|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 88HUV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
88HUV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
30 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň základních škol v úzké vazbě s hudebněvýchovnou praxí, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum hudebnědidaktických postupů intencionální hudební výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický materiál: písemně zpracované náměty z jednotlivých složek hudební výchovy: a) hlasová a pěvecká výchova, b) rytmický výcvik, c) nácvik jednohlasé písně, d) nácvik dvojhlasé písně, e) hudebněpohybová a taneční výchova. Jednotlivé složky hudební výchovy budou obsahovat také detailní rozbor z hlediska užitého učiva a hudebnědidaktického postupu.
Samostudium materiálů kurzu předmětu v LMS Moodle.
Prezenční tutoriály, individuální konzultace s vyučujícím, elektronická konzultace prostřednictvím emailu, případně další formy komunikace sdělené na prvním tutoriálu. Studenti mají k dispozici e-learningovou oporu, která je dostupná na https://akreditacemoodle.osu.cz/.
Materiály: budou distribuovány v rámci výuky, případně emailem. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. at emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia didaktiky hudební výchovy pro základní školy, pojetí discipliny, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience.
2. Vymezení discipliny hudební didaktiky v systému pedagogických věd, předmět zkoumání hudební didaktiky, interdisciplinární vztahy didaktiky hudební výchovy, institucionalizovaná hudební výchova, 3. Intencionální a funkcionální hudební výchova, cíle, obsah, vyučovací metody, formy, prostředky, didaktické zásady, hudebnědidaktické pojmy.
4. Osobnost učitele hudební výchovy, stanovení cílů výuky hudební výchovy, plánování v hudební výchově, didaktická analýza učiva, kompetence v učitelské profesi, interakce učitel - žák, materiálně-didaktické prostředky v hudební výchově (MDP), stavba hodiny hudební výchovy.
5. Aktuální trendy didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň základních škol, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, obsah Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání 6. Hodnocení a klasifikace v hudební výchově, kritéria hodnocení v hudební výchově, hudební činnosti a jejich klasifikace.
7. Hlasová výchova v hudební výchově na 1. stupni, hlasová a duševní hygiena, vady a poruchy hlasu, specifika hlasu žáků na základní škole.
7. Respirační, fonační a modifikační ústrojí, metodika hlasové výchovy: dechová, hlasová, artikulační cvičení.
8. Rytmický výcvik, přípravná fáze, fáze vlastního rytmického výcviku.
9. Rytmický výcvik, rytmická deklamace, práce s říkadlem, rytmický diktát
10. Metodický nácvik jednohlasé písně, přípravná cvičení pro dvojhlas, kánon, quodlibet
11. Metodický nácvik dvojhlasé písně.
12. Hudebněpohybová výchova a taneční výchova, pohybové reakce na hudbu, pohybová improvizace, hudebnědramatické hry.
13. Shrnutí problematiky.
V rámci jednotlivých cvičení (1-13) bude také kontinuálně část výuky věnována metodice hry na flétnu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
K jednotlivým tématům /tematickým celkům jsou studijní materiály umístěny v stejnojmenném kurzu v LMS Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy. Skriptum. Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-108-8.
-
Základní:
HAVELKOVÁ, Karla. Didaktika hudební výchovy. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
-
Základní:
PECHÁČEK, Stanislav. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-459-2.
-
Základní:
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. 3. vyd.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
Základní:
Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Ethnic Music as a Component of Innovation and Modernisation of Czech Music Education. Edukacja artystyczna - nowe wyzwania. Zielona Góra-Skarbona s. 339-349. 2016. ISBN 978-83-944467-0-3.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Etnická hudba a hudební výchova. 2014. ISBN 1210-3683.
-
Rozšiřující:
Kusák, J. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008.
-
Rozšiřující:
STIBOROVÁ, Zora. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1996. ISBN 80-7042-104-5.
-
Rozšiřující:
HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. 1. vyd.. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.
-
Rozšiřující:
FROSTOVÁ, Jana. Voice Care Counselling for Teachers and Students. In: Music Education - Terra Cognita?. s. 77-83. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8443-8.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Etnická hudba v hudební výchově. Banská Bystrica: Akadémia umení v Banskej Bystrici, 2013. ISBN 1210-3683.
-
Doporučená:
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 1. vyd.. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
-
Doporučená:
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. 3. vyd.. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
-
Doporučená:
STIBOROVÁ, Zora. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-151-X.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Recreational Musical/Dance Activities and Their Contribution to Shaping Musicality in Children and Adolescents. Edukacja na rozdrożu, część 3: Dzieciństwo szans i zagrożeń s. 147-155. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2016. ISBN 978-83-62683-77-2.
-
Doporučená:
CHUMCHAL, Jan a KUSÁK, Jiří. The Folk Music and Dance Activities of Children and Youth in the Ethnographic Sub-regions of Vsetínsko and Valašskomeziříčsko (with a Focus on Ensemble Activities). Music and Music activities for Children and Youth s. 24-32. Trenčín: Univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíně, 2016. ISBN 80-01-00327-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Distanční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Semestrální práce
|
25
|
Samostudium
|
50
|
Celkem
|
75
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
12
|
Celkem
|
12
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
3
|
Celkem
|
3
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- definice didaktiky hudební výchovy jako teorii a praxi hudebního vyučování včetně interdisciplinárních přesahů;
- problematiky kurikulární reformy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání,
- vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v systému kurikulárních dokumentů;
- problematiky intencionální a funkcionální hudební výchovy, estetické, polyestetické výchovy, hudebnědidaktické terminologie a hudebnědidaktických postupů, cílů, obsahu, vyučovacích metod, forem, materiálně-didaktických prostředků, didaktických zásad;
- osobnosti učitele hudební výchovy, procesu profesionalizace učitele hudební výchovy, kompetencí učitelské profese, aktuálních trendů didaktiky hudební výchovy a hudební výchovy;
- principů stavby hodiny hudební výchovy ve vztahu k učivu a jeho didaktické analýze;
- hodnocení a klasifikace v hudební výchově na prvním stupni základních škol;
- metodiky hlasové výchovy, rytmické výchovy, nácviku jednohlasu, dvojhlasu, pohybové, taneční výchovy a aplikace vybraných hudebnědidaktických postupů v rámci uvedených složek hudební výchovy včetně zdůvodnění.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- kriticky analyzovat problematiku hudební didaktiky pro 1. stupeň základních škol ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro základní vzdělávání, použité hudebnědidaktické postupy včetně jejich obhajoby;
- funkčně a fundovaně didakticky aplikovat pěvecké činnosti, rytmické činnosti, nácvik jednohlasu dvojhlasu, kánonu, quodlibetu, hudebněpohybové a taneční činnosti ve výuce hudební výchovy na 1. stupni základních škol;
- správně rozezpívat žáky v rámci hudební výchovy a vést je po stránce hlasové a pěvecké;
- realizovat rytmickou výchovu s využitím rytmické deklamace, práce s říkadlem, rytmickou partiturou a rytmickým diktátem;
- nacvičit jednohlas, dvojhlas, kánon, quodlibet, pohybově reagovat na hudbu;
- student dovede využít hru na klavír a flétnu v hudebněvýchovném procesu na 1. stupni základních škol.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|