Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl prohloubit znalosti o literárních obdobích, hnutích a směrech v německy mluvících zemích od počátku 20. století až po současnost. V rámci výuky budou analyzována zásadní díla jednotlivých směrů a následně proběhne kritická diskuze a obhájení vlastních postojů pramenících ze studia sekundárních pramenů. Cílem jednotlivých analýz bude zvýšit orientaci v literárním vývoji německy mluvících zemí a naučit se vnímat rozdíly literárních děl v odlišných epochách.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na seminářích (80% docházka)
- výstup v semináři a následná diskuze k výstupu
- četba primární literatury daného období dle doporučeného seznamu literatury
- literární analýza zvoleného díla v rozsahu pěti normostranstran
- příprava k ústní zkoušce
- tematické okruhy závěrečné zkoušky odpovídají obsahu předmětu
|
Obsah
|
1. Naturalistické líčení bez příkras (Gerhart Hauptmann: Bahnwärter Thiel).
2. Literární směry Vídeňské moderny (Hugo von Hofmannsthal: Jedermann).
3. Avantgardní Anti-krása a anti-umění (Filippo Tommaso Marinetti, Hugo Ball).
4. Franz Kafka: Die Verwandlung.
5. Bouřlivá 20. léta v Berlíně (Erich Kästner: Fabian. Die Geschichte eines Moralisten).
6. Alfred Döblin: Berlin Alexanderplatz.
7. Exilová literatura (Bertolt Brecht: Mutter Courage und ihre Kinder).
8. Od stavby Berlínské zdi ke sjednocení (Günter Grass: Die Blechtrommel).
9. Od povstání ze sutin ke stavbě Berlínské zdi (Wolfgang Borchert: Draußen vor der Tür).
10. Znovusjednocení Německa v zrcadle literatury (Thomas Brussig: Am kürzeren Ende der Sonnenallee).
11. Realita německé každodennosti (Uwe Timm: Vogelweide)
12. Německy psaný literární svět ve Švýcarsku (Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker)
13. Literární svět v Rakousku (Thomas Bernhard: Ein Kind)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BEUTIN, W. Deutsche Literaturgeschichte: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Paderborn, 2008. ISBN 978-3-8252-3981-7.
-
Základní:
BRENNER, Peter. Neue deutsche Literaturgeschichte: vom "Ackermann" zu Günter Grass. Berlin, 2011. ISBN 978-3-484-10897-4.
-
Rozšiřující:
RUFFING, Reiner. Deutsche Literaturgeschichte. Paderhorn, 2013. ISBN 978-3-8252-3981-7.
-
Rozšiřující:
RÖTZER,G. Geschichte der deutschen Literatur: Epochen, Autoren, Werke. Bamberg, 2013. ISBN 978-3-7661-4140-8.
-
Doporučená:
Irena Šebestová. Die ausgewählten literarischen Texte und ihre Didaktisierung für Deutschunterricht. Ostrava.
-
Doporučená:
BURDORF, D. / FASBENDER, CH. Metzler Lexikon Literatur: Begriffe und Definitionen. Stuttgart, 2007. ISBN 978-3-476-01612-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Četba beletrie v cizím jazyce
|
30
|
Domácí příprava na výuku
|
15
|
Zpracování podkladů na výuku
|
15
|
Studium sekundární literatury
|
24
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokládá se znalost německého jazyka minimálně na úrovni B1 a schopnost číst prameny v originále. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) charakterizovat vývojové etapy německy psané literatury
b) interpretovat literární díla
c) prezentovat získané poznatky v historicko-společenských souvislostech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) analyzovat literární texty
b) aplikovat analyzovaný text do širších souvislostí
c) posoudit význam literárního díla pro kulturněhistorický vývoj |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IC6 - Ústní zkouška |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A3 - Reproduktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
G5 - Kritické myšlení |
|