|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / 1LKN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
1LKN2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Literatura a kultura NMZ 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Němčina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
A|B|C|D|E|F |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl prohloubit znalosti o dalších oblastech uměleckého a kulturního života v německy mluvících zemích. Student si osvojí informace o důležitých epochách německé kultury od počátku 20. století až po současnost. Na hlavní kulturní proudy, které jsou v přednášce reprezentovány literaturou, hudbou, malířstvím, architekturou a novými kulturními směry naváže rozbor zásadních děl jednotlivých epoch v semináři. Cílem této analýzy bude zvýšit orientaci v uměleckém vývoji německy mluvících zemí a naučit se vnímat rozdíly uměleckých děl v odlišných epochách.
|
Požadavky na studenta
|
- docházka na přednášky a semináře (80% docházka)
- výstup v semináři a následná diskuse k výstupu
- studium odborné literatury
- rešerše vybraných oblastí
- samostatná analýza zvolených uměleckých děl v rozsahu šesti normostran
- tematické okruhy závěrečné zkoušky odpovídají obsahu předmětu
|
Obsah
|
Přednáška
1. Naturalistické vidění světa na přelomu 19. a 20. století
2. Literární a kulturní avantgarda
3. Kulturní a literární centrum - Berlín ve 20. letech 20. století
4. Kultura v nacistickém Německu - "zvrácené umění" - exilová literatura
5. Rozlišné kulturní a literární vývojové tendence v německých státech 1961-1989
6. Literární a kulturní vývojové tendence ve sjednoceném Německu II
7. Literatura a kultura ve Švýcarsku
Seminář:
1. Literární a umělecká moderna: symbolismus, impresionismus, dekadence
2. Pražská německá literatura
3. Bauhaus - zakladatelé a jejich umělecká tvorba
4. Rozlišné kulturní a literární vývojové tendence v německých státech 1945-1961
5. Literární a kulturní vývojové tendence ve sjednoceném Německu I
6. Literatura a kultura v Rakousku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
BEUTIN, W. Deutsche Literaturgeschichte: Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart, 2008. ISBN 978-3-476-02247-9.
-
Základní:
RÖTZER, G. Geschichte der deutschen Literatur: Epochen, Autoren, Werke. Bamberg, 2013. ISBN 978-3-7661-4140-8.
-
Rozšiřující:
GLASER, H. Deutsche Kultur. Ein historischer Überblick von 1945 bis zur Gegenwart. Bonn, 2000. ISBN 9783893312924.
-
Rozšiřující:
IHME-TUCHEL, B. Die DDR. Darmstadt, 2002. ISBN 9783534147335.
-
Doporučená:
SCHOFFER, J. Deutsche Literatur und Kunst II. Ostrava: FF OU, 2004.
-
Doporučená:
RUFFING, Reiner. Deutsche Literaturgeschichte. Paderborn, 2013. ISBN 978-3-8252-3981-7.
-
Doporučená:
Irena Šebestová. Die ausgewählten literarischen Texte und ihre Didaktisierung für Deutschunterricht. Ostrava.
-
Doporučená:
BURDORF, D./FASBENDER, CH. u. a. Metzler Lexikon Literatur: Begriffe und Definitionen. Stuttgart: J.B. Metzler'sche Verlagsbuchhandlung und Carl Ernst Poeschel Verlag GmbH, 2007. ISBN 978-3-476-01612-6.
-
Doporučená:
HOMOLKOVÁ, Božena. Reálie německy mluvících zemí: Geschichte und Gegenwart. Plzeň, 2004. ISBN 80-7238-329-9.
-
Doporučená:
ŠEBESTOVÁ, I./RUCKOVÁ, I. Widerspiegelung der postmodernen Gesellschaft in der Literatur und Kultur der deutschsprachigen Länder. Ostrava: FF OU, 2007.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Studium sekundární literatury
|
30
|
Příprava na zkoušku
|
40
|
Studium odborného textu v cizím jazyce
|
20
|
Domácí příprava na výuku
|
34
|
Celkem
|
150
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Předpokládá se znalost německého jazyka na úrovni B1 a schopnost pracovat s prameny v německém originále. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) popsat kulturní a umělecký vývoj německy mluvících zemí
b) zařadit umělecké dílo v souvislosti s historickými a společenskými událostmi
c) charakterizovat rozdíly uměleckých děl vzniklých v odlišných epochách
d) prezentovat vyhodnocení zvoleného díla a obhájit své názory v následné kritické diskuzi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Po absolvování předmětu studenti dokáží:
a) specifikovat jednotlivé umělecké a historické díla na základě jejich příslušnosti uměleckému směru
b) interpretovat literární texty a zařadit je do širších historicko-kulturních kontextů
c) obhájit v diskuzi vlastní názor na umělecké dílo |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC6 - Ústní zkouška |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
IC11 - Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) |
IIB25 - Seminární práce / referát |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A4 - Rozhovor (ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) |
B6 - Brainstorming, brainwriting, snowballing |
B2 - Produktivní práce s textem/obrazem/výukovým zdrojem |
|
|
|
|