|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / MSHUD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
MSHUD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
9
[HOD/SEM]
Cvičení
17
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 1
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí v MŠ. Disciplina zdůrazňuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast Písemně zpracované metodické náměty - a) hlasová a pěvecká výchova, b) rytmický výcvik, c) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti, e) hudebněpohybová výchova
Teoretická část: zkouškový test Praktická část: hra na flétnu (5 písní ve dvou tóninách)
Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F
|
Obsah
|
1. Úvod do studia (pojetí předmětu, literatura, požadavky k zápočtu), dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience, vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, vztah hudební didaktiky - hudební pedagogiky - hudební psychologie, hudebnědidaktické pojmy, hudba jako cíl a předmět HV, intencionální a funkcionální HV, didaktika HV (teorie, praxe), cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky v Hv, 2. Příprava učitele na HV, proces profesionalizace učitele Hv, interakce učitel-žák, učitel a hudebněedukační proces, pedagogika a umění, estetická výchova, polyestetická výchova, aktuální trendy didaktiky Hv, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), osobnost učitele Hv, didaktické zásady, hudební činnosti 3.-6. Hlasová výchova, její postavení v hudebněedukačním procesu, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika dětského hlasu, respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení, prezentace metodických námětů, modelové situace, rytmický výcvik, metodika rytmické výchovy, prezentace metodických námětů, didaktický nácvik jednohlasé písně, intonace, intonační výcvik, intonační metody 7.-9. přípravná cvičení pro nácvik dvojhlasu, didaktický nácvik dvojhlasé písně, didaktický nácvik kánonu, quodlibet, sborový zpěv v MŠ, vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce, sluchově-percepční činnosti, práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza, hermeneutika), instrumentální činnosti v MŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben), nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik, začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu, hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře, hudební teorie v MŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry, hudebněpohybová výchova
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
Mgr. Daniela Střílková, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
Mgr. Daniela Střílková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
9
|
Samostudium
|
12
|
Domácí příprava na výuku
|
5
|
Zpracování podkladů na výuku
|
5
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. student zná hudebnědidaktickou teorii v úzké kontinuitě s hudebně výchovnou praxí v MŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost v prostředí MŠ 2. student zná charakteristiku, pojetí, cíle hudebněvýchovného procesu v MŠ 3. student se umí prakticky orientovat v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv) 4. student pochopí a interiorizuje interdisciplinární vztahy HV 5. student získá schopnost analýzy širokého spektra moderních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální HV 6. student rozvíjí schopnost hudebněpedagogického (didaktického) myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie 7. student dokáže samostatně a tvořivě aplikovat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe 8. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence komunikační, interakční, aplikační, intervenční
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Práce s uměleckým dílem |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|