|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / EPIST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
EPIST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Epistemologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/EPISA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s hlavními problémy epistemologie: zda-li a jak je možné poznání reálného světa, zda-li je možné apriorní poznání, jestli je indkuktivní metoda racionálně zdůvodnitelná atd.
|
Požadavky na studenta
|
Od studentů se očekává aktivní účast na seminářích. Zápočet bude udělen za vypracování písemné práce v rozsahu pěti stran na předem domluvené téma a její následnou ústní prezentaci.
|
Obsah
|
Epistemologie studuje povahu, způsob a rozsah poznání. Tento kurz je zaměřen na současnou debatu o možnostech lidského poznání. Kurz je rozdělen na tři etapy. V první části je tematizována otázka po možnosti a podmínkách poznání. Ve druhé části jsou na základě aktuálních dispozic účastníků prezentovány specifické výzkumné metody rozmanitých disciplín a v etapě třetí je pak proveden pokus o zobecnění a o odpověď na otázku, co je věda.
I. Lze poznat?
1. Víra a skepse
2. Hume kontra Kant
3. Ideální věda versus reálná věda - Popper a Kuhn
4. Neuropsychologie vnímání
5. Evoluční epistemologie
II. Příklady vědeckých metodologií
(Dle zájmu a dispozic účastníků.)
III. Co je věda?
1. Modely vědeckého poznání
2. Povaha vědeckého zákona
3. Metodologický anarchismus Paula Feyerabenda
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Filosofie vědy. Svoboda. Praha, 1968.
-
Základní:
ZEMAN, J. Filozofie a přírodovědecké poznání. Academia. Praha, 1985.
-
Základní:
NOSEK, J. (Ed.). Chaos, věda a filosofie. Filosofia. Praha, 1999.
-
Základní:
POPPER, K., R. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Základní:
COVENEY, P., HIGHFIELD, R. Mezi chaosem a řádem. Mladá fronta. Praha, 2003.
-
Základní:
CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Svoboda. Praha, 1968.
-
Základní:
KANT, I. Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou. Svoboda. Praha, 1992.
-
Základní:
FEYERABEND, P., K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. ISBN 9788072990474.
-
Základní:
FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Filosofia. Praha, 1997.
-
Základní:
KUHN, T. Struktura vědeckých revolucí. Oikúmené. Praha, 1997.
-
Základní:
HOLTON, G. Věda a antivěda. Academia. Praha, 1999.
-
Základní:
WHITEHEAD, A., N. Veda a moderný svet. Pravda. Bratislava, 1989.
-
Základní:
MORIN, E. Věda a svědomí. Atlantis. Brno, 1995.
-
Základní:
MERVART, J. Základy metodologie vědy. Svoboda. Praha, 1977. ISBN cnb000125507.
-
Základní:
HUME, D. Zkoumání lidského rozumu. Svoboda. Praha, 1972. ISBN cnb000119566.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na výuce
|
26
|
Příprava na zápočet
|
26
|
Zpracování podkladů na výuku
|
13
|
Samostudium
|
52
|
Celkem
|
117
|
|
Předpoklady
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Ačkoli tento kurz nevyžaduje oficiální prerekvizity, u studenta se předpokládá obeznámenost s elementárními pojmy logiky a znalost dějin filosofie. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student má dobrý přehled o epistemologické problematice a je díky tomu schopen lépe studovat a chápat další filozofické disciplíny. |
Student má dobrý přehled o různých výzkumných metodách společenských i přírodních věd. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student je schopen analyzovat a kriticky hodnotit argumenty, interpretovat a popularizovat výsledky vědeckého poznání, rozlišit vědu od pavědy. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
IC10 - Prezentace ve výuce (individuální nebo skupinová) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
A1 - Přednáška |
A2 - Odborný referát |
|
|
|
|