|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KND / 0IPRF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KND
/
0IPRF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pediatrie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Cvičení
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / 38
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KND/PEDRF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KRE/2FZR2 nebo KRE/2FZS2 nebo UFY/FZRE2 nebo UFY/FZRF2 nebo UFY/FZRS2 nebo UFY/0IFB2 nebo UFY/0IFC2 nebo UFY/0IFD2
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získání teoretických poznatků a praktických dovedností při posuzování růstu a vývoje dětí v jednotlivých věkových skupinách, schopnost rozpoznat příznaky běžné dětské choroby, ovládání zásad komplexní péče o dítě. Zvládnutí základů pediatrické propedeutiky jako základního předpokladu k pochopení zvláštností dětského věku a nemocí dětského věku.
|
Požadavky na studenta
|
1.Minimálně 80% účast na výuce (přednášky, cvičení). 2.Kombinovaná zkouška (test/ústní) - v případě, že student již má z předmětu v semestru zápočet - rozsah ústní zkoušky je dán odpřednášeným učivem + ev. dalším z doporučené literatury - 70% správných odpovědí v písemném případně elektronickém testu. Test je určen k ověření znalostí z pediatrie před ústním pohovorem (rozsah: pediatrie přednášená v rámci výuky, viz bod 4).
|
Obsah
|
Přednášky: - Úvod do pediatrie, dítě zdravé, nemocné (akutně, chronicky), ohrožené, postižené. Rodina, její význam pro dítě, náhradní rodinná péče - Rozdělení dětského věku, specifika jednotlivých věkových období, psychomotorický vývoj dítěte, psychomotorika kojence a batolete - Psychomotorika předškolního dítěte, ve školním věku, pubertě, adolescenci - Genetika - přehled dědičných vad, vady chromosomální, vady genové, genetické poradenství - Fyziologie a patologie novorozence - Choroby srdce a cév v dětství, revmatická onemocnění u dětí - Choroby CNS u dětí - Choroby ledvin u dětí - Choroby respiračního systému u dětí. Alergická onemocnění dětského věku - Dětská onkologie - Endokrinopatie u dětí, diabetes mellitus - Choroby krve u dětí - Chronická a invalidizující onemocnění u dětí, sociální problematika v pediatrii.
Cvičení: - Rozdělení dětského věku, růst a vývoj a jejich hodnocení (percentily), specifika jednotlivých věkových období - Psychomotorický vývoj dítěte do 1. roku věku - Psychomotorický vývoj dítěte 1-6 let, vývoj dětské kresby - Psychomotorický vývoj dítěte od 6-18 let (Dosažení školní zralosti, mladší školní věk, puberta) - Genetika - základní přehled. Chromosomální a genové vady, genetické poradenství, rodokmen, vyšetřování v genetice.Výživa dítěte. Farmakoterapie v dětském věku. - Fyziologický novorozenec a péče o něj - Patologie novorozeneckého období I.: rizikový novorozenec, NNPH, adaptace novorozence, časný asfyktický syndrom, resuscitace novorozence, fetální oběh. - Patologie novorozeneckého období II.: vrozené vývojové vady, trauma v novorozeneckém období, žloutenky novorozeneckého věku, krvácivá nemoc novorozence, infekce novorozence. - Choroby respiračního systému u dětí. Alergie a poruchy imunity. - Dětská onkologie, dětská hematologie - Choroby srdce a cév v dětství, fetální oběh. Revmatologie - Endokrinopatie u dětí, diabetes mellitus v dětském věku - Choroby zažívacího traktu u dětí. Choroby ledvin u dětí - Choroby nervového systému.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jaroslav Michálek. Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno, Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4695-5.
-
Základní:
Pediatrie
(Slaný J.)
-
Základní:
Hrodek O.,VavřinecJ. et al. Pediatrie. Galén Praha, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
-
Základní:
Klíma J. et al. Pediatrie. Eurolex Bohemia, Praha, 2003. ISBN 80-86432-38-6.
-
Základní:
Lebl J. a kol. Preklinická pediatrie. Praha, Galén, 2003. ISBN 80-7262-207-2.
-
Doporučená:
Komárek V et al.:. Dětská neurologie: vybrané kapitoly. Praha: Galen, 2008. ISBN 978-80-7262-492-8.
-
Doporučená:
Niessen, K.H.:. Pediatrie. Praha: Scientia Medica, 1986. ISBN 80-85526-29-8.
-
Doporučená:
Lebl J. Růst dětí a jeho poruchy. Galén, Praha, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
28
|
Příprava na zkoušku
|
18
|
Studium sekundární literatury
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá základní náhled na problematiku zdraví i nemoci v období dětského věku a základní přehled jeho specifik. Student je schopen odebrat anamnézu u pediatrického pacienta, posoudit růst a psychomotorický vývoj daného dítěte, umí rozlišit fyziologické a patologické příznaky jednotlivých systémů (včetně stavu výživy a orientačního neurol. vyšetření) a zhodnotit vitální funkce (rozlišení akutního, resp. urgentního stavu od chronického, zejména rozlišit dušné dítě). Student by měl zvládnout základní komunikaci s rodičem a dítětem. Tyto znalosti mu mají umožnit se kvalifikovaně postarat o pediatrického pacienta na úrovni středního a vyššího zdravotního personálu ve spolupráci s lékařským personálem. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
|
|
|
|