|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHE / 0IHO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHE
/
0IHO2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hygiena obec.,komunální a zákl.ekologie2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Hygiena obecná, komunální a základy ekologie 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
16 / 16
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHE/HZPO2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
KHE/HZPO1 nebo KHE/0IHO1
|
Splnit všechny podmiňující předměty před zápisem
|
NE
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na předmět Hygiena obecná, komunální a základy ekologie 1. Cílem je získání rozšířených znalostí v oblasti obecné hygieny či ochrany a podpoře veřejného zdraví, a to v přehledu globálních environmentálních a zdravotních rizik, v procesu integrované prevence a omezování znečištění, v procesu posuzování vlivů strategií, plánů a záměrů na prostředí a zdraví. Dalším cílem je získání přehledu o celé řadě determinantů zdraví. které zahrnují individuální, environmentální a institucionální determinanty.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na přednáškách - dobrovolná, doporučená Účast na cvičeních - povinná, bez udání důvodu omluveno 1 cvičení. Při omluvené nedostatečné účasti na cvičeních (více než 50 %) zpracování seminární práce na téma určené vyučujícím.
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška se skládá ze dvou částí. Písemná část zkoušky obsahuje učivo zahrnující základy behaviorálních, psychosociálních, socioekonomických a institucionálních determinantů zdraví, ústní zkouška pak úvod do ekologie, environmentálních a zdravotních rizik, integrované prevence, posuzování vlivů na veřejné zdraví, monitorování složek životního prostředí a zdraví a základy fyzikálních, chemických, biologických a genetických determinantů zdraví. Písemná část je provedena podle pokynů garanta předmětu buď závěrečným písemným testem, nebo písemnou seminární prací, přičemž je student hodnocen počtem bodů 0 - 100. Při ústní zkoušce si student vytáhne dvě otázky, přičemž u každé je hodnocen body 0 - 100 body. U každé dílčí kvalifikace musí být hodnocen alespoň 51 body (slovně dobře), v opačném případě, tj. <51 bodů, slovně nevyhověl (a), opakuje písemnou nebo ústní část nebo obě části. Výsledná známka je aritmetickým průměrem bodů z 1/3 písemné části a ze 2/3 (2 otázek) z ústní části.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Úvod do předmětu, souvislost přírody, prostředí a člověka
2. Globální environmentální rizika
3. Globální zdravotní rizika a zdravotní stav populace
4. IPPC - Integrated Pollution Prevention and Control (Integrovaná prevence a omezování znečištění)
5. SEA - posuzování vlivů koncepcí na prostředí, EIA - posuzování záměrů na prostředí
6. Environmentální expozice a systémy monitorování prostředí a zdravotního stavu
7. Fyzikální determinanty zdraví
8. Chemické determinanty zdraví
9. Biologické determinanty zdraví
10. Genetické a epigenetické determinanty zdraví
11. Behaviorální determinanty zdraví (životní styl)
12. Psychosociální determinanty zdraví
13. Socioekonomické determinanty zdraví
14. Institucionální determinanty zdraví (úroveň a dostupnost zdravotní péče a služeb, financování)
Cvičení
V každém cvičení diskuse o přednášce a zadání úkolu na téma přednášky, prezentace zpracovaných úkolů a vzájemná diskuse o jednotlivých zpracovaných tématech
Invazivní odběry (žilní a kapilární krev)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Vítězslav Jiřík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Vítězslav Jiřík, Ph.D. (70%),
Mgr. Dagmar Skýbová (15%),
Mgr. Hana Šlachtová, Ph.D. (15%),
-
Cvičící:
RNDr. Vítězslav Jiřík, Ph.D. (15%),
Mgr. Petra Macounová (55%),
Mgr. Dagmar Skýbová (15%),
Mgr. Hana Šlachtová, Ph.D. (15%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Bencko a kol. Hygiena. UK Praha, Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-551-5.
-
Základní:
TUČEK, Milan a Alena SLÁMOVÁ. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. V Praze: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2136-4.
-
Základní:
Volf J. Hygiena životního prostředí, část 1. ZSF OU Ostrava, 2004.
-
Základní:
Volf J. Hygiena životního prostředí, část 2. ZSF OU Ostrava, 2005.
-
Základní:
Komárek a spol. Ochrana a podpora zdraví. Nadace CINDI. 3. Lékařská fakulta UK, 2011. ISBN 978-80-260-1159-0.
-
Doporučená:
Dudová J. Právo na ochranu veřejného zdraví. Ochrana veřejného zdraví před rizikovými faktory venkovního prostředí.. Linde Praha, 2011. ISBN 978-80-7201-854-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku
|
60
|
Účast na výuce
|
42
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
10
|
Plnění průběžně zadávaných úkolů (včetně korespondenčních úkolů)
|
30
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student se orientuje v současné problematice obecné a komunální komunální hygieny. Orientuje se v jednotlivých determinantech zdraví a získává znalosti o jejich výskytu a vlivu na populaci. Umí posoudit význam environmentálních expozic a chápe důležitost procesu posuzování dokumentace strategií, plánů a záměrů z hlediska vlivů na životní prostředí a zdraví člověka. Orientuje se rovněž v problematice psychosociálních, kulturně sociálních a socioekonomických determinantů zdraví. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC7 - Písemná zkouška |
IC6 - Ústní zkouška |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
B1 - Diskuse |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
C4 - Instruktáž |
|
|
|
|