|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 8DHUP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
8DHUP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy s praxí
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
45 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplina Didaktika hudební výchovy s praxí navazuje na disciplinu Didaktika hudební výchovy a je zaměřena na hudebnědidaktickou problematiku na 1. stupni základních škol v úzké vazbě s hudebněvýchovnou praxí. Těžiště discipliny tvoří praktická orientace v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum hudebnědidaktických postupů intencionální hudební výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický materiál: písemně zpracované náměty z jednotlivých složek hudební výchovy: a) intonační výcvik, b) instrumentální činnosti, d) sluchově-percepční činnosti. Jednotlivé složky hudební výchovy budou obsahovat také detailní rozbor z hlediska užitého učiva a hudebnědidaktického postupu. Ústní zkouška: okruhy na základě probíraného obsahu předmětu Didaktika hudební výchovy a Didaktika hudební výchovy s praxí.
Materiály: budou distribuovány v rámci výuky, případně emailem. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
Informace o plnění předmětu pro vrcholové sportovce. 1. účast ve výuce není stanovena. 2. průběžná konzultace didaktického materiálu - námětů z jednotlivých složek hudební výchovy a odevzdání písemně zpracovaných námětů. 3. online konzultace v průběhu semestrální výuky. 3. individuální domluva termínu zkoušky.
|
Obsah
|
1. Dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience ve vztahu k obsahu předmětu.
2. Projektové vyučování a hudební výchova na 1. stupni základních škol, principy a struktura projektů, parciální cíle projektů, druhy projektů.
3. Hudební teorie a dějiny hudby v hudební výchově na 1. stupni základní školy, tvořivé činnosti v hudební výchově: kvízy, zábavné hry.
4. Metodický nácvik tříhlasu.
5. Metodika sborového zpěvu pro 1. stupeň.
6. Intonace v hudební výchově na základní škole, intonační výcvik, intonační metody: František Lýsek, Ladislav Daniel, Čestmír Stašek, intonační metody z hlediska historického, praktická intonační cvičení
7. Vybraná témata z dějin české a regionální hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce.
8. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou, reprezentativní okruh poslechových skladeb zaměřené pro hudební výchovu na 1. stupni základních škol, praktická práce s konkrétními poslechovými skladbami s využitím intuitivní a intelektuální formy poslechu.
9. Instrumentální činnosti v hudební výchově na 1. stupni základních škol, nástroje Orffova instrumentáře, Česká Orffova škola (Ilja Hurník, Petr Eben), nástroje Orffova instrumentáře
10. Didaktická analýza partitury, práce s instrumentální a vokálně-instrumentální partiturou, využití boomwhackers v hudební výchově na 1. stupni základních škol, praktická hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a další perkusní nástroje.
11. Náměty z praxe I.
12. Náměty z praxe II., shrnutí problematiky.
V rámci jednotlivých cvičení (1-13) bude také kontinuálně část výuky věnována metodice hry na zobcovou flétnu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jan Chumchal, Ph.D. (50%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Mgr. Jan Chumchal, Ph.D. (50%),
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Camille Saint-Saëns ? Karneval zvířat. 1. vyd.. Ústí nad Labem: Albis, 2006. ISBN 80-7044-570-X.
-
Základní:
Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy. Skriptum. Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-108-8.
-
Základní:
HAVELKOVÁ, Karla. Didaktika hudební výchovy. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
-
Základní:
COUFALOVÁ, Gabriela, Ivo MEDEK a Jaromír SYNEK. Hudební nástroje jinak: netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1.
-
Základní:
JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor. Praha, 1988. ISBN cnb000048029.
-
Základní:
HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997. ISBN 80-7183-087-9.
-
Základní:
PECHÁČEK, Stanislav. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-459-2.
-
Základní:
Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.
-
Rozšiřující:
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Opera pro děti. 1. vyd.. Ústí nad Labem: Acta universitatis Purkynianae č. 98 STUDIA MUSICA, 2004. ISBN 80-7044-570-X.
-
Rozšiřující:
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Opera ve škole. 1. vyd.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2011. ISBN 978-80-251-2119-1.
-
Rozšiřující:
STEINMETZ, Karel, MAZUREK, Jan, KUSÁK, Jiří a OLŠAROVÁ, Pavla. Ostrava hudební. Vývoj hudební kultury jednoho města v posledních 160 letech. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-664-5.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Jiří, ROB, Josef a ŠTÍBROVÁ, Ivana. Sborový zpěv a řízení sboru 1. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7184-557-4.
-
Rozšiřující:
ŘÍHA, Josef. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-85030-08-X.
-
Doporučená:
MARK, Michael L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.
-
Doporučená:
GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1999. ISBN 80-7058-131-X.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, J. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy. Hudební výchova 3, č. 4, s. 55-56. 1994. ISBN 1210-3683.
-
Doporučená:
CHUMCHAL, Jan a KUSÁK, Jiří. The Folk Music and Dance Activities of Children and Youth in the Ethnographic Sub-regions of Vsetínsko and Valašskomeziříčsko (with a Focus on Ensemble Activities). Music and Music activities for Children and Youth s. 24-32. Trenčín: Univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíně, 2016. ISBN 80-01-00327-2.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy v Ostravě v letech 1890-1918. Obecné, měšťanské, střední školy, učitelský ústav. Hudební výchova. 2015, č. 4, s. 56-58. 2015. ISBN 1210-3683.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy v Ostravě v letech 1890-1918. Odborná hudební výchova. Hudební výchova č. 1-2, s. 4-7. 2016. ISBN 80-7067-837-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Semestrální práce
|
25
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
30
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- aktuálních trendů didaktiky hudební výchovy a potřeby hudebněvýchovné praxe na 1. stupni základních škol
- historického vývoje české a regionální hudební výchovy, českých a zahraničních hudebněvýchovných koncepcí.
- druhů projektů se zaměřením na hudební výchovu na 1. stupni základních škol.
- metodiky sborového zpěvu, intonačního výcviku a sluchové výchovy, nácviku trojhlasu, sluchově-percepčních činností, instrumentálních činností včetně zdůvodnění hudebnědidaktických postupů
- reprezentativního okruhu poslechových skladeb využitelný pro hudební výchovu na 1. stupni základních škol.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- kriticky analyzovat problematiku hudební didaktiky pro základní školy ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání;
- kriticky analyzovat a obhájit použité hudebnědidaktické postupy
- didakticky aplikovat hudební teorii a dějiny hudby, sborový zpěv, intonační výcvik a sluchovou analýzu, nácvik trojhlasu, sluchově-percepční činnosti a instrumentální činnosti ve výuce hudební výchovy na 1. stupni základních škol;
- vést žáky po stránce intonačního výcviku s využitím intonačních metod
- nacvičit trojhlas;
- využít hru na flétnu v hudebněvýchovném procesu na 1. stupni základních škol;
- ovládat na standardní úrovni hru na nástroje Orffova instrumentáře a vybrané perkusní nástroje.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|