|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 7DIH2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
7DIH2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika HV pro střední školy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika hudební výchovy pro střední školy 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHV/7DIH1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplina Didaktika hudební výchovy pro střední školy 2 navazuje na disciplinu Didaktika hudební výchovy pro střední školy 1 a seznamuje studenty s hudebnědidaktickou problematikou pro střední školy v úzké vazbě s hudebněvýchovnou praxí. Těžiště discipliny tvoří praktická orientace v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum hudebnědidaktických postupů intencionální hudební výchovy.
Obsah předmětu zohledňuje také paralelní přípravu absolventa pro učitelství hudební výchovy na základních školách.
|
Požadavky na studenta
|
Účast ve výuce (80%); aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci); didaktický materiál: písemně zpracované náměty z jednotlivých složek hudební výchovy: a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu, c) nácvik čtyřhlasu, d) instrumentální činnosti, e) sluchově-percepční činnosti. Jednotlivé složky hudební výchovy budou obsahovat také detailní rozbor z hlediska užitého učiva a hudebnědidaktického postupu; prezentace didaktického materiálu v rámci cvičení předmětu Didaktika hudební výchovy pro střední školy 2 včetně následné sebereflexe: a) intonační výcvik, b) nácvik trojhlasu, c) nácvik čtyřhlasu, d) instrumentální činnosti, e) sluchově-percepční činnosti.
Materiály: budou distribuovány v rámci výuky a vloženy do MS Teams. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Obsah a koncepce discipliny, česká a zahraniční literatura, požadavky ke zkoušce, kritéria hodnocení didaktického materiálu a ústní zkoušky. 2. Současné trendy v projektovém vyučování, projektové vyučování a hudební výchova na střední škole (základní škole), principy a struktura projektů, parciální cíle projektů, reálnost transferu projektů, druhy projektů, druhy projektů dle účelu, dle navrhovatele, dle místa, dle počtu žáků, dle času a velikosti, druhy projektů ve vztahu k předmětům výuky, fáze projektu, konkrétní příklady projektů v hudební výchově. 3. Dějiny hudby a jejich využití v hudební výchově na středních školách (ev. základních školách), hudební teorie a její využití v hudební výchově na středních školách (základní školách). 4. Metodický nácvik trojhlasu a čtyřhlasu. 5. Metodika sborového zpěvu a řízení sboru, sborový zpěv v rámci hudební výchovy, rozdělení do hlasových skupin, repetitorium dirigování středoškolského (ev. dětského) pěveckého sboru, sborové festivaly a soutěže v České republice i zahraničí, osobnost učitele sbormistra, sborový repertoár artificiální a nonartificiální hudby. 6. Intonace v hudební výchově na střední škole (základní škole), intonační výcvik, intonační metody: František Lýsek, Ladislav Daniel, Čestmír Stašek, Bohumil Kulínský, intonační metody z hlediska historického, intonační zkratka, praktická intonační cvičení, náměty stavby hodin se zaměřením na intonaci. 7. Intonační diktáty, melodicko-rytmický diktát, strukturace intonačních diktátů, praktické náměty na tvorbu intonačních diktátů, sluchová výchova v hudební výchově, sluchová cvičení, praktické náměty. 8. Dějiny české a evropské hudební výchovy, vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce, dějiny regionální hudební výchovy a její přínos nadregionální hudební výchově, významní čeští, evropští a regionální hudební pedagogové. 9. Sluchově-percepční činnosti, metodická práce s poslechovou skladbou, reprezentativní okruh poslechových skladeb zaměřené pro hudební výchovu, práce s konkrétními poslechovými skladbami. 10. Instrumentální činnosti v hudební výchově, nástroje Orffova instrumentáře, Česká Orffova škola (Ilja Hurník, Petr Eben), nástroje Orffova instrumentáře. 11. Práce s instrumentální a vokálně-instrumentální partiturou, didaktická analýza partitury praktická hra na xylofony, metalofony, zvonkohry, rytmické nástroje Orffova instrumentáře a perkusní nástroje: congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón, agogo, surdo, ibo drum, maracas a další. 12. Hra na vybrané elektrické a elektroakustické nástroje, instrumentální a vokálně-instrumentální soubor s využitím elektrických a elektroakustických nástrojů I. 13. Hra na vybrané elektrické a elektroakustické nástroje, instrumentální a vokálně-instrumentální soubor s využitím elektrických a elektroakustických nástrojů II.
V rámci jednotlivých cvičení (1-13) bude také kontinuálně část výuky věnována metodice hry na flétnu, kytaru a moderním tanečním stylům aplikovatelných v hudební výchově na střední škole (základní škole): salsa, bachata, merengue.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Camille Saint-Saëns - Karneval zvířat. 1. vyd.. Ústí nad Labem: Albis, 2006. ISBN 80-85030-11-X.
-
Základní:
HAVELKOVÁ, Karla. Didaktika hudební výchovy. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0865-2.
-
Základní:
JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor. Praha, 1988. ISBN cnb000048029.
-
Základní:
BLAŽKOVÁ, Olga a LIŠKOVÁ, Yvona. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínající učitele. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-433-4.
-
Základní:
HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií. Praha: Scientia, 1997. ISBN 80-7183-087-9.
