|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KND / 0IKP8
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KND
/
0IKP8
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Klinická Propedeutika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Klinická Prodedeutika
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
Cvičení
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
14 / 15
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v pediatrii.
Cílem je seznámi studenty s technikou fyzikálního vyšetřování a s hodnocením celkového zdravotního stavu dítěte, rozpoznávat příznaky signalizující odchylky od zdravého vývoje a příznaky onemocnění.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách a cvičeních : splnění minimálně na 80 %.
Ústní zkoušení. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu OU.
|
Obsah
|
Obsah:
Přímá výuka
Přednášky:
1.-2. Význam anamnézy, její struktura, fyzikální vyšetření - pohled, pohmat, poslech, poklep
3. Vnitřní prostředí
4.-5. Nefrologie - vyšetření funkce ledvin a močového měchýře, příznaky onemocnění močových cest, metody zobrazení močového ústrojí, biopsie ledviny
Cvičení:
1.-3. Nácvik sběru anamnestických údajů v pediatrii.
4.-5. Nácvik fyzikálního vyšetření dětí a dospívajících, vyšetření růstu, hlavy, krku a dalších orgánů a tělních systémů.
Další témata student musí nastudovat samostatně.
Kompletně lze nastudovat z:
HLADÍK, Michal. Kapitoly z pediatrické propedeutiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
7. - 9. Status presens.
10. Radiační zátěž při vyšetření rentgenem u dětí.
11. - 12. Vyšetření růstu a vývoje.
13. - 14. Endokrinologie- vyšetření endokrinního systému v pediatrii, zobrazovací metody v endokrinologii.
15. - 16. Kardiologie - anamnéza a klinické vyšetření, vedoucí příznaky u kardiálních onemocnění, vyšetřovací metody.
17. - 19. Gastroenterologie - vedoucí příznaky v gastroenterologii, vyšetření gastrointestinálního traktu u dětí.
20. - 21. Hematologie - vyšetřovací metody v dětské hematologii a onkologii.
22. - 24. Imunologie - imunologická vyšetření, anamnéza, příznaky, laboratorní a funkční testy.
Samostatné úkoly:
Popište vyšetření hlavy a obličeje, hrudníku a břicha dítěte a dospívajícího.
Zjistěte, které vyšetření je pro dítě nejvíce zatěžující.
Popište vyšetření endokrinního systému v pediatrii.
Popište vedoucí příznaky u kardiálních onemocnění.
Popište základní hodnocení EKG v pediatrii.
Popište hodnocení břišní bolesti.
Vysvětlete rozdíl mezi regurgitací a zvracením.
Popište hlavní symptomy v dětské gastroenterologii.
Popište speciální vyšetřovací metody v dětské gastroenterologii.
Popište vyšetřovací metody v dětské hematologii a onkologii.
Vyjmenujte potransfuzní reakce.
Popište imunologická vyšetření v pediatrii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
HLADÍK, Michal. Kapitoly z pediatrické propedeutiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-566-2.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
20
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
13
|
Samostudium
|
14
|
Účast na výuce
|
10
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
2
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student/ka:
- popisuje příznaky signalizující odchylky od zdravého vývoje dítěte,
- používá a aktivně ovládá pojmy všeobecné symptomatologie,
- orientuje se ve vybraných vyšetřovacích metodách
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student/ka:
- pracuje se zdravotnickou dokumentací, získává anamnestické údaje od dítěte/rodičů o nemocném dítěti v oblasti příznaků onemocnění a problémů s nimi spjatých vzhledem k jednotlivým věkovým obdobím dětského věku,
- demonstruje fyzikální vyšetření dítěte a zhodnotí jeho aktuální stav,
- ovládá podstatu fyzikálních vyšetření včetně měření fyziologických funkcí a jejich specifika vzhledem k jednotlivým věkovým skupinám dětského věku,
- v oblasti vyšetřovacích metod dle znalostí o podstatě metod dodržuje zásady přípravy dětí k vyšetření a péče o ně v průběhu a po proběhlém vyšetřen,
- je schopen monitorovat zdravotní stav dítěte a jeho změny v průběhu vyšetření a po vyšetření, dokumentovat důležité údaje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
C1 - Pozorování předmětů/jevů/procesů |
C4 - Instruktáž |
C5 - Statická a dynamická projekce/prezentace |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|