|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / 3PSNL
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
3PSNL
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Problémy souč. světa v lit. něm. mluv. z
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Problémy současného světa v literatuře německy mluvících zemí
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvedení do problematiky vzájemných společenských, politických a sociálních souvislostí v německy mluvících zemích. Studenti se seznámí s historicko-společenskými událostmi, které významně ovlivnily poválečný vývoj těchto zemí. Na základě práce s literárními texty, jejich analýz a interpretací získají vhled do problematiky, rozšíří si poznatky o německy mluvících zemích a jejich reflexi v současném světě.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na seminářích 80%
- výstup v semináři a následná diskuse k výstupu
- příprava na práci v semináři (četba příslušných textů)
- četba primární literatury daného období-viz doporučený seznam literatury
- písemná analýza zvoleného díla v rozsahu pěti stran
- tematické okruhy ústní zkoušky odpovídají obsahu předmětu
|
Obsah
|
1. Povstání z trosek - Wolfgang Borchert: Generation ohne Abschied
2. Od měnové reformy k frankfurtským procesům - Heinrich Böll: Ansichten eines Clowns
3. Politické vyrovnání s nacistickou minulostí - Wolfgang Koeppen: Das Treibhaus
4. Nová konzumní společnost: Hans Magnus Enzensberger: Der Untergang der Titanik
5. Život ve výchovné diktatuře: Christa Wolf: Nachdenken über Christa T.
6. Tradice, konzervatismus, nacionalismus - Thomas Bernhard: Heldenplatz
7. Emancipace ženy v patriarchální společnosti - Elfriede Jelinek: Liebhaberinnen
8. Po stopách poválečné reality - Max Frich: Tagebuch 1946-49
9. Kapitalistické společnost a moc peněz - Friedrich Dürrenmatt: Der Besuch der alten Dame
10. Izolace švýcarského blahobytu - Peter Bichsel: Geschichten zur falschen Zeit
11. "Ossis a wessis" - Thomas Brussig: Helden wie wir
12. Promlčená minulost německé historie: Bernhard Schling: Der Vorleser
13. Zvrácenost totalitní moci - Josef Haslinger: Jáchymov
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MÜLLER, H. M. Schlaglichter der deutschen Geschichte. Bonn: BPB, 2003.
-
Rozšiřující:
MÜLLER, H. Dějiny Německa. Praha: LN, 1995. ISBN 80-7106-125-5.
-
Rozšiřující:
ANDERSEN, U. (Hg.). Der Deutsche Bundestag : eine Einführung. Schwalbach am Taunus. Wochenschau-Verlag, 2008.
-
Rozšiřující:
IHME-TUCHEL, B. Die DDR. Darmstadt: WBG, 2002.
-
Rozšiřující:
KOUŘIMSKÁ, M. u.a. Zur Geschichte und Kultur der deutschsprachigen Länder. Praha: Fraus, 1999.
-
Doporučená:
HÜTTMANN, GROSSE, M. (Hg.). Das neue Europa. Schwalbach am Taunus, Wochenschau Verlag, 2008. ISBN 9783899743555.
-
Doporučená:
WINTER-TARWEINEN, A./WINKLER, M. Kulturpolitische Probleme der deutschsprachigen Länder. Ostrava, 2007.
-
Doporučená:
LEXIKONREDAKTION DES VERLAGS F. A. BROCKHAUS (Hg.): Der Brockhaus Politik : Ideen, Systeme und Prozesse. Leipzig : Brockhaus, 2008.
-
Doporučená:
ŠEBESTOVÁ, I./RUCKOVÁ, I. Widerspiegelung der postmodernen Gesellschaft in der deutschsprachigen Länder. Ostrava, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
34
|
Studium pramenů
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
30
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- Orientace v dějinách německé literatury
- Odpovídající jazykové kompetence
- Vhled do společenskopolitických a historických souvislostí v německy mluvících zemích |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- Orientace v jednotlivých literárních směrech a vymezení jejich typických rysů
- Vhled do historicko-společenských souvislostí v zrcadle německy psané literatury
- Získání poznatků o historicko-společenských událostech v německy mluvících zemích a jejich reflexe
v současném světě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Schopnost analýzy a interpretace literárních děl
- Dovednost zasazení literárních textů do historicko-společenských kontextů
- Reflexe historických událostí v německy psané literatuře |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB18 - Analýza uměleckého díla |
IIB25 - Seminární práce / referát |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
B1 - Diskuse |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
G5 - Kritické myšlení |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|