|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHE / 0I3ZH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHE
/
0I3ZH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy hygieny a epidemiologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
KHE/3ZHEP
|
Vyloučené předměty
|
UFY/3ZHEP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako tématický celek poskytující ucelené informace z hygieny a epidemiologie v rozsahu nezbytném pro práci výchovného pracovníka.
|
Požadavky na studenta
|
Účast na předmětu je povinná, v případě nepřítomnosti z vážných důvodů bude způsob náhrady určen dle pokynů vyučujícího. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Test obsahuje 40 otázek, každá otázka je hodnocena 2 body. Maximální počet získaných bodů 80. 80 - 72 správných odpovědí výborně 70 - 64 správných odpovědí velmi dobře plus 62 - 56 správných odpovědí velmi dobře 54 - 48 správných odpovědí dobře plus 46 - 40 správných odpovědí dobře 39 - 0 nevyhověl
|
Obsah
|
1.Postavení hygieny v soustavě věd o zdraví. Organizace a hlavní úkoly hygienické služby. Zákon č. 258/2000 Sb. v aktuálním znění. Informace o organizaci výuky. 2.Biologické účinky fyzikálních faktorů v životním a pracovním prostředí (prach, hluk, vibrace, mikroklima, osvětlení, elektromagnetické záření). 3. Biologické účinky vybraných chemických faktorů v životním a pracovním prostředí (látky s toxickým a karcinogenním účinkem) 4. Biologické účinky vybraných biologických faktorů v životním a pracovním prostředí. 5. Fyzická a psychická pracovní zátěž - měření, hodnocení, zdravotní důsledky nadměrné pracovní zátěže.Hygiena pracovního prostředí - hygienické a ergonomické požadavky na pracoviště. 6. Proces šíření infekčních nemocí. Očkování proti infekčním nemocem. 7. Epidemiologie vybraných infekčních onemocnění. 8. Hlavní rizikové faktory prioritních neinfekčních onemocnění. 9. Prevence vybraných neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární onemocnění, diabetes mellitus, nádorová onemocnění). 10. Specifické poruchy zdraví u dětí a mládeže. Prevence poruch zdraví u dětí a mládeže. 11. Hygiena dětí a dorostu, fyziologické zvláštnosti dětského organismu, hygienické požadavky na zařízení pro děti a dorost. 12. Hygiena výživy, zásady racionální výživy, výživa zvláštních skupin obyvatelstva. 13. Epidemiologická metoda práce. Na přednášky budou navazovat praktická cvičení, kde budou procvičovány znalosti získané na dané přednášce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
doc. MUDr. Rastislav Maďar, PhD., MBA, FRCPS (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Aleš Hozák (20%),
RNDr. Vítězslav Jiřík, Ph.D. (20%),
Mgr. Martina Kovalová, Ph.D. (20%),
Mgr. Kateřina Němček, Ph.D. (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Janout V. , Janoutová G. Epidemiologie vybraných infekčních nemocí. Ostravská univerzita Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-584-6.
-
Základní:
Jirák Z., Vašina B. Fyziologie a psychologie práce. OU v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-107-2.
-
Základní:
Bencko a kol. Hygiena. UK Praha, Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-551-5.
-
Základní:
Provazník K., Komárek L. a kol. Manuál prevence v lékařské praxi. Souborné vydání. Fortuna, Praha, 2004. ISBN 80-7168-942-4.
-
Základní:
Janout V.,Machová L.,Kollárová V.,Janoutová G. Vybrané kapitoly z epidemiologie neinfekčních nemocí. OU Ostrava, 2005. ISBN 80-7184-551-5.
-
Rozšiřující:
Jiřík, V. Fyzikální a chemické laboratorní metody v ochraně veřejného zdraví. Ostravská univerzita v Ostravě, 2006. ISBN 80-7368-223-0.
-
Rozšiřující:
Janout V. a kol. Klinická epidemiologie - nedílná součást klinických rozhodovacích procesů. Praha, 1998. ISBN 80-7169-353-7.
-
Rozšiřující:
Brhel, P., Manoušková, M., Hrnčíř, E. Pracovní lékařství. Základy primární pracovnělékařské péče. NCO NZO Brno, 2005. ISBN 80-7013-414-3.
-
Rozšiřující:
Janout V. Základy epidemiologie. LF UP Olomouc, 1995. ISBN 80-7067-442-3.
-
Doporučená:
Buchancová J. a kol. Pracovné lekárstvo a toxikológia. Martin, 2003. ISBN 80-8063-113-1.
-
Doporučená:
Jirák Z. a kol. Pracovní lékařství 3. díl. Hygiena práce v základních výrobních odvětvích. Praha, 1996. ISBN 80-900151-2-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Konzultace s vyučujícím (včetně elektronické)
|
5
|
Účast na výuce
|
26
|
Samostudium
|
20
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student získá základní přehled v oboru hygiena a epidemiologie. Pochopí význam prevence v procesu ochrany veřejného zdraví. Orientuje se v přehledu faktorů životního a pracovního prostředí, které ovlivňují zdraví člověka, populace. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Bodové hodnocení |
Písemná zkouška |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Skupinová a kooperativní výuka |
|
|
|
|