|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHE / 9EP2L
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHE
/
9EP2L
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Epidemiologie II.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHE/EP2LF
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Evidence Based Medicine (medicína založená na důkazu) představuje nový medicínský přístup v řešení problematiky rozhodovacích procesů každého zdravotníka. jedná se především o otázky správné diagnostiky a léčení pacientů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na studenta:
- odborná příprava na semináře, které jsou vedeny formou interaktivní diskuse,
- použití znalostí z předchozích, zejména klinických předmětů.
Požadavky k zápočtu:
- absolvování všech seminářů
- splnění požadovaného úkolu - vyhledání a interpretace výsledků publikovaných meta-analýz
- splnění zápočtového testu na 80 % (t.j. 51 bodů).
|
Obsah
|
Charakteristika předmětu: Evidence Based Medicine (EBM) - medicína založená na důkazu je definována jako integrace nejlepšího vědeckého důkazu s klinickou odborností a pacientovými hodnotami. Nejlepší vědecký důkaz je převážně obsažen ve výsledcích epidemiologických studií. Předmět se zabývá postupy EBM při diagnostice, léčení, stanovení prognózy, rizika poškození a prevence při použití nových ukazatelů.
Praktická cvičení: Týden/Náplň jednotlivých vyučovacích bloků 1. Úvod do Evidence Based Medicine. 2. Jak se praktikuje EBM. 3. Přínosy a limitace EBM. 4. Vyhledávání současných nejlepších vědeckých důkazů - databáze. 5. Prektická aplikace vyhledávání - položení správně formulované otázky. 6. Zdroje informací pro EBM. 7. Praktická aplikace hledání zdrojů informací. 8. Hierarchie epidemiologických studií z hlediska validity důkazu. 9. Diagnostika a hodnocení validity diagnostických testů. 10. Praktická aplikace na příkladu diagnostiky. 11. Léčení a hodnocení efektivity a rizika léčebných přípravků a jiných intervencí. 12. Praktická aplikace na příkladu léčení. 13. Prognóza a její vyslovení na základě postupů EBM. 14. Riziko poškození pacienta. 15. Praktická aplikace na příkladu poškození.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. Ing. Hana Tomášková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
doc. MUDr. Rastislav Maďar, PhD., MBA, FRCPS (20%),
Mgr. Hana Šlachtová, Ph.D. (30%),
doc. Ing. Hana Tomášková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
TRAUS, Sharon E., et al. Evidence-based medicine: how to practice and teach EBM. Edinburgh: Elsevier, 2019. ISBN 978-0-7020-6296-4.
-
Základní:
Tuček, M. Hygiena a epidemiologie 2. Praha:Univerzita Karlova; Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3933-8.
-
Základní:
GREENHALG., T. Jak pracovat s vědeckou publikací : základy medicíny založené na důkazu. Praha, 2003. ISBN 9788024703107.
-
Základní:
Janout, V.:. Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických a rozhodovacích procesů. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-353-7.
-
Základní:
Janout, V. a kol.:. Medicína založená na důkazu. Manuál prevence v lékařské praxi. 10díl.. Praha: Fortuna, 2004. ISBN 978-80-271-3076-4.
-
Doporučená:
Tomášková, H. Analýza dat pro studenty oboru Ochrana veřejného zdraví: studijní opora. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-573-0.
-
Doporučená:
Procházka,B. Biostatistika pro lékaře: principy základních metod a jejich interpretace s využitím statistického systému R. Praha:Univerzita Karlova; Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2782-3.
-
Doporučená:
Brownson, RC et al:. Evidence-Based Public Health. Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-514376-0.
-
Doporučená:
Guyatt, G., Rennie, D.:. Users Guides to the Medical Literature, Eessential od Evidence-Based Clinical Practice. JAMA, 2002. ISBN 9780071590358.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na test
|
30
|
Účast na výuce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
10
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student je schopen rychle nalézt , vyhodnotit, kriticky posoudit a vybrat důležité informace z epidemiologických studií, které slouží jako důkaz pro jeho klinické rozhodování. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student je schopen rychle nalézt , vyhodnotit, kriticky posoudit a vybrat důležité informace z epidemiologických studií, které slouží jako důkaz pro jeho klinické rozhodování. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC8 - Didaktický test |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
C4 - Instruktáž |
|
|
|
|