|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKN / 1CIM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKN
/
1CIM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hra na cimbál 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Hra na klavír 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hra na cimbál 1 je klíčovým studijním předmětem specializace Cimbál v rámci studijního programu Instrumentální hra. Individuální výuka je zaměřena na rozvoj studující/ho po stránce umělecké i technické. Na technických aspektech hudební interpretace studující pracuje prostřednictvím technické literatury; po stránce stylové a výrazové se pak zdokonaluje hrou skladeb přednesových. Studiem originálního cimbálového repertoáru a také transkripcí skladeb původně určených jiným hudebním nástrojům se studující jednak seznamuje s nejvýznamnějšími interpretačními tradicemi a přístupy ve svém oboru a také získává přehled o specifických rysech hudby různých stylových období.
Cílem předmětu v prvním ročníku je odstranit dílčí technické nedostatky (pokud studující s nějakými do studia přichází) a zahájit proces postupného rozvíjení individuálního hudebního projevu studující/ho s důrazem na jeho/její vlastní uměleckou tvořivost. Na konci kurzu by studující měl/a být vybaven/a technickou a interpretační zdatností potřebnou ke kvalitnímu veřejnému provedení relativně méně náročného a rozsáhlého hudebního repertoáru v porovnání s vyššími ročníky.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je:
- Nastudování sólového repertoáru v rozsahu přibližně 30 minut.
- Jedno povinné vystoupení v předmětu Interpretační seminář.
- Předvedení nastudovaného programu na komisionální zkoušce před zkušební komisí.
|
Obsah
|
Příklady adekvátního repertoáru:
- Anonim - Sonáty pro salterio
- Bach, J. S. - výběr ze sonát a partit pro housle sólo (BWV 1001-1006)
- Balassa, Sándor - Négy kétszólamú gykorlat (Čtyři dvojhlasé cvičení)
- Dadák, Jaromír - Čtyři koncertní etudy pro cimbál
- Ištvan, Miloslav - Cinque fragmenti per cimbalon
- Janáček, Leoš - Výběr z klavírního cyklu "Po zarostlém chodníčku"
- Papp, Lajos - 9 bagatel pro cimbál
- Rovelli, P. Capriccia pro housle sólo, op. 3 a 5
- Sor, Fernando - Výběr z etud pro kytaru sólo
Výběr repertoáru odpovídá hráčské úrovni jednotlivých studujících s ohledem na jejich individuální schopnosti a dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Lukáš Michel, ArtD. (100%),
Mgr. Daniel Skála, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
doc. MgA. Martin Kasík, Ph.D. (100%),
Mgr. Lukáš Michel, ArtD. (40%),
doc. MgA. Eliška Novotná (30%),
Mgr. Daniel Skála, Ph.D. (100%),
MgA. Jana Vondráčková, Ph.D. (30%),
-
Examinátoři:
Mgr. Daniel Skála, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Schunda, V. József. A cimbalom története (Historie cimbálu).. Budapest: Bp. Bushmann Ny., 1907.
-
Doporučená:
Dočkalová, Bronislava. Cimbal na území Čiech a Moravy.. Banská Bystrica: Akadémia umení v Banskej Bystrici, 2005.
-
Doporučená:
Skála, Daniel. Cimbál v české artificiální hudbě 20. a 21. století.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013.
-
Doporučená:
Schickhaus, Karl-Heinz. Cimbál v historickém pohledu.. Brno, 1993.
-
Doporučená:
Solymosi, Ferenc. Cimbalom.. Budapest: Liszt Ferenc Zeneművészeti főiskola hangszerképző iskola, 1994.
-
Doporučená:
Hetmerová, Ladislava. Interpretácia pedalizácie při hre na cimbale.. Banská Bystrica: Akadémia umení v Banskej Bystrici, 2010.
-
Doporučená:
Rychlík, Jan. Moderní instrumentace.. Praha: Panton, 1968.
-
Doporučená:
Navrátil, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava, 1993. ISBN 80-85300-26-5.
-
Doporučená:
Budínský, Martin. Technika hry na cimbale.. Banská Bystrica, Akadémia umení v Banskej Bystrici, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Studium sekundární literatury
|
5
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Domácí příprava na výuku
|
150
|
Celkem
|
236
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- bezpečná znalost běžné hudební notace a hudebního názvosloví
- dostatečně rozvinutá motorika
- dostatečně rozvinutá muzikalita a hudební paměť
- schopnost koncentrace při nácviku i při koncertní produkci
- znalost základních pojmů z oblasti dějin hudby a hudební teorie
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- základní orientace v hudebních stylech, žánrech a formách a jejich historickém vývoji
- základní přehled o nejvýznamnějších interpretačních stylech a tradicích
- základní porozumění principům hudebního frázování v různých typech repertoáru
- základní porozumění stylovým specifikům různých typů repertoáru s ohledem na konkrétní historické období, kulturně-geografický region a žánrový okruh
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- konsolidace návyků potřebných ke komplexnímu zdokonalování úhozové techniky
- konsolidace návyků potřebných ke komplexnímu zdokonalování běhavé, skokové a akordické techniky
- konsolidace návyků potřebných ke kvalitní artikulační práci
- konsolidace návyků potřebných ke kvalitní pedalizaci
- osvojení základních fyziologických a psychologických návyků spojených s efektivním cvičením a veřejným provozováním hudby
- schopnost individuálního hudebního projevu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Slovní hodnocení |
Systematické a dlouhodobé hodnocení studenta (um. obory) |
Systematické pozorování studenta |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
Praktická zkouška |
IC9 - Praktická zkouška (prezentace profesních dovedností pěveckých, instrumentálních, sbormistrovských, pracovně-technických, výtvarných apod.) |
Výsledek zkoušky se hodnotí šestistupňovou klasifikační stupnicí: A "výborně",B "velmi dobře plus? C. "velmi dobře",D "dobře plus? E "dobře", F "nevyhověl". |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální výuka |
Metody dovednostně-praktické |
Práce s uměleckým dílem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
D8 - Produkční metody - tvorba odborná, umělecká |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
G2 - Samostudium, řízené studium |
G5 - Kritické myšlení |
A1 - Přednáška |
|
|
|
|