|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 6ETNH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
6ETNH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etnická hudba
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
9 / 50
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Disciplina seznamuje s problematikou etnické hudby v co nejširším kulturně-historickém a geografickém kontextu. Koncepce předmětu také reflektuje poslech, identifikaci a analýzu vybraných reprezentativních nahrávek s využitím CD, DVD a internetových zdrojů.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce: zpracování vybrané problematiky z oblasti etnické hudby, téma seminární práce bude zvoleno na základě domluvy s vyučujícím předmětu. Doporučená osnova: kulturně-historický kontext vybrané oblasti etnické hudby, hudební a taneční projevy dané lokality, představení významných hudebních nástrojů, základní analýza hudebních stylů, žánrů a interpretace, významní interpreti (soubory, formace) s uvedenými relevantními odkazy na ukázky na internetu, CD a DVD.
Materiály: budou distribuovány v rámci výuky a vloženy do MS Teams. Studijní literatura k předmětu je v sylabu uvedena jako základní, rozšiřující a doplňující. Komunikace se studenty: bude probíhat emailem, případně v rámci konzultačních hodin.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky etnické hudby, etnomuzikologická literatura české a zahraniční provenience, vymezení etnomuzikologie jako vědní discipliny, etnomuzikologické přístupy.
2. Středovýchodní a jižní Evropa, Balkán.
3. Klezmer, repertoár a nástrojové obsazení klezmerských kapel, klezmerský instrumentální styl, revival klezmeru.
4. Romská hudba, terminologie, Romové v Evropě, společné průsečíky romské hudby, romská hudba Maďarska a Slovenska, hudba Romů na Balkáně, romské dechové soubory, romská hudba v Rusku, romská hudba ve Španělsku, flamenco z hlediska hudebního a tanečního.
5. Irsko, historické aspekty irské hudby, typologie irské hudby, základní charakteristika irské taneční hudby, irské lidové písně, forma a metrum v irské lidové hudbě, melodika, modalita a harmonie, irské hudební nástroje, interpretační aspekty irské hudby, interpreti tradiční irské hudby.
6. Skandinávská lidová hudba: hudba Švédska, Finska, Norska.
7. Jihozápadní a střední Asie: hudba Ázerbajdžánu, Arménie, Kyrgyzstánu, Čečenska.
8. Arabský kulturní okruh, vymezení arabského kulturního okruhu, hudební teorie a hudba arabského kulturního okruhu, nástroje klasické arabské hudby, vliv arabské hudby na evropskou hudbu.
9. Alikvotní zpěv, akustické a tónové možnosti alikvotního zpěvu, charakteristika alikvotního zpěvu jednotlivých oblastí, techniky alikvotního zpěvu.
10. Jihovýchodní a východní Asie, hudba Bali, indonéský gamelán, hudba Japonska, duchovní hudba a lidová hudba Japonska, hudební nástroje Japonska: koto, šakuhači, biwa, šamisen. Hudba Austrálie, hudební nástroje, didgeridoo.
11. Tibet, Nepál, indická hudba v kontextu indické kultury, indický tanec - kathak, charakteristika indické hudby, hudební teorie a indická hudba, rága, severoindická klasická hudba Hindusthani, jihoindická klasická hudba Carnatic, lidová indická hudba, indický rytmus, indické hudební nástroje
12. Afrika, hudba severní Afriky, hudba subsaharské Afriky.
13. Latinská Amerika, výchozí kořeny latinskoamerické hudby, indiánská hudba v Latinské Americe, historický vývoj latinskoamerické hudby, žánrové a funkční rozrůznění latinskoamerické hudby. Hudba Brazílie, Peru, Argentiny, Ekvádoru, argentinské tango.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUSÁK, Jiří. Etnická hudba a hudební výchova. Hudební výchova č. 1, s. 9-12. 2014. ISBN 978-80-89555-25-3.
-
Základní:
PLOCEK, Jiří. Hudba středovýchodní Evropy. Torst, 2003. ISBN 80-7215-203-3.
-
Základní:
JURKOVÁ, Zuzana. Kapitoly o mimoevropské hudbě. 1. vyd.. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-239-6540-9.
-
Základní:
MATOUŠEK, Vlastislav. Rytmus a čas v etnické hudbě. Togga, 2003. ISBN 80-902912-2-8.
-
Základní:
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Slyšet, cítit a dotýkat se... Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-569-0.
-
Rozšiřující:
KUSÁK, Jiří. Ethnic Music as a Component of Innovation and Modernisation of Czech Music Education. Edukacja artystyczna - nowe wyzwania. Zielona Góra-Skarbona s. 339-349. 2016. ISBN 978-83-944467-0-3.
-
Rozšiřující:
Kolektiv autorů. Muzika etnika: hudba jako zrcadlo kultur = music as a mirror of culture. Praha: Národní muzeum - České muzeum hudby, 2008. ISBN 978-80-7036-249-5.
-
Rozšiřující:
NETTL, Bruno. Theory and Method in Ethnomusicology. The Free Press of Glencoe, 1964. ISBN 80-238-1305-6.
-
Rozšiřující:
DVORSKÁ, Xenie. Tradiční hudba Číny. Praha: Supraphon, 1991.
-
Rozšiřující:
MORAVČÍK, Jiří. V tlamě afrického krokodýla. 1. vyd.. Praha: Signeta, 2006. ISBN 80-9033-254-4.
-
Doporučená:
NETTL, Bruno. Encounters in Ethnomusicology. 1. vyd.. A Memoir. Warren, Mich.: Harmonie Park, 2002. ISBN 08-99901-11-5.
-
Doporučená:
JURKOVÁ, Zuzana, HORÁKOVÁ, Kateřina. Etnická hudba ve škole. Praha: MKC Praha, 2001. ISBN cnb000048029.
-
Doporučená:
VELETA, Miloslav. Kapitoly o hudbě Orientu. 1. vyd.. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1980. ISBN 978-80-7368-569-0.
-
Doporučená:
MORAVČÍK, Jiří. Keltská hudba. 1. vyd.. Torst, 2004. ISBN 80-7215-223-8.
-
Doporučená:
ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Sociokulturní a hudebně výchovná specifika romské minority v kontextu doby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-282-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Semestrální práce
|
40
|
Samostudium
|
60
|
Celkem
|
123
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student prokáže znalost:
- základních etnomuzikologických přístupů a předmětu soudobých etnomuzikologických bádání;
- vymezení etnomuzikologie jako vědní discipliny;
- podob etnické hudby v co nejširším kulturně-historickém a geografickém kontextu;
- základní charakteristiky hudby Středovýchodní a jižní Evropy, Balkánu, klezmeru, romské hudby, hudby Irska, Skandinávie, jihozápadní a střední Asie, jihovýchodní a východní Asie, Arabského kulturního okruhu, Tibetu, Nepálu, Indie, Afriky a Latinské Ameriky. Student se orientuje v problematice alikvotního zpěvu.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže:
- charakterizovat základní prvky etnické hudby;
- identifikovat nejvýznamnější hudební nástroje dané oblasti/areálu na základě poslechu etnické hudby;
- provést základní analýzu hudebních stylů, žánrů a interpretace včetně odborné reflexe.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|