|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 7HPSY
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
7HPSY
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
1 / 20
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudební psychologie a aktuálních hudebněpsychologických témat, psychologických aspektů ve vztahu k problémům hudební výchovy na základní škole. Disciplina nabízí vhled do vybraných témat hudebněpsychologické teorie a praxe.
|
Požadavky na studenta
|
seminární práce: zpracování vybraného tématu z oblasti hudební psychologie. Hudebněpsychologické téma seminární práce bude zvoleno na základě domluvy s vyučujícím předmětu, rozsah seminární práce: 5 normostran
Materiály: budou distribuovány v rámci výuky a vloženy do MS Teams. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
Přednášky
1. Úvod do hudební psychologie, dílčí hudebněpsychologická literatura domácí a zahraniční provenience.
2. Vymezení discipliny hudební psychologie v systému muzikologie, předmět zkoumání hudební psychologie, vztah hudební psychologie a obecné psychologie, psychologie umění, základní hudebněpsychologické pojmy,
3. Aktuální trendy současné hudební psychologie, základní složky a funkce psychiky, klasifikace hudebních schopností.
4. Hudební ontogeneze, hudebnost, elementarizovaný test hudebnosti.
5. Funkce hudby.
6. Hudební výchova a rozvoj nehudebních schopností z hlediska hudební psychologie, hudební činnosti z hlediska hudebněpsychologického.
8. Hudba v obchodním prostředí.
9. Hudební preference.
10. Akustická ekologie, proměny akustického prostředí člověka, soundscape, citlivost na hluk (noise sensitivy), osobní a sociální proměnné, citlivost na hluk a vztah k hudbě.
11. Background music při učení a duševní práci, metakognitivní dovednosti, výsledky výzkumů.
12. Významné hudebněpsychologické výzkumy v ČR a zahraničí
13. Shrnutí problematiky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HOLAS, Milan. Hudební nadání. Praha, 1994. ISBN 80-85883-00-7.
-
Základní:
SEDLÁK, František a VÁŇOVÁ, Hana. Hudební psychologie pro učitele. 2. vyd.. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2060-2.
-
Základní:
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie, 1. vyd.. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
-
Základní:
HOLAS, Milan. Psychologie hudby v profesionální hudební výchově. 3. vyd.. Praha: Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85787-25-3.
-
Základní:
POLEDŇÁK, Ivan. Stručný slovník hudební psychologie. 1. vyd.. Praha: Supraphon, 1984. ISBN cnb000424386.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Axiologické aspekty folkloru (jako intersubjektivního a intrasubjektivního hudebního komunikátu). Slovo-obraz-zvuk (Duchovný rozmer súčastnej kultúry) s. 288-292. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Filozofická fakulta. ISBN 978-83-944467-0-3.
-
Rozšiřující:
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Dialog a imaginace. Interpersonální diagnóza umění(m). 1. vyd.. Praha: Supraphon, 1998. ISBN 80-7058-471-8.
-
Rozšiřující:
SEDLÁK, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Praha, 1989.
-
Rozšiřující:
Kulka, Jiří. Psychologie umění. Grada, Praha, 2008. ISBN 80-04-23694-4.
-
Rozšiřující:
KEMP, Anthony. E. The Musical Temperament: Psychology and Personality of Musicians. Oxford: Oxford University Press, 1996. ISBN 978-3-8321-9025-5.
-
Doporučená:
BONSHOR, Michael. Confidence and choral configuration: The affective impact of situational and acoustic factors in amateur choirs. Psychology of Music. 2017.
-
Doporučená:
KOZEL, David, KUSÁK, Jiří a ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Hudebněpsychologické, didaktické a pedagogické předměty. KOZEL, David, KUSÁK, Jiří, MAZUREK, Jan, SPISAR, Jan, ŠEVČÍKOVÁ, Veronika a ZUBÍČEK, Jaromír. Pregraduální příprava učitelů hudební výchovy pro 2. stupeň ZŠ. 1. vyd. s. 15-26. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-450-4.
-
Doporučená:
LINKA, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna, 1997. ISBN 978-80-89055-81-4.
-
Doporučená:
HOLAS, Milan. Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha, 2001. ISBN 80-85883-79-1.
-
Doporučená:
MÁTEJOVÁ, Zlatica a MAŠURA, Silvester. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. 1. vyd.. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 80-08-00315-4.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Recreational Musical/Dance Activities and Their Contribution to Shaping Musicality in Children and Adolescents. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2016. ISBN 978-83-62683-77-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Studium odborného textu v českém jazyce
|
20
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
8
|
Semestrální práce
|
30
|
Samostudium
|
30
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Celkem
|
121
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- vymezení hudební psychologii jako vědní discipliny
- aktuálních trendů hudební psychologie
- hudebněpsychologické problematiky se zaměřením na hudební ontogenezi, hudební komunikace, hudebních preferencí, hudby v obchodním prostředí, akustické ekologie, background music
- významných hudebněpsychologických výzkumů v ČR a zahraničí.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dovede:
- identifikovat a analyzovat vybrané problémy z oblasti hudební psychologie
- popsat dílčí části elementarizovaného testu hudebnosti pro hudebněvýchovnou praxi na základní škole.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|