|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHE / HENBF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHE
/
HENBF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hodn.exp. a násl. exp. - biol.fak.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci předmětu by se student měl seznámit s dělením biologických agens, s charakteristikou jejich vlastností, s jejich zařazením do určených 4 skupin zdravotního rizika, s problematikou hodnocení expozice a se základními principy ochrany. Důraz bude kladen na významné faktory hostitele ve vztahu k biologickým činitelům a na úlohu imunitních mechanismů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné ukončení předmětu je podmíněno aktivní účastí ve výuce a úspěšným vykonáním ústní zkoušky.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky, dělení biologických agens Priony Přehled zdravotnicky významných virů 2. Přehled zdravotnicky významných baktérií 3. Dělení bakteriálních toxinů 4. Přehled zdravotnicky významných kvasinek a plísní Přehled zdravotnicky významných endoparazitů a ektoparazitů 5. Nebezpečnost, vztah dávky a účinku, hodnocení expozice, charakterizace rizika, zvláštní oblasti aplikace hodnocení zdravotního rizika biologických činitelů Biologická rizika - definice, dělení organismů, dělení pracovišť 6. Vrozená a získaná odolnost, základy vakcinační imunologie 7. Aktivní a pasivní imunizace, vakcíny 8. Nozokomiální nákazy 9. Opatření v ohnisku nákazy 10. Přerušení cesty přenosu Dezinfekce 11. Sterilizace 12. Dezinsekce 13. Deratizace 14. Bojové biologické prostředky
Cvičení: Praktická cvičení budou organizačně řešena formou blokové výuky, tématicky navazující na přednášenou problematiku. Výuka bude probíhat v laboratořích Zdravotního ústavu v Ostravě a na pracovištích kliniky nemocí z povolání FNsP Ostrava.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Aleš Hozák (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Aleš Hozák (75%),
doc. MUDr. Rastislav Maďar, PhD., MBA, FRCPS (25%),
-
Cvičící:
RNDr. Aleš Hozák (100%),
RNDr. Vítězslav Jiřík, Ph.D. (100%),
doc. MUDr. Rastislav Maďar, PhD., MBA, FRCPS (100%),
Mgr. Ondřej Volf (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Göpfertová, D. Epidemiologie infekčních nemocí pro bakalářské a magisterské studium. Karolinum Praha, 2002. ISBN 80-246-0452-3.
-
Základní:
Votava, M. a kol. Lékařská mikrobiologie speciální. Neptun Praha, 2003. ISBN 80-902896-6-5.
-
Základní:
Tomšíková, A. Nebezpečí importovaných mykóz. Karolinum Praha, 1998. ISBN 80-7184-462-4.
-
Základní:
Šrámová H. a kol. Nozokomiální nákazy II.. Praha: Maxdorf, 2001. ISBN 80-85912-25-2.
-
Základní:
Sbírka zákonů ČR, částka 68, Vyhl. 178/2001 Sb.. 2001.
-
Základní:
Janout, V. Zálkady epidemiologie. LF Univerzita Palackého, Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-442-3.
-
Doporučená:
Betina V. Mykotoxiny - chemia - biologia - ekologia. Bratislava, 1990. ISBN 80-05-00631-4.
-
Doporučená:
Alibek K. Biohazard. Naše vojsko, 2002. ISBN 80-206-0629-7.
-
Doporučená:
Podstatová, H. Hygiena provozu zdravotnických zařízení a nová legislativa. EPAVA Olomouc, 2002. ISBN 80-86297-10-1.
-
Doporučená:
Kolář M., Látal t., Čermák P. Klinicko - mikrobiologické podklady racionální ATB léčby. TRIOS Praha, 2002. ISBN 80-238-9301-7.
-
Doporučená:
Bednář a kol.:. Lékařská mikrobiologie. Marvil, 1996. ISBN 80-238-0297-6.
-
Doporučená:
Votava M. a kol. Lékařská obecná mikrobiologie. Neptun Praha, 2001. ISBN 80-902896-2-2.
-
Doporučená:
Černý V., Kula R., Novák I., Cvachovec K., a kol.:. Sepse v intenzivní péči. Praha: Maxdorf, 2005. ISBN 80-7345-054-2.
-
Doporučená:
Hubáček J., Bezděk M., Janeček J.:. Vybrané kapitoly z molekulární genetiky mikroorganizmů. Academia Praha, 1992. ISBN 80-200-0168-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Účast na výuce
|
42
|
Samostudium
|
25
|
Příprava na zkoušku
|
50
|
Celkem
|
127
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá znalosti, které vycházejí z legislativy hygienických předpisů souvisejících s komplexní problematikou charakterizující velmi široký okruh problémů spojených s faktory biologického rizika. V návaznosti na vyhlášky a směrnice dané MZd je detailně seznámen se zákjladním rozdělením biologických činitelů bakteriální a virové etiologie dle míry rizika pro lidskou populaci do čtyř základních kategorií. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžná analýza výkonů studenta |
Ústní zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (terénní, laboratorní) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
|
|
|
|