|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 2EDOV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
2EDOV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Mediální výchova ve výuce OV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Mediální výchova ve výuce občanské výchovy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / 0
|
0 / 30
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KOV/MEDVY a KOV/2DMVY a KOV/3EDOV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výběrové disciplíny je rozšíření didaktických kompetencí budoucích učitelů občanské výchovy v oblasti implementace průřezového tématu RVP ZV mediální výchova do výuky OV. Seminář je zaměřen prakticky - na receptivní činnosti žáků (kritická interpretace mediálních sdělení, sledování fungování a vlivu médií) a na činnosti produktivní (práce ve školním médiu - časopis, rozhlas, blog, tvorba mediálního sdělení, prezentace školního média na veřejnosti).
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na semináři (povoleny dvě absence, další případnou nepřítomnost nutno omluvit s uvedením závažného důvodu) - hodnoceno 20 body 2. Aktivní příprava na výuku dle pokynů (např. zajištění denního tisku, sledování televizního zpravodajství, reklamy apod.)- hodnoceno 30 body 3. Vypracování jednoho praktického úkolu (výběr z následujících): a) prezentace zvoleného tématu mediální výchovy v PowerPointu určená pro žáky ZŠ (cca 20 min - 12 až 15 snímků s využitím vizuálních prvků) - hodnoceno 50 body b) sestavení pracovního listu k vybrané učební aktivitě s danou tematikou (2-3 normostrany) s vymezením cíle, klíčových slov, zvolených vyučovacích forem, prostředků a organizačních podmínek (např. kritéria rozdělení do skupin)
51 - 100 bodů - započteno 0 - 50 bodů - nezapočteno
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
|
Obsah
|
Teoretický exkurz: 1. Mediální gramotnost a mediální výchova 2. Mediální výchova v kurikulární reformě (průřezové téma RVP ZV, tvorba ŠVP) 3. Aktuální vzdělávací projekty zaměřené na mediální výchovu Praktická část: (v semináři bude prezentováno metodické uchopení následujících témat) 4. Masová média a jejich vliv 5. Fenomén televize 6. Zpravodajství 7. Stereotypy v médiích 8. Regulace a autoregulace médií 9. Média a zábava 10. Média a politika 11. Média a marketing 12. Reklama
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LABISCHOVÁ, D.:. Didaktika mediální výchovy. 121 s.. Ostrava: PdF OU, 2011. ISBN 978-80-7464-026-1.
-
Základní:
FRANK, T. - JIRÁSKOVÁ, V. K mediální výchově. Mediální výchova a komunikační strategie v teorii a praxi. Praha: SPHV, 2008.. ISBN 978-80-904187-4-5.
-
Základní:
NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. PdF JU v Českých Budějovicích, 2007. ISBN 80-7067-234-X.
-
Základní:
JIRÁK, J., MIČIENKA, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Rozšiřující:
POLÁKOVÁ, E. Efektivní sociálně-mediální komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita 2008. ISBN 80-8050-275-7.
-
Rozšiřující:
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 8073672871.
-
Rozšiřující:
ROTH, J.:. Mediální výchova v Čechách. Tutor, 2005. ISBN 80-86700-25-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Prezentace (prací, projektů aj.)
|
2
|
Příprava na zápočet
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
35
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student: - charakterizuje pojmy mediální gramotnost a mediální výchova - popíše hlavní principy mediální výchovy jakožto průřezového tématu RVP ZV - kriticky pracuje s informacemi nejrůznějšího typu - orientuje se v současné mediální produkci - je schopen rozvíjet reproduktivní a produktivní činnosti žáků - vytváří metodické pracovní listy pro výuku - pracuje v týmu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|