdisciplinárních vazeb (prezentace v PowerPointu cca 20 min - 12 až 15 snímků) 3. - ústní zkouška - 60 bodů
91 - 100 bodů - A - 1 81 - 90 bodů - B - 1,5 71 - 80 bodů - C - 2 61 - 70 bodů - D - 2,5 51 - 60 bodů - E - 3 0 - 50 bodů - F - 4
|
Obsah
|
1. Kurikulární reforma českého školství - RVP ZV, průřezová témata, klíčové kompetence 2. Cíle a témata enviromentální výchovy 3. Ekologická (a environmentální) výchova u nás, její kořeny a základní terminologie 4. Základní pojmy ochrany životního prostředí 5. Základní principy ekologie 6. Trvale udržitelný rozvoj 7. Globalizace z pohledu společenskovědních disciplín a výchovně vzdělávacího systému 8. Cíle a témata globální výchovy 9. Základní metody globální výchovy 10. Globální učitel a globální žák 11. Hodnocení globální výchovy 12. Projektové vyučování v enviromentální a globální výchově
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PIKE, G. - SHELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I., II. Praha 2000. ISBN 80-85623-98-6.
-
Základní:
RYCHLÍKOVÁ, B., DOSTÁL, P., DOSTÁLOVÁ, J. Environmentální výchova. Ostrava 2005. &, &.
-
Základní:
MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, 2000. ISBN 80-902954-0-1.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzělávání žáků s lehkým mentálním postižením. VÚP 2005.
-
Základní:
Kol. Společný svět - příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha 2004. ISBN 80-903510-0-X.
-
Základní:
HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-33-8.
-
Základní:
JEMELKA, P. Úvod do ekologické problematiky. Brno 1996. ISBN 80-903115-7-1.
-
Základní:
HORKÁ, H., HRDLIČKOVÁ, A. Výchova pro 21. století. Brno: Paido, 1998. ISBN 78-80-210-5467-7.
-
Rozšiřující:
SLÁBOVÁ, M. Ochrana a tvorba životního prostředí. České Budějovice 2006. ISBN cnb000422438.
-
Rozšiřující:
KING, A., SCHNEIDER, R. První globální revoluce. Bratislava: Bradlo, 1991.
-
Rozšiřující:
ČINČERA, J., CAHA, M. Výchova a budoucnost. Hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-099-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Celkem
|
93
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student: - charakterizuje pojmy globalizace, globalita, trvale udržitelný rozvoj, ochrana životního prostředí - popíše hlavní cíle a principy enviromentální a globální výchovy jakožto průřezového tématu RVP ZV - orientuje se v problematice enivormentální a globální výchovy - aplikuje didaktické metody enviromentální a globální výchovy - je schopen rozvíjet reproduktivní a produktivní činnosti žáků - prezentuje vybraná témata enviromentální a globální výchovy s důrazem na jejich využití ve výuce občanské výchovy - vytváří metodické pracovní listy pro výuku - koncipuje výukové projekty s interdisciplinárními přesahy ke globální a enviromentální výchově - pracuje v týmu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Projektová výuka |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|