-
Rozšiřující:
KOZEL, David, KUSÁK, Jiří a ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Hudebněpsychologické, didaktické a pedagogické předměty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-450-4.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Hudební popularizační aktivity v Ostravě v letech 1931-1934. Teoretické reflexe hudební výchovy, č. 2, s. 24-29. 2015. ISBN 1805-3866.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Hudební výchova v učitelské přípravě ve Slezské (Polské) Ostravě v letech 1904-1942. Hudební výchova. 2015. ISBN 978-80-8083-755-6.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Music Education in Ostrava in Protectorate of Bohemia and Moravia (1939 - 1945). 2015. ISBN 1805-4056.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Music Educators in Prewar, Interwar and Protectorate Ostrava: Their Contributions to the Development and Modernisation of Music Education. Hradec Králové: Magnanimitas, 2016. ISBN 978-80-87952-14-6.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Odborná hudební výchova v Ostravě v období Protektorátu Čechy a Morava. Ostrava:Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7464-920-2.
-
Rozšiřující:
AŠENBRENEROVÁ, Ivana. Opera pro děti. 1. vyd.. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2011. ISBN 978-80-7414-417-2.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Jiří, ROB, Josef a ŠTÍBROVÁ, Ivana. Sborový zpěv a řízení sboru 1. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7184-557-4.
-
Rozšiřující:
ŘÍHA, Josef. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Labem, 2003. ISBN 80-85030-08-X.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Akademická hudební škola v letech 1891 - 1917. 2016. ISBN 80-7002-202-X.
-
Doporučená:
MARK, Michael L. Contemporary music education. New York: Schirmer, 1996. ISBN 978-11-3395-630-3.
-
Doporučená:
GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1999. ISBN 80-7058-131-X.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Hudební výchova v meziválečné Ostravě. Muzikologické fórum. 2016. ISBN 1210-3683.
-
Doporučená:
KOLÁŘ, Jiří. Intonační metody a jejich uplatnění v učebnicích hudební výchovy. 1994. ISBN 80-7184-557-4.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Music Education in Ostrava in Protectorate of Bohemia and Moravia (1939-1945). Aura musica, č. 7, s. 12-19. 2015. ISBN 978-80-87952-14-6.
-
Doporučená:
CHUMCHAL, Jan a KUSÁK, Jiří. The Folk Music and Dance Activities of Children and Youth in the Ethnographic Sub-regions of Vsetínsko and Valašskomeziříčsko (with a Focus on Ensemble Activities). Music and Music activities for Children and Youth s. 24-32. Trenčín: Univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíně, 2016. ISBN 80-01-00327-2.
-
Doporučená:
KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy v Ostravě v letech 1890-1918. Obecné, měšťanské, střední školy, učitelský ústav. Hudební výchova. 2015, č. 4, s. 56-58. 2015. ISBN 1210-3683.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Samostudium
|
40
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
12
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Semestrální práce
|
30
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- současných trendů didaktiky hudební výchovy a potřeb hudebněvýchovné praxe na středních školách;
- kurikulární reformy Rámcového vzdělávacího programu pro střední školy a učiva, které je uvedeno v obsahu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (Produkce) se zaměřením na intonaci, instrumentální činnosti (hra na hudební nástroje, záznam hudby, vyjadřování hudebních i nehudebních představ a myšlenek pomocí hudebního nástroje, tvorba doprovodů pro hudebnědramatické projevy a poslechové činnosti (orientace v hudebním prostoru a analýza hudební skladby, hudební dílo a jeho autor, hudební styly a žánry, interpretace znějící hudby);
- učiva, které je uvedeno v obsahu Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia v rámci Recepce a Reflexe;
- dějin české a evropské hudební výchovy, domácích a zahraniční hudebněvýchovných koncepcí, regionální hudební výchovy;
- druhů projektů se zaměřením na hudební výchovu včetně jeho konstrukce;
- metodiky sborového zpěvu a řízení sboru, významných sborových festivalů, soutěží v České republice i zahraničí;
- intonačního výcviku a sluchové výchovy, nácviku trojhlasu, čtyřhlasu, sluchově-percepčních činností, instrumentálních činností;
- aplikace vybraných hudebnědidaktických postupů v rámci uvedených složek hudební výchovy; reprezentativního okruhu poslechových skladeb využitelných v hudební výchově na středních školách;
- hudebních nástrojů využitelných v hudební výchově na středních školách;
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- kriticky analyzovat hudebnědidaktickou problematiku pro střední školy ve vztahu k Rámcovému vzdělávacímu programu pro gymnázia;
- kriticky analyzovat a obhájit použité hudebnědidaktické postupy;
- funkčně a fundovaně didakticky aplikovat hudební teorii a dějiny hudby, sborový zpěv, intonační výcvik a sluchovou analýzu, nácvik trojhlasu, čtyřhlasu, sluchově-percepční činnosti a instrumentální činnosti ve výuce hudební výchovy na středních školách;
- realizovat intonační výcvik s využitím moderních intonačních metod;
- nacvičit trojhlas a čtyřhlas;
- na standardní úrovni realizovat moderní taneční styly salsu, bachatu a merengue;
- využít hru na klavír, flétnu a kytaru s didaktickým využitím v hudebněvýchovném procesu na střední škole
- na základní úrovni hrát na nástroje Orffova instrumentáře, na vybrané perkusní nástroje (congo, bongo, djembe, pandeiro, cajón, agogo, surdo, ibo drum, maracas), na vybrané elektrické a elektroakustické nástroje.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC17 - Sebereflexe ústní |
IIA3 - Didaktický materiál (pracovní listy, učební texty apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B4 - Sokratovský rozhovor |
C2 - Demonstrace předmětů/jevů/procesů |
D5 - Nácvik a vytváření dovedností hudebních |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|