|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 6HUTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
6HUTE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hudební teorie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KHV/6ASK2, KHV/6KMHA, KHV/6ULIP
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Náplní předmětu je sumář poznatků ze všeobecné hudební nauky a nauky o hudebních formách, které jsou předpokladem pro studium dalších hudebněteoretických disciplín (harmonie, analýzy skladeb), pro rozvoj hudebněteoretického myšlení a schopnosti praktické aplikace teoretických poznatků v práci s notovým materiálem. Výběr analyzovaného hudebního materiálu a vlastní obsah předmětu zohledňuje požadavky hudební výchovy na středních školách.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický test: písemný test v rozsahu probrané látky a základní studijní literatury, celková úspěšnost min. 80 %.
Seminární práce: zpracování seminární práce ze zadané cizojazyčné odborné literatury, téma hudební formy a druhy (konkrétní téma dle zadání vyučujícího).
Aktivní účast na cvičeních min. 80 %.
Studijní literatura je k dispozici v Univerzitní knihovně. Doplňující studijní materiály budou distribuovány vyučujícím ve výuce, v případě možnosti jejich elektronické verze budou k dispozici v MS Teams v teamu vyučovaného předmětu. Komunikace s vyučujícím probíhá osobně v konzultačních hodinách nebo dle další domluvy, prostřednictvím univerzitního e-mailu.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia, hudební teorie jako součást systematiky muzikologie, tón a tónová soustava, notopis, hudební kinetika, přednesová a jiná označení, melodické ozdoby, interpretace notového zápisu skladeb a její stylový kontext.
2. Stupnicové systémy, durové a mollové stupnice, stupnice církevní, stupnice ostatní (celotónová, pentatonická, chromatická, cikánská aj.), analýza skladebného materiálu.
3. Intervaly, intervaly základní a odvození, převraty intervalů, enharmonické intervaly, intervaly přesahující oktávu, analýza skladebného materiálu.
4. Akordika, kvintakordy, septakordy, nónové akordy a jejich obraty, akordika v hudbě 20. a 21. století, analýza skladebného materiálu.
5. Nauka o hudebních formách, hudební forma, hudební druh, hudební tektonika a její principy, expoziční a evoluční typ hudby, pomocné typy hudby, motiv, téma, figura, pasáž.
6. Práce s motivem a tématem, věta, perioda, dvojperioda, práce s hudební myšlenkou v hudbě 20. a 21. století.
7. Malá a velká dvoudílná a vícedílná forma.
8. Variace a variační cyklus.
9. Sonátová forma, vývoj sonátové formy v období klasicismu, romantismu a hudbě 20. století.
10. Malé a velké rondo.
11. Kontrapunktické formy I, fuga.
12. Kontrapunktické formy II, fuga, kontrapunkt v hudbě 20. století.
13. Závěrečné shrnutí problematiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. (50%),
PhDr. Jiří Mazurek, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1978. ISBN 80-7058-284-7.
-
Základní:
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1991. ISBN 80-7058-472-6.
-
Základní:
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
-
Základní:
FUKAČ, Jiří a kol. Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.
-
Základní:
SADIE, Sadie, TYRRELL, John. (eds.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Grove; New York: Macmillan, 2001. ISBN 9780333231111.
-
Základní:
PÍCHA, František. Všeobecná hudební nauka. Praha: SHV, 1964. ISBN 80-7178-184-3.
-
Základní:
KVĚCH, Otomar. Základy klasické hudební kompozice. Praha: Togga, 2013. ISBN 0031-3815.
-
Rozšiřující:
FALTUS, Leoš, ŠTĚDROŇ, Miloš. Formování hudbyv. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2003. ISBN 80-85429-84-5.
-
Rozšiřující:
BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina: Žilinská univerzita, 2006. ISBN 80-8070-522-4.
-
Rozšiřující:
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955. ISBN cnb000718866.
-
Rozšiřující:
de la MOTTE, Diether. Musik Formen. Augsburg: Wißner-Verlag, 1999. ISBN 3-89639-160-7.
-
Rozšiřující:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Supraphon, 1985. ISBN cnb000011932.
-
Rozšiřující:
JANEČEK, Karel. Tektonika, nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968. ISBN cnb000447349.
-
Doporučená:
KAPR, Jan. Konstanty. Praha: Panton, 1967. ISBN 0860-8505.
-
Doporučená:
THAKAR, Markand. Kontrapunkt. Základy hudební interpretace. Praha: AMU, 2012. ISBN 9788073312541.
-
Doporučená:
POŠ, Vladimír. Nauka o hudebních formách. Praha: SHV, 1961. ISBN 80-244-0480-X.
-
Doporučená:
KOFROŇ, Petr. Třináct analýz. Jinočany: Nakladatelství a vydavatelství H+H, 1993. ISBN 9788085787443.
-
Doporučená:
ŠTĚDROŇ, Miloš. Základy mikrotektoniky (9 analýz). Brno: JAMU, 1991. ISBN 80-210-0237-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
39
|
Semestrální práce
|
40
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
12
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zápočet
|
40
|
Celkem
|
151
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Nejsou nutné. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost
- pravidel notopisu hudby a jeho interpretace v kontextu stylového a historického vývoje hudby;
- vlastností zvuku, hluku, tónu a tónových soustav;
- pojmů a termínů hudební kinetiky (takt, rytmus, metrum, tempo);
- přednesových označení a melodických ozdob;
- druhů stupnic a pravidel jejich vytváření a odvozování v kontextu vývoje evropské artificiální hudby;
- pravidel tvorby a určování intervalů v horizontálním a vertikálním rozměru hudební struktury;
- principy intervalové analýzy hudby;
- klasifikace akordických druhů hudby v období baroka, klasicismu, romantismu, hudby 20. a 21. století;
- pravidel stavby akordů a jejich obratů (kvintakordy, septakordy, nonové akordy);
- terminologie hudebních forem a hudební tektoniky;
- hudebního tematismu a práce s motivem a tématem, znaků expozičního a evolučního typu hudby;
- znaků malé a velké formy;
- principů a pravidel klasických hudebních forem (sonáta, variace, rondo);
- kontrapunktických pravidel instrumentální a vokální hudby; pravidel formy fugy; charakteristik kontrapunktu v hudbě 20. století;
- hudebních forem, hudebních druhů, artificiální hudby období baroka, klasicismu, romantismu, hudby 20. a 21. století;
- tektonických principů utváření hudby v kontextu stylového a historického vývoje hudby.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže
- odborně číst a interpretovat notový zápis skladeb se zohledněním stylových specifik historických období;
- orientovat se v jednotlivých typech hudební faktury;
- interpretovat vztah složek hudební struktury ve vzájemných souvislostech a hierariích;
- vytvořit zadanou stupnici, interval, akordický souzvuk;
- analyzovat hudební skladby z hlediska jejich tóninového plánu, intervalových a akordických vlastností v horizontální a vertikální rovině hudby;
- určit formové schéma skladby a zdůvodní zvolené formové řešení skladby;
- identifikovat hudební druh a žánr skladby;
- analyzovat myšlenkový hudební materiál skladby a určit způsoby skladatelské práce s hudebním materiálem;
- analyzovat tektonické principy v zadané hudební skladbě se zohledněním všech složek hudební struktury a jejich hierarchie.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC8 - Didaktický test |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
G2 - Samostudium, řízené studium |
|
|
|
|