|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / 5IHN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
5IHN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika hudební výchovy 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHV/5IHN1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pojetí discipliny je zaměřeno na problematiku hudebnědidaktické teorie v úzké kontinuitě s hudebněvýchovnou praxí na 1. st. ZŠ, akcentuje praktickou orientaci v metodice hudební výchovy s ohledem na široké spektrum moderních a alternativních hudebněedukačních strategií a algoritmů intencionální hudební výchovy. Předmět Didaktika hudební výchovy rozvíjí schopnost hudebněpedagogického a hudebnědidaktického myšlení s ohledem na aktuální trendy hudební didaktiky, hudební pedagogiky a hudební psychologie. Vedle zmíněných aspektů je klíčovým výstupem získání dovednosti samostatné a kreativní aplikace hudebnědidaktické teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast
Prezentace a odevzdání metodických námětů - a) nácvik dvojhlasé a tříhlasé písně, b) instrumentální činnosti, c) sluchově-percepční činnosti, d) hudebněpohybová výchova
Zkouška:
hra na flétnu (5 písní ve 2 tóninách) zkouškový test
Body Zkouška (alfabetická stupnice) 91-100 A 81-90 B 71-80 C 61-70 D 51-60 E 0-50 F
|
Obsah
|
1. Pojetí předmětu, literatura, požadavky ke zkoušce, dílčí hudebnědidaktická literatura domácí a zahraniční provenience 2. Didaktický nácvik náročnější dvojhlasé písně, 3. Didaktický nácvik náročnější tříhlasé písně, 4. Didaktický nácvik kánonu, sborový zpěv na ZŠ 5. Vývoj české hudební výchovy, domácí a zahraniční hudebněvýchovné koncepce 6. Sluchově-percepční činnosti 7. Práce s poslechovou skladbou (didaktická analýza) 8. Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ, Česká Orffova škola (I. Hurník - P. Eben) 9. Nástroje Orffova instrumentáře, tvorba elementárních partitur, didaktická analýza partitury a metodický nácvik 10. Začlenění zobcové flétny do HV, metodika hry na zobcovou flétnu, metodické příručky pro flétnu 11. Hra na xylofony, metalofony, zvonkohry a rytmické nástroje Orffova instrumentáře 12. Hudební teorie a dějiny hudby na 1.stupni ZŠ, tvořivé činnosti v HV, náměty, kvízy, zábavné hry 13. Hudebněpohybová výchova
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola. Supraphon, Praha-Bratislava, 1969. ISBN 80-7239-092-9.
-
Základní:
Lasevičová,J. Didaktika hudební výchovy. Ostrava. Ostrava, 1996.
-
Základní:
Lasevičová, J. Didaktika hudební výchovy pro učitele primárního vzdělávání : distanční text. Ostrava, 2004. ISBN 80-7368-007-6.
-
Základní:
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové, 2002. ISBN 80-902662-4-X.
-
Základní:
Jurkovič, P. Instrumentální soubor. SPN, Praha, 1988. ISBN cnb000048029.
-
Základní:
Herden, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základních škol. 1. vyd.. Scientia, Praha, 1994. ISBN 80-85827-56-5.
-
Základní:
Stiborová, Z. Pohybová transformace hudby v tvůrčím pojetí hudebního vzdělávání.. Ostrava, 2006. ISBN 80-7368-151-X.
-
Základní:
Synek, J. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy I. UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0964-X.
-
Rozšiřující:
Kusák, J. Aktuální postavení hudebního a tanečního folkloru jako prostředku hudebního vzdělávání mládeže a dospělých v současné společnosti. Česká hudební pedagogika a vzdělávání dospělých 21. století. Praha: UK PdF, 2006. ISBN 978-83-929881-8-2.
-
Rozšiřující:
Bělohlávková, P., Kusák, J., Ruttkay, J. Lidová píseň jako integrující prostředek v praxi učitele Hv.. Aktuální otázky současné hudebně výchovné teorie a praxe II. Ústí nad Labem: UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-853-3.
-
Doporučená:
Ašenbrenerová, I. Camille Saint-Saëns: Karneval zvířat. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-85030-11-X.
-
Doporučená:
Gregor,V. - Sedlický,T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku.. Praha: Supraphon, 1990. ISBN 80-7058-131-X.
-
Doporučená:
Stiborová, Z. Hudebně pohybové hry. Ostrava: PdF OU, 1986. ISBN 80-7042-104-5.
-
Doporučená:
Holas. M. Hudební pedagogika. Praha, 2005. ISBN 80-7331-018-X.
-
Doporučená:
Říha, J. Zpíváme z not aneb hudební abeceda s klavírními doprovody na CD. Ústí nad Lbem, 2003. ISBN cnb000142681.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
13
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Zpracování podkladů na výuku
|
10
|
Samostudium
|
10
|
Celkem
|
63
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. student získá hlubší znalost poznatků, postupů a terminologie z oblasti didaktiky hudební výchovy se zaměřením na 1. st. ZŠ jako předpokladu pro pedagogickou činnost na 1. st. ZŠ a formování učitelského profilu se zaměřením na Hv 2. student zná a kriticky analyzuje teoretické principy didaktiky hudební výchovy jako otevřeného systému s ohledem na kontextuální vazby hudební pedagogiky a hudební psychologie 3. student zná současná paradigmata hudební didaktiky a hudební pedagogiky (především aplikace humanisticko-tvořivého paradigmatu do praxe) 4. student získá schopnost komparace hudebněvýchovných koncepcí 5. student dokáže efektivně aplikavat hudebnědidaktickou teorii do hudebněvýchovné praxe v intencích kurikulární reformy RVP a ŠVP 6. studetn je schopen kreativních přístupů v oblasti hudební výchovy 7. student se prakticky orientuje v metodice hudební výchovy (dílčí složky Hv) 8. student upevňuje schopnost usouvztažnění získaných vědomostí 9. student využívá moderních a alternativních hudebněedukačních strategií (polyestetická výchova, integrativní postupy ad.) 10. student získá kompetence k řešení problémů, kompetence heuristické, komunikační, interakční, aplikační, intervenční 11. výchova k umění a výchova uměním jako intersubjektivního a intrasubjektivního komunikátu
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody dovednostně-praktické |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|