|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 2DMVY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
2DMVY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika mediální výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KOV/2EDOV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem disciplíny je vymezení významu a využití médií ve vzdělávání a rozšíření didaktických kompetencí budoucích učitelů v oblasti implementace průřezového tématu RVP ZV mediální výchova do výuky. Seminář je zaměřen prakticky - na receptivní činnosti žáků (kritická interpretace mediálních sdělení, sledování fungování a vlivu médií) a na činnosti produktivní (práce ve školním médiu - časopis, rozhlas, blog, tvorba mediálního sdělení, prezentace školního média na veřejnosti). Zvláštní pozornost je věnována bezpečnosti na internetu (kyberšikana, kybergrooming, sexting ad.).
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast ve výuce 2. Aktivní příprava na výuku dle pokynů (např. zajištění denního tisku, sledování televizního zpravodajství, reklamy apod.). 3. Vypracování jednoho praktického úkolu (výběr z následujících): a) Prezentace zvoleného tématu mediální výchovy v PowerPointu určená pro žáky ZŠ (cca 20 min - 12 až 15 snímků s využitím vizuálních prvků) b) Sestavení pracovního listu k vybrané učební aktivitě s danou tematikou (2-3 normostrany) s vymezením cíle, klíčových slov, zvolených vyučovacích forem, prostředků a organizačních podmínek (např. kritéria rozdělení do skupin)
91 - 100 bodů - A - 1 81 - 90 bodů - B - 1,5 71 - 80 bodů - C - 2 61 - 70 bodů - D - 2,5 51 - 60 bodů - E - 3 0 - 50 bodů - F - 4
|
Obsah
|
1. Média a škola: mediální gramotnost, mediální kompetence 2. Mediální výchova v kurikulu (RVP, doporučené očekávané výstupy), interdisciplinární vazby a přesahy 3. Metody vhodné k výuce mediální výchovy, tvorba pracovních listů pro výuku (zásady, didaktická analýza) 4. Klasifikace médií 5. Masová média a jejich vliv, děti a televize 6. Zpravodajství, infotainment 7. Etika médií, regulace médií 8. Stereotypy v médiích, gender a média 9. Vizuální média (fotografie, karikatura, plakát) - význam, využití, manipulace 10. Média a zábava 11. Média a politika 12. Média a marketing, reklama 13. Bezpečnost internetu: kyberšikana, kybergrooming sexting ad.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LABISCHOVÁ, D. Didaktika mediální výchovy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013.
-
Základní:
JIRÁK, J. - SPITZOVÁ-KOPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
Základní:
RUTOVÁ, N. (ed.). Média tvořivě pro II. stupeň ZŠ a střední školy: Metodická příruška mediální výchovy. Kladno: AISIS, 2008.
-
Základní:
POSPÍŠIL, J. - ZÁVODNÁ, L. S. Mediální výchova. Computer media, 2007. ISBN 0009-0794.
-
Základní:
MIČIENKA, M. - JIRÁK, M. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
-
Rozšiřující:
ŠEĎOVÁ, K. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
-
Rozšiřující:
POLÁKOVÁ, E. Efektivní sociálně-mediální komunikace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-567-6.
-
Rozšiřující:
FRANK, T. - JIRÁSKOVÁ, V. K mediální výchově. Mediální výchova a komunikační strategie v teorii a praxi. Praha: SPHV, 2008. ISBN 978-80-904187-4-5.
-
Rozšiřující:
KAVALÍR, A. - ROTTOVÁ, N. Kyberšikana a její prevence. Příručka pro učitele. Dostupné z: http://varianty.cz/download/pdf/texts_160.pdf, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
-
Rozšiřující:
JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.
-
Rozšiřující:
LABISCHOVÁ, D. Media Literacy - Key Competence of a Democratic Citizen. In JARMARA, T. - LABISCHOVÁ, D. (eds.): Education to Citizenschip: Citizen form the Social Science Perspective, s. 45-80. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-105-3.
-
Rozšiřující:
POLÁKOVÁ, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálnych kompetencií. Sv. 1. Trnava: FMK UCM, 2006. ISBN 978-80-89528-02-8.
-
Rozšiřující:
MAŠEK, J. - SLOBODA, Z. - ZIKMUNDOVÁ, V. Mediální pedagogika v teorii a praxi. Sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice. Plzeň: PdF ZČU, 2010. ISBN 978-80-7043-851-0.
-
Rozšiřující:
ROTH, J. Mediální výchova v Čechách: tištěná média. Praha: Tutor, 2005. ISBN 80-86700-25-9.
-
Rozšiřující:
NIKLESOVÁ, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: PdF JU, 2007. ISBN 978-80-7040-995-4.
-
Rozšiřující:
BÍNA, D. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice PdF JU, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Obhajoba (prací, projektů aj.)
|
5
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
15
|
Samostudium
|
18
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
18
|
Semestrální práce
|
18
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
18
|
Celkem
|
123
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování kurzu student: - vymezí význam a využití médií v sekundárním vzdělávání - charakterizuje pojmy mediální gramotnost a mediální výchova - popíše hlavní principy mediální výchovy jakožto průřezového tématu RVP ZV - kriticky pracuje s informacemi nejrůznějšího typu - orientuje se v současné mediální produkci - je schopen rozvíjet reproduktivní a produktivní činnosti žáků - vytváří metodické pracovní listy pro výuku
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|