|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOV / 22VIP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOV
/
22VIP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evropské integrační procesy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače s historickými souvislostmi i dalšími politickými, ekonomickými, společenskými a kulturními faktory, které ovlivňovaly vývoj v Evropě po 2. světové válce. Předestírá se zásadní rozdíl v poválečném trendu projevující se v průběhu prvních poválečných let, kdy západní Evropa zamířila k postupné integraci formou mnoha společných projektů a hospodářských a politických smluv. Vývoj ve středoevropských a jihoevropských státech sovětského hospodářského, politického a vojenského systému byl určován zcela jinými prioritami velmocenského postavení SSSR. V návaznosti na historické předměty studijního programu se kurz zaměřuje na postižení vlivů, které působily po pádu komunistického systému na postkomunistické země středoevropského regionu, v nichž se křížily vlivy západních zemí (Německo,západoevropské země) a východního teritoria (Balkán, Rusko). Důraz bude položen na období 90. let 20.století, kdy po rozkladu sovětského bloku a pádu totalitních režimů vznikla možnost plnohodnotné spolupráce suverénních demokratických zemí střední Evropy při snaze zabezpečit své hospodářské a politické zájmy bez přímého vlivu sousedních velmocí, později v rámci bezpečnostního a hospodářského prostoru sjednocené Evropy. Absolventi by měli být schopni pochopit důsledky dosavadního historického vývoje našich zemí a nahlížet také na možnosti příhraniční spolupráce zemí Visegradského společenství.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách (hodnoceno 50 body) Ústní zkouška (hodnoceno 50 body)
Uznání předmětu v návaznosti na zahraniční studijní pobyty studentů OU: předmět může být uznán za adekvátní předmět úspěšně absolvovaný na zahraniční VŠ.
91 - 100 bodů - A - 1 81 - 90 bodů - B - 1,5 71 - 80 bodů - C - 2 61 - 70 bodů - D - 2,5 51 - 60 bodů - E - 3 0 - 50 bodů - F - 4
|
Obsah
|
1. Poválečná Evropa a nastoupení odlišných cest politického a hospodářského vývoje po roce 1945. 2. První pokusy západoevropských států o vzájemnou spolupráci v hospodářské oblasti, význam Marshallova plánu a překonávání tradičních negativistických postojů vyplývajících z historických zkušeností. 3. Společenství Uhlí a železa jako první konkrétní podoba spolupráce vedoucí k Evropskému hospodářskému společenství a k Evropské unii. 4. Střední Evropa v období mezi dvěma světovými válkami, rozpad habsburské monarchie, jako středoevropského geopolitického fenoménu a problémy nových států, nových hranic, nových vztahů. 5. Střední Evropa v sovětském bloku, změny vnitřních i vnějších vztahů. 6. Snaha SSSR po vytvoření hospodářské a vojenské integrace satelitních států z pozice velmocenského diktátu. (Rada vzájemné hospodářské pomoci) 7. Změny střední Evropy po roce 1989, uvolnění přirozených vazeb a vztahů, vznik nových států (Slovensko). 8. Vznik Visegrádu, (Česko, Polsko, Slovensko,Maďarsko) jeho motivy, příčiny, cíle. Úloha významných osobností při vzniku a formulování smyslu existence společenství. 9. Vnitřní vztahy a vazby zemí Visegrádu, jejich vývoj a současný stav. 10. Politické a hospodářské dopady visegrádské spolupráce v jednotlivých zemích. 11. Vnější vazby a vztahy Visegrádské skupiny vůči Rusku, Německu, Rakousku, EU, NATO do období přístupu těchto zemí do evropských nadnárodních společenství. 12. Visegrád v EU - nové možnosti a proměny vzájemné spolupráce členských zemí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křen, J. Dvě století střední Evropy. Praha, Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Základní:
Rozsůlek, P. - Cabada, L. Evropa národů, patriotů a integrace, Pelhřimov 2002. ISBN 80-7041-613-0.
-
Základní:
Baar, V. - Kovář, M. Geopolitický, geokulturní a geoekonomický vývoj Evropy. Ostrava 2004. ISBN 80-7042-969-0.
-
Základní:
Huntington, S. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha 2001. ISBN 80-8612-49-5.
-
Základní:
Vykoukal, J. a kol. Visegrád. Možnosti a meze středoevropské spolupráce. Praha 2003. ISBN 80-86569-34-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Samostatné vypracování úkolů ze studijní opory
|
13
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
25
|
Studium pramenů
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Samostudium
|
20
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu student: - rozumí historickým souvislostem vývoje evropské integrace - je schopen vytviřit si vlastní názor na ekonomické, společenské a kulturní faktory ovlivňující trend evropské integrace - bude seznámen s historickou posloupností vývoje středoevropských regionů v důsledku politických změn po II.světové válce - porozumí zásadním změnám v období 90.let 20. století po rozkladu Sovětského bloku a pádu totalitních režimů - bude schopen zohlednit důsledky zapojení České republiky a dalších zemí tzv. Visegrádské smlouvy do širšího kontextu sjednocemé Evropy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbory děl duševního charakteru (korespondenční úkol, prezentace, výukový list, seminární práce) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Prezentace (statická projekce) |
|
|
|
|